Brněnští vědci našli antarktickou stanici ve velmi dobrém stavu

Brno - Ve velmi dobrém stavu našli brněnští vědci antarktickou stanici Johanna Gregora Mendela, kam dorazili na devátou vědeckou expedici. V pořádku jsou i zásoby potravin, které zde zůstaly během antarktické zimy. V pátek to řekla mluvčí Masarykovy univerzity v Brně Tereza Fojtová.

9.1.2015

Ilustrační foto.Foto: Masarykova univerzita

Na stanici vybudované na ostrově Jamese Rosse se budou vědci z Brna zabývat výzkumem rozmanitosti tučňáků nebo testovat odolnost materiálů vůči ultrafialovému záření. "Stanice se zdá být ve velmi dobrém stavu i přesto, že sedm extrémních vichřic v mimosezónních obdobích oloupalo silikon ze spár kolem vchodu a pocuchalo pokusnou plochu a přístroje rostlinných fyziologů," popsal vedoucí expedice Pavel Kapler.

Závěje sněhu, které členové výpravy ze stanice po příletu na ostrov museli odházet, byly letos mnohem menší než loni. "V bezvadném stavu jsou i zásoby potravin, čaje a koření, takže dvě až tři příští expedice by mohly cestovat s menším nákladem," doplnil Kapler.

Po zprovoznění stanice začala expedice od čtvrtka plnit vědecké úkoly. Vědci budou odebírat krev tučňákům pro analýzu jejich genové rozmanitosti nebo sledovat ledovce a primitivní formy života ve sladkovodních jezerech a v moři jako součást dlouhodobého meteorologického a biologického monitoringu. "Výprava se zaměří také na trus ptáků, v němž budou hledat takzvané arboviry způsobující různé nebezpečné choroby, například encefalitidu, a pátrat budou i po půdních hlísticích," vyjmenovala Fojtová.

V nejbližších dnech se podle ní vědci pustí do instalace průmyslových polymerů, u nichž budou testovat odolnost vůči UV záření. Začnou také práce na solárním systému.

Patnáctičlenná výprava odborníků a techniků z Brna se vydala do Antarktidy 29. prosince. Poslední úsek cesty z argentinské základny Marambio letěla vrtulníky. Návrat je v plánu v polovině března.

Stanici Johanna Gregora Mendela na ostrově Jamese Rosse vybudovala Masarykova univerzita za padesát milionů korun. Bádání se zde věnují oborníci z brněnské univerzity i dalších vědeckých pracovišť.

Autor: ČTK

9.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
Bez střihání pásky, jen zvednutí dopravního kuželu. Tak ve čtvrtek vypadalo zprovoznění sedmého zmodernizovaného úseku dálnice D1 u Devíti křížů na pomezí Jihomoravského kraje a Vysočiny.

Dálnice u Devíti křížů je hotová. Silničáři dokončili modernizaci

Lev Lolek je novou atrakcí brněnské zoo.

Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Císařský řez? Na jižní Moravě se tak narodí každé páté dítě. Ženy se bojí porodu

Brno – Bojí se obtížného porodu a bolesti. Proto ženy upřednostňují porody císařským řezem před přirozenými. Počet rodiček, které volí chirurgickou metodu, se podle národního registru novorozenců od počátku tisíciletí více než zdvojnásobil. Na jižní Moravě se tak narodí každé páté dítě.

AUTOMIX.CZ / AKTUALIZOVÁNO

10 dostupných aut, ve kterých budete vypadat bohatší, než ve skutečnosti jste

Ruku na srdce, každý z nás chce tu a tam vypadat před ostatními dobře – a dobře v tomto případě znamená „zámožně“. Samozřejmě jen málokterý movitý majetek poukazuje na stav konta tak, jako luxusní auto.

Rok registru: smlouvy pod drobnohledem, úřady jich odkryly tisíce

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Nejvíc peněz od kraje dostává charita, od Brna technické sítě. Registr smluv odkryl firmy, které získávají veřejné zakázky.

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Na D1 u Domašova hořelo auto. Dálnice byla ve směru na Prahu neprůjezdná

Domašov - Požár osobního auta zastavil ve čtvrtek před desátou dopoledne provoz na dálnici D1 na 169. kilometru ve směru na Prahu. K hořícímu autu u Domašova na Brněnsku vyrazily tři jednotky hasičů.