VYBERTE SI REGION

Brno chce dalších pět parkovišť typu Park and ride

Brno – Záchytné parkoviště poblíž Ústředního hřbitova v Heršpické ulici v Brně moc řidičů přes všední den nevyužívá. V pondělí dopoledne tam podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zaparkovaly jen dvě desítky aut. Přesto plánuje magistrát stavět dalších pět parkovišť typu Park and ride, tedy Zaparkuj a jeď. Lidé odstaví auto na okraji města a dál pokračují do centra hromadnou dopravou.

1.3.2016 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Autor: DENÍK/Attila Racek

Parkoviště v Heršpické slouží nyní hlavně návštěvníkům hřbitova. „Pokud tam řidič stojí méně než dvě hodiny, nic neplatí," vysvětlila Zuzana Taušová z brněnského magistrátu.

Vedení města přiznává, že parkoviště u hřbitova většinou zeje prázdnotou. Za parkovací lístek až na dvanáct hodin totiž řidič zaplatí dvacet korun. Dalších čtyřicet stojí dva patnáctiminutové lístky na brněnskou hromadnou dopravu. „Využívat parkovací lístek jako jízdenku není zatím technicky možné. Přemýšlíme ale o zavedení elektronického odbavení cestujících platebními kartami," sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

Záchytné parkoviště pro téměř dvě stě aut řidiči nevyhledávají také proto, že zatím najdou volná stání v centru. „Až zavedeme příští rok rezidenční parkování ve středu města, můžeme hodnotit prospěšnost záchytných parkovišť. Teď nemají řidiči dost důvodů je využívat," uvedl vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

Příští rok už tedy ti, kdo nemají v Brně-středu trvalé bydliště, v této městské části nezaparkují. Aby měli určitou náhradu, zvažují radní výstavbu pěti parkovišť Park and ride na okraji města. V polovině března zastupitelé rozhodnou o projektové přípravě. Bielko dodal, že úředníci prověřují ještě dalších dvanáct lokalit.

Projekt může narazit na potíže. „Výkup pozemků možná nakonec plán města zhatí. Přesto si myslím, že záchytná parkoviště jsou pro budoucnost Brna důležitá," podotkl náměstek primátora pro dopravu Richard Mrázek.

Město počítá s tím, že stavbu parkovišť za desítky milionů z valné části zaplatí dotace z Unie. U bohunického kampusu plánuje magistrát také stavbu parkovacího domu. Místo pro auto by tam kromě přespolních řidičů našli také pacienti. „Pro zaměstnance máme míst na parkování dost, s pacienty je to horší," shrnul ředitel brněnské fakultní nemocnice Roman Kraus.

Podle Jiřího Jedličky z Centra dopravního výzkumu je zavádění záchytných parkovišť a stavba parkovacích domů dobrý krok. „Uleví se ovzduší a do centra se dostane minimum aut," myslí si.

Za prací denně přijede kolem dvou set tisíc lidí. Řada z nich tam kvůli zavedení rezidenčních zón už nezaparkuje, mezi nimi i studenti. Plán tak nepotěšil třeba studenta Lukáše Richtára, který každou neděli dojíždí do Brna z Ostravy. „Je nesmysl využívat parkovací domy nebo odstavná parkoviště, když už platím vysoký nájem za byt," postěžoval si Richtár.

Magistrát plánuje také mýtný systém výběru parkovného uvnitř takzvaného malého městského okruhu. Platit má už příští rok. Centrum budou hlídat kamery, které nasnímají registrační značky aut. Podle typu auta řidič při výjezdu zaplatí za vjezd a délku pobytu.

Historické centrum Brna by se rezidentní zónou mělo stát na přelomu roku. „Od dubna do konce příštího roku rezidentní parkování postupně zasáhne celou městskou část," uvedla mluvčí Brna-středu Denisa Kapitančiková.
Radnice kvůli tomu plánuje sérii setkání s místními. „Chceme zjistit, kde v městské části jsou největší problémy a zohlednit je," poukázala místostarostka Brna-středu pro dopravu Jasna Flamiková.

Na tisíc obyvatel má Brno víc aut než Vídeň nebo Bratislava. „Přednost legálně zaparkovat musí získat obyvatelé s trvalým bydlištěm. Lidé, kteří v Brně bydlí a trvalé bydliště zde nemají, mají možnost svoje trvalé bydliště změnit," doplnila Flamiková. Rezidenční parkování plánuje zavádět také Starý a Nový Lískovec, uvažuje se rovněž o Bohunicích. Ostatní městské části si mohou určit, jestli projekt zavedou.

Systém Zaparkuj a jeď funguje kromě Brna také v Praze. „Máme šestnáct těchto parkovišť, všechna jsou napojená na metro a řidiči je hojně využívají," zhodnotila mluvčí pražské technické správy a komunikací Barbora Lišková.

Autor: Ema Zezulová

ANKETA

Bude podle vás užitečný systém Park and Ride?

ANO

45 %

NE

55 %

Hlasovalo: 411     Anketa byla ukončena

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Letní tábory: osm desítek kontrol a dvě pokuty za nedostatky při stravování

Jižní Morava – Především čistota ubytování a správné stravování dětí zajímaly Krajskou hygienickou stanici při kontrolách pobytových letních táborů v Jihomoravském kraji. Od začátku prázdnin do poloviny srpna jich hygienikové zkontrolovali osm desítek. Žádnou z akcí nezakázali, ve dvou případech si pořadatelé vysloužili pokutu a správní řízení za osm tisíc korun.

OBRAZEM: Herci se předvedli v japonském stylu

Brno – Tak trochu exoticky si v brněnské zeměpisné šířce mohli připadat ve středu večer lidé v Místodržitelském paláci na Moravském náměstí. V Moravské galerii tam herci Malého divadla kjógenu sehráli hned několik krátkých scének. Kjógeny jsou přitom krátké komické japonské výstupy. „Už jsem viděla podobné hry před tím, takže jsem věděla, do čeho jdu. Věřím ale, že pokud někdo vidí kjógen poprvé, může jej to překvapit," narážela návštěvnice Tereza Malá na východoasijský humor.

Otravy? Lidé jsou naprosto nezodpovědní, říká mykolog Vladimír Antonín

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Houbařská sezona je v plném proudu a sběrači na jižní Moravě můžou být přece jen spokojenější než loni. „Úroda je rozhodně lepší, přesto ale celkově hub moc neroste," shrnuje mykolog Vladimír Antonín z botanického oddělení Moravského zemského muzea v Brně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies