VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno dá na přesun nádraží více než dvaadvacet milionů

Brno - Dvaadvacet a půl milionu korun. Za poslední roky nejvyšší částku pro přestavbu brněnského železničního uzlu a postavení nového vlakového nádraží věnovali v rozpočtu pro příští rok brněnští zastupitelé. Koalice, která krok prosadila, si za to ale vysloužila kritiku opozice. Město podle ní počítá s tím, že peníze pošle na takzvané odsunuté nádraží.

13.12.2013 33
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv

Lídr opozičních zelených Martin Ander označuje připravené miliony v rozpočtu za vyhozené peníze. Dokazují to podle něj předběžné výsledky studie, kterou nechalo zpracovat ministerstvo dopravy a má posloužit k posouzení variant v centru a na jih od centra poblíž řeky Svratky. „Ukázalo se, že projekt odsunu je naprosto nefunkční a nesplňuje kritéria požadovaná ministerstvem dopravy. Celý se musí předělávat. Navíc vůbec není dořešená otázka dostupnosti nádraží hromadnou dopravou. Tam by město investovalo miliardy. A zastavilo by tak investice ve všech ostatních částech města," zdůraznil Ander.

Podle něj se ukázalo, že postavení nádraží blíže centra u současného pátého nástupiště je technicky možné a není dražší. „Vynakládání peněz na projekty a infrastrukturu jsou tak neúčelně vynaložené peníze," nelíbí se Anderovi.

Drobné úpravy

Podle náměstka primátora Roberta Kotziana ovšem Ander nemá pravdu. „Je to úmyslně šířená lež. Projekt není nutné přepracovat. Jedná se jen o drobné úpravy. Naopak úpravy toho, co navrhla koalice Nádraží v centru, mají dalekosáhlé důsledky. Říkat je zatím nebudu, chci počkat, až bude studie hotová," řekl Kotzian.

Zároveň přiznal, že některé z úprav projektanti v odsunutém nádraží už udělali. „Jsou drobné, jako třeba změna uspořádání kolejí či výhybek. Ale to se bude řešit ve stavebním řízení. Na územní řízení to nemá vliv," dodal.

Peníze v rozpočtu mají podle něj pokrýt mnoho různých nákladů. Od výkupů pozemků po zpracovávání analýz a studií. „Na nádraží můžeme mezi roky 2014 a 2020 získat evropské dotace. Stejně tak můžeme čerpat dotace na obslužnost nádraží hromadnou dopravou. Proto nemůžeme podcenit přípravu nádraží u řeky. Nechci, aby nastala situace, kdy stát rozhodne, že postaví nádraží v této poloze, a zjistí se, že projekt padne, protože jsme neudělali pár posledních kroků," vysvětlil položku v rozpočtu Kotzian.

Koalice Nádraží v centru je k městu kritičtější. „Dvaadvacet milionů je hodně a město by mělo říct, co za ně pořídí. Ale pokud dostane pro nádraží územní rozhodnutí, je logické, že bude vykupovat pozemky," řekl zástupce koalice Matěj Hollan.

Přestavbu uzlu za dvacet miliard, stejně jako srovnání obou variant má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Ta zatím s rozhodnutím vyčkává. „Studie posuzující varianty bude hotová v lednu. Na ni naváže studie proveditelnosti. Podpoříme variantu, kterou je možné zaplatit z evropských peněz," uvedl mluvčí železničářů Jakub Ptačinský.

Zelení chtějí o poloze nádraží nové referendum. „Rozhodnutí o poloze nemůžeme nechat na odbornících. To mají udělat lidé, kteří nádraží využijí," řekl Ander. Naopak Kotzian je odpůrce referenda. „Pokud stát zvolí variantu pod Petrovem a dá na ni peníze, podpořím ji. A očekával bych to samé i naopak od odpůrců nádraží u řeky," zdůraznil.

Autor: Petr Jeřábek

13.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 33
SDÍLEJ:
Miloš Kratochvíl.

Zbrojovka zvládla generálku, střelecky jí vyšel úvod duelu s Kayserisporem

Hromadná nehoda na dálnici D1. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Vyškov je průjezdná. Hromadnou nehodu už odklidili

Brno chystá výstavu k výročí 100 let od vzniku první republiky

Brno – Století od vzniku samostatného československého státu a devadesát let od první výstavy na brněnském výstavišti. Dvě velká výročí, která se příští rok v květnu dočkají oslav. Představitelé Brna v pátek  schválili první přibližný návrh, jak by expozice mohla vypadat.

Hráz dokáže vypustit celou Brněnskou přehradu za tři dny

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Hráz Brněnské přehrady, kterou nacisté za druhé světové války chtěli odpálit, zadržuje až jednadvacet milionů kubických metrů vody. Do nitra stavby dokončené v roce 1940 a přilehlé zmodernizované vodní elektrárny vyrazili redaktoři Brněnského deníku Rovnost v dalším díle seriálu Za zavřenými dveřmi.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Brno – Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení