Zjednoduší práci úředníků na magistrátu i v městských částech. Ušetří čas. A proto za něj dáme sto milionů korun. Tak asi uvažovalo vedení Brna, když se rozhodlo koupit počítačový systém za sto milionů korun. Ten má do jedné velké databáze propojit všechny odbory magistrátu i úřady městských částí.
Zakázka, kterou získala společnost IDS Scheer, je však podle informací Brněnského deníku Rovnost problémová. „Firma neplní podmínky smlouvy a má asi půlroční zpoždění se zavedením systému,“ zdůraznil předseda Komise informatiky Rady města Brna Jiří Zlatuška.
Představitelé firmy IDS Scheer odmítají zpoždění komentovat. „Generální ředitel je v zahraničí, nejsme schopni zpracovat oficiální odpovědi na vaše dotazy,“ sdělil jeden z ředitelů společnosti David Krupka.
Opoziční zastupitel Petr Paulczynski si proto vyžádal kontrolní zprávu, která má zakázku prošetřit. „Původní smlouva je v pořádku. To vím, protože ji uzavíralo ještě minulé vedení města. Současní radní k ní ale připojili dodatky, které jsou podezřelé,“ vysvětlil Paulczynski. Ten na výsledky nezávislého šetření stále čeká. V původní smlouvě město počítalo s tím, že firma IDS Scheer vyškolí v práci se systémem pouze část magistrátních úředníků. A ti pak své nové znalosti předají těm ostatním.
Podle Zlatušky se to nelíbilo bývalému vedoucímu magistrátního odboru informatiky Luďku Tichému, který prý tvrdil, že to omezí práci úředníků. „Proto v dodatku město objednalo školení pro všechny zaměstnance. To stojí dalších dvacet milionů korun,“ řekl Zlatuška.
KOMENTÁŘ: Kdo to zaplatí?!
Náměstek brněnského primátora Ladislav Macek o problémech se zaváděním nového systému ví. „Ano, zakázka má skluz. Některé programy neumí to, co jsme chtěli. A máme potíže i s propojením některých pracovišť,“ přiznal Macek. Město proto pozastavilo zavádění systému do městských částí.
Podle náměstka prý Brno ani nemusí zaplatit celých dvacet milionů korun. „Celková cena se vypočítá až po konci školení,“ uvedl. Smlouvu s IDS Scheer ale magistrát vypovědět nechce. „Více peněz bychom ztratili, než vydělali,“ vysvětlil náměstek.
Podle odborníků z protikorupční organizace Transparency International se dá smlouva zrušit vždy, když dodavatel dlouhodobě neplní své závazky. „Ale je možné, že jsou ve smlouvě takové sankce, že se to magistrátu nevyplatí,“ podotkl ředitel české pobočky Transparency International David Ondráčka.
Už v červnu Brněnský deník Rovnost informoval o jiném problému se zadáváním zakázek na brněnském magistrátu. Podle kontrolní zprávy tehdy třicetimilionovou zakázku na nové počítače ušil magistrát na míru firmě Autocont. I v tomto případě nesl odpovědnost Luděk Tichý. V září ho kvůli tomu radnice propustila. Zda jeho odchod souvisí i se zakázkou pro firmu IDS Scheer, včera nikdo nepotvrdil.
MARKÉTA FORRÓ A PETR JEŘÁBEK