VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnský Metropolitan: chválu bereme, kritiku nikoli

Brno – Kritika? Na tu v našem časopise není místo. Tak mohlo působit chování redakční rady Brněnského Metropolitanu v druhém pololetí minulého roku. A to i přesto, že oficiální měsíčník brněnského magistrátu se od podzimu pyšní cenou Otevřeno za vstřícné otiskování příspěvků opozice. Ke kritickým hlasům Brňanů však radnice tak vstřícná nebyla.

5.1.2011 12
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: ARCHIV

Do časopisu se loni opakovaně nevešly kritické příspěvky odpůrců odsunu nádraží, zatímco na článek velebící novou koalici se v posledním čísle místo našlo. „Dvakrát jsme do Metropolitanu zaslali příspěvek, ve kterém jsme upozornili na podjatost magistrátních úředníků při rozhodování o územním povolení pro odsunuté nádraží. Vždy jsme ale dostali odpověď, že na náš článek v rubrice Pohledem čtenáře nezbylo místo,“ popsal zkušenosti s magistrátem Matěj Hollan z občanské koalice Nádraží v centru.

Odpůrci odsunu nádraží se proto rozhodli poslat článek, který bude laděný přesně opačně. „Napsali jsme patolízalskou slátaninu podepsanou vymyšleným jménem. A právě tu redakce kupodivu otiskla,“ konstatoval Hollan.

V posledním čísle Brněnského Metropolitanu si tak čtenáři mohli přečíst ódu na velkou koalici, která vznikla po komunálních volbách. Text však obsahuje nesmysly a navádí úředníky i politiky k nezákonnému jednání.

Problematický je především závěr článku. „Věřím, že velká koalice nám v případě Europointu ukáže, jak dokáže i přes rozdílnost ideologií spolupracovat. Věřím, že i státní správa bude konat podle vůle demokraticky zvoleného zastupitelstva a povolení brzo vydá navzdory protestům aktivistů,“ píše se v radničním plátku.

Takové konstatování je podle odborníka na správní právo z Právnické fakulty Masarykovy univerzity nesmyslné a zavádějící. „Kdyby se úředníci skutečně řídili podle přání politiků, šlo by jednoznačně o trestný čin,“ upozornil právník Stanislav Kadečka.

Zarážející přitom podle něj není to, že se článek v Metropolitanu objevil. „Je totiž v rubrice Pohledem čtenáře, takže to nevypadá jako stanovisko redakce. Je však otázkou, proč redakce vybrala právě tento věcně nesprávný text a těm kritickým prostor nedala,“ podivuje se Kadlečka.

Řešením takové situace je podle něj jen to, aby se v Metropolitanu objevilo vše, co čtenáři do redakce pošlou. „Jinak působí výběr pochvalného článku na úkor kritiky značně podezřele,“ zhodnotil právník.

Otisknutí všech příspěvků však podle vedoucí tiskového střediska brněnského magistrátu Soni Haluzové není možné. „Měsíčně dostáváme tři až pět dopisů od čtenářů a místo máme jen na jeden až dva z nich,“ vysvětlila Haluzová. Obsah pochvalného článku od smyšleného příznivce velké koalice ani důvod, proč právě na tento text redakce místo našla, Haluzová nekomentovala.

O tom, který příspěvek redakce otiskne a který nikoliv, rozhoduje sedmnáctičlenná redakční rada složená z úředníků magistrátu i politiků. Její předsedkyní byla až do voleb Zdeňka Tůmová, podle které je pro výběr příspěvku rozhodující například to, jak je aktuální a důležitý.

Na články odpůrců odsunu nádraží si Tůmová nepamatuje. „Zasedání redakční rady jsem se tehdy nezúčastnila, protože jsem měla plno práce s předvolební kampaní,“ řekla zastupitelka. V její nepřítomnosti tak rada dala před článkem o nádraží přednost například příspěvku Evy Dobšíková, která psala o ochraně zvířat a nutnosti rušit kožešinové farmy.

Zatímco někteří čtenáři mají k uveřejňování svých příspěvků námitky, opoziční strany jsou s přístupem redakce spokojeni. „Máme k dispozici třicet řádků strojového textu a volba tématu i vyznění článku je čistě jen na nás,“ uvedl komunistický zastupitel Pavel Březa.

Co se do Metropolitanu nevešlo
Úředníci odboru, který bude rozhodovat o odvoláních proti územnímu rozhodnutí na přestavbu železničního uzlu s odsunutým nádražím, dlouhodobě spolupracují s investorem stavby. Na společných poradách vymýšlejí, jak se vypořádat s námitkami občanů, domlouvají termíny vydání územního rozhodnutí, vymýšlejí, jaké kroky použít proti oponentům odsunu nádraží. Nezávislost úředníků, kteří nyní pracují na územním řízení, je tedy jen iluzorní.

Úryvek z neotisknutého příspěvku Svatopluka Bartíka a Matěje Hollana – členů občanské koalice Nádraží v centru

Autor: Zuzana Taušová

5.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies