VYBERTE SI REGION

Brněnští taxikáři musí pryč z nádraží

Brno /ANKETA/ - Taxikáři z brněnského Hlavního nádraží se bouří proti rozhodnutí úřadů pronajmout jejich místa firmě City Taxi Pochylý.

24.2.2010 37
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve středu ve 20:00, najdete ve čtvrtečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

O své živobytí se bojí takřka třicítka taxikářů z brněnského Hlavního nádraží. Ze stanovišť, na nichž dvacet let nabízejí svoje služby, totiž musí do začátku března zmizet. A až donedávna jim o tom nedal nikdo vědět. Stání si na rok pronajala pro svoje vozy firma City Taxi Pochylý.

„Přišel za námi Kamil Pochylý s bandou svých bodyguardů, mával nějakým papírem s rozhodnutím o tom, že dostal místa k pronájmu a oznámil nám, že máme vypadnout. Bylo to jako blesk z čistého nebe o ničem takovém jsme vůbec nevěděli. Naštěstí si někdo z nás alespoň všiml, že to platí až od března,“ popsal zhruba měsíc starou událost jeden z taxikářů. Jméno uvést nechtěl. „Bojím se o zdraví, z té ochranky šla hrůza,“ vysvětlil svůj důvod, proč zůstává v anonymitě taxikář.

Rozhodnutí úřadů o stanovištích pro jedinou firmu je podle taxikářů likvidační. „Je nás tu devětadvacet živnostníků. Nemáme vysílačky a jsme tedy odkázaní jen na to, zda k nám zákazník přijde či ne. Kam teď máme jít? Všechna ostatní vhodná stání v Brně už si velké firmy rozebraly,“ postěžoval si další z taxíkářů.

Ti se chtějí bránit a prostřednictvím najaté advokátky se proti rozhodnutí úřadu městské části odvolávají. „V rozhodování úředníků jsou zásadní chyby. Snad nejvýraznější pak je ta, že moji klienti nedostali možnost se do správního řízení zapojit. Nikdo jim nic neoznámil, Přitom je toto rozhodnutí zasáhne a podle zákona tak jednoznačně jsou účastníky řízení a měli být obesláni,“ prohlásila advokátka Běla Sedláčková.

Kromě toho našla v postupu úřadů dalších několik chyb. „Chybné je po formální stránce i po té faktické. Taxikáři, kteří mají koncesi právě na místa před nádražím, tím přijdou o práci. Na volná místa nebyla vypsána žádná soutěž,“ upozornila Sedláčková.

Vypočetla také mnoho drobných chyb. „Z rozhodnutí není jasné, o kterou část ulice Nádražní jde a dokonce tam ani jednou není uvedené ani město, k němuž se vztahuje. A třeba stránky spisu nejsou číslovány. Nelze pak poznat, zda tam někdo něco neubírá či nepřidává,“ dala několik příkladů Sedláčková.

Podezřelé podle taxikářů je také to, že před nádražím vznikla nově vyhrazená stání pro soukromou firmu, přestože jim to dříve úředníci zamítli. „Před osmi roky jsme se chtěli vyhnout tomu, že nás někdo vyžene. Tehdy nám však úředníci řekli, že to je vyloučené,“ řekl jeden z taxikářů.

Úředníci městské části Brno-střed, kteří rozhodnutí vydali, se však brání. „Přidělení parkovacích míst se řídí zákonem o pozemních komunikacích a neběží v režimu výběrových řízení. Podle nás ani nejsou taxikáři účastníky řízení. Přesto je nechceme poškodit a jejich odvolání jsme zaslali na magistrát. Právě na jeho úředníky je potřeba se obracet,“ sdělil mluvčí městské části Roman Burián.

Šéf magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko se nechce k odvolání taxikářů vyjadřovat. „Přezkoumáváme problém. Než dojdeme k rozhodnutí, nemohu jej komentovat,“ řekl Bielko. Zároveň však oznámil důvod pronajmutí míst. „Současnou značku vyhrazeného stání pro taxi nepovoluje zákon. Vyhrazená stání podle něj totiž musí být placená,“ zdůraznil Bielko.

Podle něj značka, která nyní určuje na nádraží parkovací místa pro taxikáře, v podstatě neplatí už od roku 1997. „Tehdy se změnil zákon,“ řekl Bielko.

Důvod, proč stání dostala firma City Taxi Pochylý je podle něj jednoduchý. „Nikdo jiný se o ně nepřihlásil,“ Sdělil Bielko. Zároveň také zpochybnil údajnou dřívější žádost taxikářů o vyhrazené parkování. „O ničem takovém nevím. A bohužel se o tom ani dozvědět nic nemohu, příslušné spisy se skartují po pěti letech. Je možné, že se taxikáři na tuto možnost ptali, ale mohlo to být u lidí, kteří neměli ve svých pravomocech něco podobného zařizovat,“ řekl Bielko.

Také Kamil Pochylý odmítá obvinění z podezřelých praktik. „O místa jsem požádal a uspěl jsem. Ostatní podnikatelé v tomto oboru měli úplně stejnou šanci. Navíc musím říct, že nabídneme mnohem kvalitnější služby než ti, co tam stojí teď,“ řekl podnikatel.

Taxikáři se však zdát nechtějí. Petice se stížností na postup a rozhodování úřadů už poslali primátorovi Brna Romanu Onderkovi i hejtmanu Jihomoravského kraje Michalu Haškovi. „A v případě neúspěchu odvolání jsme ochotní dát celou věc i ke správnímu soudu,“ zdůraznila jejich advokátka Sedláčková.

Autor: Petr Jeřábek

ANKETA

Má být u nádraží jen jedna taxislužba?

Ano

16 %

Ne

84 %

Hlasovalo: 97     Anketa byla ukončena

24.2.2010 VSTUP DO DISKUSE 37
SDÍLEJ:

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

AKTUALIZOVÁNO

Jihomoravský kraj si chce pořídit vlastní vlaky. Zaplatí za ně 5,5 miliardy

Jižní Morava – Vlaky v Jihomoravském kraji jsou staré, kraj je nahradí novými. Vypsání výběrového řízení na dodávku schválila ve čtvrtek krajská rada. Do roku 2019 plánuje pořídit pětadvacet souprav pro alespoň 310 sedících cestujících a dalších šest posilových jednotek po 140 místech dohromady za pět a půl miliardy korun. Kromě toho chce v soutěži získat také servis objednaných vlaků. Za třicet let má stát šest miliard korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies