VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno chce dalších pět parkovišť typu Park and ride

Brno – Záchytné parkoviště poblíž Ústředního hřbitova v Heršpické ulici v Brně moc řidičů přes všední den nevyužívá. V pondělí dopoledne tam podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zaparkovaly jen dvě desítky aut. Přesto plánuje magistrát stavět dalších pět parkovišť typu Park and ride, tedy Zaparkuj a jeď. Lidé odstaví auto na okraji města a dál pokračují do centra hromadnou dopravou.

1.3.2016 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Parkoviště v Heršpické slouží nyní hlavně návštěvníkům hřbitova. „Pokud tam řidič stojí méně než dvě hodiny, nic neplatí," vysvětlila Zuzana Taušová z brněnského magistrátu.

Vedení města přiznává, že parkoviště u hřbitova většinou zeje prázdnotou. Za parkovací lístek až na dvanáct hodin totiž řidič zaplatí dvacet korun. Dalších čtyřicet stojí dva patnáctiminutové lístky na brněnskou hromadnou dopravu. „Využívat parkovací lístek jako jízdenku není zatím technicky možné. Přemýšlíme ale o zavedení elektronického odbavení cestujících platebními kartami," sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

Záchytné parkoviště pro téměř dvě stě aut řidiči nevyhledávají také proto, že zatím najdou volná stání v centru. „Až zavedeme příští rok rezidenční parkování ve středu města, můžeme hodnotit prospěšnost záchytných parkovišť. Teď nemají řidiči dost důvodů je využívat," uvedl vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

Příští rok už tedy ti, kdo nemají v Brně-středu trvalé bydliště, v této městské části nezaparkují. Aby měli určitou náhradu, zvažují radní výstavbu pěti parkovišť Park and ride na okraji města. V polovině března zastupitelé rozhodnou o projektové přípravě. Bielko dodal, že úředníci prověřují ještě dalších dvanáct lokalit.

Projekt může narazit na potíže. „Výkup pozemků možná nakonec plán města zhatí. Přesto si myslím, že záchytná parkoviště jsou pro budoucnost Brna důležitá," podotkl náměstek primátora pro dopravu Richard Mrázek.

Město počítá s tím, že stavbu parkovišť za desítky milionů z valné části zaplatí dotace z Unie. U bohunického kampusu plánuje magistrát také stavbu parkovacího domu. Místo pro auto by tam kromě přespolních řidičů našli také pacienti. „Pro zaměstnance máme míst na parkování dost, s pacienty je to horší," shrnul ředitel brněnské fakultní nemocnice Roman Kraus.

Podle Jiřího Jedličky z Centra dopravního výzkumu je zavádění záchytných parkovišť a stavba parkovacích domů dobrý krok. „Uleví se ovzduší a do centra se dostane minimum aut," myslí si.

Za prací denně přijede kolem dvou set tisíc lidí. Řada z nich tam kvůli zavedení rezidenčních zón už nezaparkuje, mezi nimi i studenti. Plán tak nepotěšil třeba studenta Lukáše Richtára, který každou neděli dojíždí do Brna z Ostravy. „Je nesmysl využívat parkovací domy nebo odstavná parkoviště, když už platím vysoký nájem za byt," postěžoval si Richtár.

Magistrát plánuje také mýtný systém výběru parkovného uvnitř takzvaného malého městského okruhu. Platit má už příští rok. Centrum budou hlídat kamery, které nasnímají registrační značky aut. Podle typu auta řidič při výjezdu zaplatí za vjezd a délku pobytu.

Historické centrum Brna by se rezidentní zónou mělo stát na přelomu roku. „Od dubna do konce příštího roku rezidentní parkování postupně zasáhne celou městskou část," uvedla mluvčí Brna-středu Denisa Kapitančiková.
Radnice kvůli tomu plánuje sérii setkání s místními. „Chceme zjistit, kde v městské části jsou největší problémy a zohlednit je," poukázala místostarostka Brna-středu pro dopravu Jasna Flamiková.

Na tisíc obyvatel má Brno víc aut než Vídeň nebo Bratislava. „Přednost legálně zaparkovat musí získat obyvatelé s trvalým bydlištěm. Lidé, kteří v Brně bydlí a trvalé bydliště zde nemají, mají možnost svoje trvalé bydliště změnit," doplnila Flamiková. Rezidenční parkování plánuje zavádět také Starý a Nový Lískovec, uvažuje se rovněž o Bohunicích. Ostatní městské části si mohou určit, jestli projekt zavedou.

Systém Zaparkuj a jeď funguje kromě Brna také v Praze. „Máme šestnáct těchto parkovišť, všechna jsou napojená na metro a řidiči je hojně využívají," zhodnotila mluvčí pražské technické správy a komunikací Barbora Lišková.

Autor: Ema Zezulová

Bude podle vás užitečný systém Park and Ride?

ANO

45 %

NE

55 %

Hlasovalo: 411

Anketa byla ukončena

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.

VIDEO: Mladík napadl dva vrstevníky čekající na rozjezd. Kvůli pohledu

Michal Hradiš z Fakulty informačních technologií brněnského Vysokého učení technického.

Rozmazané fotografie? Možná minulost. Díky metodě brněnských vědců

Spor o autobazar v centru Brna: vystavené vozy předčasně zmizí z náměstí

Brno – Výstava zánovních aut se v pondělí přesunula z Moravského náměstí na náměstí Svobody, ve středu zmizí z centra Brna úplně. Vypadá to, jako by vedení radnice Brna-středu zařadilo zpátečku. Oficiálně však představitelům městské části vadí, že podle nich je výstava prodejní, což údajně povoleno nebylo. S tímto závěrem ale nesouhlasí organizátoři. 

U šlapanického nádraží srazil vlak mladíka. Na místě zemřel

Šlapanice - Vkročením do dráhy právě projíždějícího vlaku ukončil v pondělí svůj život osmadvacetiletý mladík. Tragická nehoda se stala před čtvrtou hodinou odpoledne u nádraží ve Šlapanicích na Brněnsku. Provoz na trati byl na dvě hodiny veden jen na jedné koleji, vlaky ale nabraly zpoždění maximálně patnáct minut.

Zjistili, že chlapec krade dolary rodičům. Pětici mužů viní z přípravy loupeže

Brno, Hodonín – Z přípravy loupeže na Hodonínsku, při které chtěli získat dolary v přepočtu až za dva miliony korun, viní státní zástupce Ivan Hrazdira pětici obžalovaných. V pondělí muži poprvé stanuli před brněnským krajským soudem. „Hrozí jim pět až dvanáct let vězení,“ upozornil Hrazdira.

AKTUALIZOVÁNO

Traktor po nehodě visel nad železniční tratí. Stroji nejspíš selhaly brzdy

Moravské Bránice /FOTOGALERIE/ - Opravdu divokou jízdu zažil před pár dny řidič traktoru jedoucí z kopce od obce Hlína u Moravských Bránic. Stroji s vlekem a nákladem deseti tun sladového ječmene pravděpodobně selhaly brzdy. Neovladatelný traktor nakonec projel křižovatkou a narazil do betonových svodidel na mostě nad železniční tratí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení