Letiště v brněnských Tuřanech má velkou konkurenci. Z trhu se jej snaží vytlačit bratislavské letiště. Jeho představitelé minulý týden vyhlásili útok na peněženky Jihomoravanů. Pomoci jim k tomu má nová linka do Polska.
„Od 17. května začne od nás létat každodenní linka společnosti LOT do Varšavy. Z polského hlavního města pak stejná společnost létá nejen do celé Evropy, ale také do Spojených států a Kanady. Bratislavské letiště se i díky tomu stává velmi atraktivním pro jihomoravské zákazníky,“ prohlásil předseda představenstva Letiště M.R. Štefánika Zdeněk Schraml.
Podle Slováků patří jižní Morava do spádové oblasti bratislavského letiště. Přestože Češi zatím tvoří jen zhruba čtyři procenta jeho zákazníků, chtějí to jeho představitelé změnit. „Z Brna tam trvá cesta autem zhruba hodinu po pohodlné dálnici. Také autobusy i vlaky jezdí přímo na letiště pravidelně,“ upozornil obchodní ředitel společnosti Radek Zábranský.
Snahy letiště ze slovenského hlavního města tak dělají vrásky na čele představitelům brněnského mezinárodního letiště. To totiž už tak přichází o zákazníky. Podle statistky jeho služeb využilo loni jen 440 tisíc pasažérů, což je oproti roku 2008 pokles o téměř šestašedesát tisíc lidí.
Ubývá mu také pravidelných spojů. Naposledy České aerolinie zrušily minimálně do března polovinu letů do Prahy a zpět. Do hlavního města tak mohou Brňané létat jen dvakrát denně. V říjnu navíc společnost Ryanair snížila počet spojů na lince mezi Brnem a Londýnem ze sedmi na pouhé čtyři. Pokles obratu očekává ředitel letiště Tomáš Plaček zhruba šesti až desetiprocentní, tedy 240 až 250 milionů proti 266.
Přestože se vedení tuřanského letiště snaží hledat nové linky jinde, moc se mu to nedaří. Podle některých dopravců totiž nemá cenu do Brna létat, když leží relativně nedaleko od velkých letišť v Bratislavě, Praze či Vídni. To potvrdila i ředitelka polských LOT Polish Airlines, které začnou na jaře létat do Bratislavy. „Přiznám, že o letech do Brna jsme vůbec neuvažovali. Bratislava má lepší infrastrukturu a dobře obslouží nejen Slovensko a Moravu, ale také část Maďarska i Rakouska,“ prohlásila ředitelka společnosti Jolanta Grala-Bednárčiková.
Ředitel brněnského letiště Tomáš Plaček sice pro letošek očekává další propad zájmu o leteckou dopravu, ale ve světlejší budoucnost věří. „Určitě se budeme dále rozvíjet. Myslím, že konkurenceschopní jsme. S okolními letišti totiž soupeříme už dlouho,“ řekl Plaček.
Letiště patří Jihomoravskému kraji. Podle hejtmana Michala Haška se musí brněnský aeroport soustředit na odlišný trh, než letiště v okolních zemích. „Srovnávat je není realistické. Naše letiště musí mít jiné ambice. Jsem přesvědčený, že pokud se podaří zajistit i třeba více sezónních linek, Mmže být pro pasažéry zajímavé,“ uvedl Hašek. Podle něj letiště společně s krajem některé z nových linek představí v únoru. Jaké to budou nechtěl prozradit. Už dříve ale mluvil o možnosti zařídit stálou linku do ruského Petrohradu a sezónní do chorvatského Zadaru.
Jeho slova potvrzuje i ekonom společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský. „Brněnské letiště se nemůže pustit do přímého konkurenčního boje s těmi velkými v hlavních městech. Musí si najít vlastní funkční model,“ řekl.
Zároveň přitom vyjádřil pochyby o úspěchu bratislavského letiště na jižní Moravě. „Polsko není tak atraktivní destinace a kdo chce letět do Ameriky, využije Vídeň či Prahu, nemusí pak nikde přestupovat,“ myslí si Moravanský.