VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno chce mít nové nábřeží

Brno - (VIDEO UVNITŘ) Brňané se už za pár let možná budou procházet po novém nábřeží, které povede od Cejlu až do Komárova. Brno bude mít novou řeku s nábřežím. Brněnští architekti a politici totiž chtějí, aby se kolem tříapůlkilometrového Svitavského náhonu, neboli takzvané Staré Ponávky, za několik let Brňané procházeli, jezdili na kole nebo třeba popíjeli ranní kávu.

4.4.2008 4
SDÍLEJ:

Jeden ze studentských návrhů, který ukazuje možnou podobu nábřeží.Foto: DENÍK

„V průmyslové oblasti od Intersparu v ulici Cejl kolem Radlasu, přes Křenovou až do Komárova teče náhon, který je lidem nepřístupný. Chceme teď zpracovat studii, která detailně popíše, jak můžeme tuto oblast oživit. Pokud dostaneme příští rok na zpracování projektu peníze z Evropské unie, chceme začít budovat nové brněnské nábřeží,“ uvedl náměstek primátora Martin Ander.

Stará Ponávka propojuje obě brněnské řeky. Vytéká ze Svitavy a vlévá se do Svratky. Pokud by projekt vyšel, propojilo by se území od Cejlu až po Komárov. Již existující cyklostezka by Brňany pak dále dovedla až do modřické Olympie. Navíc nábřeží využijí lidé, kteří by chtěli z nově postaveného vlakového nádraží v jižním centru, dojít klidným prostředím do centra města.

Vybudování nového nábřeží bude podle Andera stát řádově stovky milionů korun, z nichž část by měly zaplatit soukromí investoři. „Nejlepší by bylo začít s obnovou toku na městských pozemcích nebo pozemcích městských firem. První etapa by mohla začít například kolem areálu brněnské teplárny Na Špitálce. Tam může vzniknout až kilometrový úsek,“ uvedl vedoucí Ústavu navrhování ateliéru brněnské Fakulty architektury VUT Karel Havliš.

Zkušenost z Lipska

Havliš chce Brnu předat také zkušenosti, které mají s odkrytím zanesené řeky v německém Lipsku. Míst, kde by se mohlo se zpřístupněním náhonu začít, je ale víc.

„Už šestnáct let chci, aby se Stará Ponávka využila jako místo, kde můžou děti v zimě bruslit. Pokud se dají do pořádku i břehy, bude to ideální,“ uvedl starosta městské části Brno-­jih Josef Haluza. Náhon, který teče komárovským sídlištěm, je teď místem, kde je špína a parkují kolem něj auta. Stará Ponávka teče také starými průmyslovými areály. Pokud by kolem ní začali chodit lidé, zavětřili by i investoři.

„Nábřeží je úžasné místo. Pokud s takovým projektem Brno přijde, neváhali bychom ani chvíli a začali se o to také zajímat. A to území má také obrovský potenciál,“ myslí si zástupce finanční skupiny J&T Dušan Palcr. Podle brněnské zastupitelky a předsedkyně výboru pro národnostní menšiny Kateřiny Dubské by rozvoj nábřeží kolem brněnského „Bronxu“ znamenal také šanci pro rozvoj oblasti, kde žijí lidé ohrožení sociálním vyloučením. „Nápad je to dobrý. Teď jen aby se od slov přešlo k činům. Myslím, že nouze o lidi, kteří budou nové nábřeží využívat, nebude,“ myslí si například Karel Mach z Brna.

Karel Havliš z fakulty architektury brněnské techniky o návrhu nového brněnského nábřeží říká: Stará Ponávka je dobrá adresa

Architekt Karel Havliš a jeho studenti z fakulty architektury brněnské techniky se už několik let zajímají o navrácení života do míst kolem Svitavského náhonu. Teď jejich nápady dostanou zelenou.

Myslíte, že Brno bude mít své bulváry kolem Svitavského náhonu?
Záleží na vůli města a aktivitě Brňanů a investorů. Když v Lipsku odkrývali řeku, která tekla pod zemí, zapojili se do propagace nejen moudří politici, ale i obyčejní lidé. Ti si přáli, aby ve městě měli znovu koryto s vodou, kolem něho cyklostezky, chodníky pro pěší, dětská hřiště a zákoutí, kam se mohou lidé ukrýt před rušnými ulicemi plnými aut. Najednou se zrodil nový fenomén.

Jak dlouho může trvat, než se budou Brňané procházet po nových korzech?
To není tak podstatné, kdy budou celé tři a půl kilometry zpřístupněny. Musíme pracovat jako při navlékání korálků na náhrdelník. Nejlogičtější je začít na městských pozemcích nebo v území, které patří městským firmám. Třeba kolem teplárny na Špitálce můžeme zpřístupnit až kilometr nábřeží. Až budeme mít první kus, můžeme ukázat, co se povedlo. Pak už nebude těžké soukromníky přesvědčit o tom, že je pro ně výhodnější, aby v okolí jejich areálů byl život. U nábřeží budou mít najednou lepší adresu.

Jaké zkušenosti mají s odkrýváním řeky Pleiße v Lipsku?
V Lipsku měli daleko více problémů, které museli překonat, než v Brně. Řeky ve městě byly pod silnicemi. Voda smrděla a byla špinavá. Takové problémy v Brně řešit nemusíme. V Lipsku lidé tlačili na politiky, aby obnovili nábřeží od roku 1988. Teprve za čtyři roky dali zastupitelé projektu zelenou. O tři roky později vydali stavební povolení na první etapu obnovy. Prvního listopadu roku 1996 kopli poprvé rýčem. Ze tří a půl kilometrů zakrytého náhonu řeky tak bylo odkryto sedm set padesát metrů.

Jaké problémy musí vyřešit brněnská radnice?
Obtížné bude zvládnout dlouhá jednání s partnery, kteří se budou na obnově nábřeží podílet. Není to práce pro jeden odbor na magistrátu. Musí se promyslet strategie. Nesmí se dopustit, aby vznikla situace jako nedaleko Intersparu v ulici Cejl. Tam správce toku začal břehy upravovat sám. Betonem a nešetrně. Nikdo z města se s nimi nebavil, a tak si to udělali po svém.


klikněte pro zvětšení

Autor: Veronika Hrdá

4.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Společnost Thermona v Rapoticích vyrábí plynové a elektrické kotle.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Manželství v kostce? S herci Kronerovou a Navrátilem v brněnské premiéře

Brno – Divadlo Komediograf uvede v brněnské premiéře inscenaci Manželství v kostce, v níž autor a režisér Luboš Balák vsadil na komediální talent Zuzany Kronerové a Oldřicha Navrátila.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies