VYBERTE SI REGION

Brněnští továrníci se proháněli v luxusních autech. Lidem je přiblíží výstava

Brno – Už za první republiky se po brněnských silnicích proháněly silné stroje. Tehdejší auta však byla oproti současným elegantnější, stejně jako oblečení jejich pasažérů. V jakých strojích jezdili členové brněnských továrnických rodin, se lidé dozví i na nové výstavě v secesní vile Löw-Beer v Drobného ulici v Brně.

7.9.2016 0
SDÍLEJ:

Fritz Löw-Beer za volantem vozu Lancia Lambda.Foto: archiv Spolku Löw-Beerovy vily

Výstava se věnuje pouze třem velkým továrnickým rodinám, jejichž příjmení nesou i tři slavné brněnské vily. O jiných milovnících silných aut totiž badatelé neobjevili žádné zmínky. Největšími propagátory automobilismu byly podle tvůrců výstavy členové rodiny Löw-beer. „Dá se o nich říct, že byli propagátoři automobilismu. Nejenom, že byli členové nejstaršího autoklubu na Moravě, ale vlastnili i řadu velmi luxusních a rychlých aut. Patřila mezi ně i Lancia Lambda nebo kompresorové Mercedesy," zdůraznila hlavní tvůrkyně výstavy a kurátorka sbírky historických vozidel v brněnském technickém muzeu Sylvie Zouharová Dyková.

Největší piráti silnic byli Ernest a Fritz Löw-Beer. „Milovali rychlá a silná auta. Jízda v autě pro ně byla i projev společenské prestiže. Ačkoli měli k dispozici šoféry, mnohem raději usedali za volant sami. Při jízdě se nebáli porušovat zákony. Máme zdokumentované, že v rejstříku trestů Fritze Löw-Beera je mnoho různých pokut nebo napomenutí. Například za rychlou jízdu," uvedla kurátorka.

Nedaleko sídlící rodina Tugendhatů měla také poměrně rozsáhlý vozový park. Netrvali ovšem na tom, aby je jejich vozy reprezentovaly. „Zajímali se více o architekturu a umění. Podobně prakticky nahlížela na automobily i rodina Stiassni," doplnila.

Automobil Tatra 30 se zakázkovou karosérií na nádvoří vily Stiassni.

Tomu odpovídaly i částky, které jednotlivé rodiny do nákupu aut vkládaly. „Máme doložené, že rodina Stiassni vlastnila Tatru 50, která v té době stála kolem šedesáti tisíc korun. To je ovšem zanedbatelná částka oproti vozům Löw-Beerů, kteří za ně utráceli i 350 tisíc," poznamenala Zouharová Dyková.

Drahá auta však neznamenaly jen náklady na koupi vozu. Nákladný byl i jejich provoz. „Auta měla obrovskou spotřebu paliva i oleje. Bylo potřeba, aby se o ně někdo staral. Proto jejich majitelé potřebovali šoféra nebo garážmistra. I přesto je třeba po pěti letech vyřazovali. Běžní praxe třeba u šlechty byla, že starší luxusnější vozy dávali hasičům, kteří si je předělali a dál používali. Běžný člověk by si je nekoupil," vysvětlil Karel Kupka z měsíčníku Motor Journal, který se na nové výstavě také podílel.

Platit se musely také daně za provoz aut. „Mnohdy se proto stávalo, že se některé registrační značky používaly pro více aut, aby jejich řidiči ušetřili," dodal Kupka.

Některé z typů vozů, které používali brněnští továrníci, si mohou lidí prohlédnout už v pátek. Součástí doprovodného programu k výstavě nazvané Auta brněnských továrníků je totiž sraz historických vozů. „Asi dvacítka aut vyjede od vily Stiassni a po průjezdu městem zaparkují před vilou Löw-Beer," přiblížila vedoucí vily Löw-Beer Petra Svobodová. Několik luxusnějších exponátů pak bude zaparkovaných přímo na zahradě vily. Včetně vozu Austro-Daimler ze sbírky brněnského technického muzea, který je kulturní památka.

Autor: Hana Florianová

7.9.2016 VSTUP DO DISKUSE 0
SDÍLEJ:

Nemocní z léčebny se přestěhují do Úrazové nemocnice. V březnu

Brno – Pětadvacet lidí z Léčebny dlouhodobě nemocných na Červeném kopci přesídlí vedení města do Úrazové nemocnice v Brně. Současné budovy totiž podle náměstka primátora Petra Hladíka nevyhovují dnešním potřebám. „Pacienti si zaslouží prostředí, které odpovídá jednadvacátému století," vysvětlil.

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies