VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnští vědci: Vyvineme nové letadlo

Brno – Vytvořit Letadlo šetrné k životnímu prostředí, které je zároveň bezpečné a spolehlivé. To je cílem vědců z brněnského Vysokého učení technického, kteří se zapojili do mezinárodního projektu Personal Plane.

23.2.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Projektu se zúčastní vědci z jedenácti zemí a Česko reprezentují pouze inženýři z Brna. „Na vývoji letadel se budou podílet pracovníci Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického pod vedením Antonína Píšťka a Jiřího Hlinky,“ sdělila mluvčí brněnské techniky Jitka Vanýsková. Projekt, který už odstartoval, potrvá třicet měsíců a jeho rozpočet dosahuje skoro čtyř a půl miliónu eur, což je asi 113 a půl miliónů korun.

Podle ní budou odborníci v rámci projektu zkoumat možnosti zavedení individuální letecké dopravy do běžného provozu. „Letadla se totiž mohou stát obdobou osobních aut. Navíc přináší výhodu rychlosti a možnosti přímé trasy,“ dodala Vanýsková.

Některé studie dokonce už teď ukazují, že malá letadla se speciálními vlastnostmi budou hrát v dopravě stále větší roli a umožní vyhnout se přetíženým evropským silnicím.

Hlavním cílem projektu Personal Plane je proto navrhnout bezpečné a ekologicky šetrné letadlo. „Kritéria budou opravdu přísná. Nové letadlo nesmí být příliš hlučné, nesmí vypouštět velké množství emisí a také musí mít nízkou spotřebu,“ upozornila Vanýsková.

Brněnští letečtí experti se neúčastní mezinárodního projektu poprvé. Loni v červnu studenti Vysokého učení například představili na soutěži firmy Airbus v Paříži návrh ekologického pojížděcího systému letounů.

Do Francie tehdy odjeli studenti Jaroslav Bartoněk, Jan Przeczek, Matěj Mackovík a Luboš Janhuba. Soutěžící z brněnské techniky loni v červnu sice nevyhráli, ale už samotný postup do finále byl úspěch. Jejich tým se mezi pět nejlepších skupin totiž probojoval z dvou a půl tisíc soutěžících z celého světa.

O měsíc dříve v Brně dokonce vzniklo unikátní bezpilotní letadlo Marabu. „Byl to první letoun, který brněnští experti na akademické půdě nejen vyvinuli, ale také kompletně vyrobili,“ uvedl ředitel Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického Antonín Píštěk.

Inženýři z brněnského leteckého ústavu se podíleli téměř na všech velkých projektech českého leteckého průmyslu. Stáli například u zrodu ultralehkého letounu KP-2U Sova nebo VUT100 Cobra. Díky němu získal ředitel ústavu Píštek v roce 2002 dokonce titul Česká hlava.

Autor: Tereza Bartošíková

23.2.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Zjistili, že chlapec krade dolary rodičům. Pětici mužů viní z přípravy loupeže

Divokou jízdu zažil řidič traktoru jedoucí z kopce od obce Hlína u Moravských Bránic na Brněnsku. Stroji s vlekem a nákladem deseti tun sladového ječmene pravděpodobně selhaly brzdy.
6

Traktor po nehodě visel nad železniční tratí. Stroji nejspíš selhaly brzdy

Kauza Mrencová: policisté odložili případ imaginární krajské mluvčí

Brno – Zákon nikdo neporušil, k takovému závěru došli po deseti měsících policisté při vyšetřování případu neexistující krajské mluvčí Lucie Proutníkové, kterou ve skutečnosti byla Jana Mrencová.

VIDEO: Spícímu muži ukradla cigarety. Je to trestný čin, dívce hrozí vězení

Brno – Jen díky všímavé kolemjdoucí mohli v noci na sobotu pomoci strážníci spícímu muži. Ležel před jednou z restaurací v Brně a podle svědkyně si ho podezřele důkladně prohlížela dvojice lidí. Nakonec městští policisté zjistili, že šlo o krádež.

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

Nájmy bytů jsou poměrně obvyklé, méně častý byl donedávna pronájem domů, nicméně to se mění. S ohledem na vysoké ceny pozemků dává řada lidí přednost právě pronájmu. Přesto i na první pohled jednouchý pronájem s sebou nese řadu právních aspektů, na které je třeba dávat pozor. Jedním z nich jsou nepochybně opravy pronajímané nemovitosti.

Čtyřicítka u nádraží v Králově Poli chrání řidiče před poškozením auta

Brno /FOTOGALERIE/ – Řidiči projíždějící Sportovní ulicí v Brně musí sundat nohu z plynu. Na mostě, který vede kolem královopolského nádraží, je totiž rychlost omezená na čtyřicet kilometrů v hodině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení