VYBERTE SI REGION

Brno dá na přesun nádraží více než dvaadvacet milionů

Brno - Dvaadvacet a půl milionu korun. Za poslední roky nejvyšší částku pro přestavbu brněnského železničního uzlu a postavení nového vlakového nádraží věnovali v rozpočtu pro příští rok brněnští zastupitelé. Koalice, která krok prosadila, si za to ale vysloužila kritiku opozice. Město podle ní počítá s tím, že peníze pošle na takzvané odsunuté nádraží.

13.12.2013 33
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv

Lídr opozičních zelených Martin Ander označuje připravené miliony v rozpočtu za vyhozené peníze. Dokazují to podle něj předběžné výsledky studie, kterou nechalo zpracovat ministerstvo dopravy a má posloužit k posouzení variant v centru a na jih od centra poblíž řeky Svratky. „Ukázalo se, že projekt odsunu je naprosto nefunkční a nesplňuje kritéria požadovaná ministerstvem dopravy. Celý se musí předělávat. Navíc vůbec není dořešená otázka dostupnosti nádraží hromadnou dopravou. Tam by město investovalo miliardy. A zastavilo by tak investice ve všech ostatních částech města," zdůraznil Ander.

Podle něj se ukázalo, že postavení nádraží blíže centra u současného pátého nástupiště je technicky možné a není dražší. „Vynakládání peněz na projekty a infrastrukturu jsou tak neúčelně vynaložené peníze," nelíbí se Anderovi.

Drobné úpravy

Podle náměstka primátora Roberta Kotziana ovšem Ander nemá pravdu. „Je to úmyslně šířená lež. Projekt není nutné přepracovat. Jedná se jen o drobné úpravy. Naopak úpravy toho, co navrhla koalice Nádraží v centru, mají dalekosáhlé důsledky. Říkat je zatím nebudu, chci počkat, až bude studie hotová," řekl Kotzian.

Zároveň přiznal, že některé z úprav projektanti v odsunutém nádraží už udělali. „Jsou drobné, jako třeba změna uspořádání kolejí či výhybek. Ale to se bude řešit ve stavebním řízení. Na územní řízení to nemá vliv," dodal.

Peníze v rozpočtu mají podle něj pokrýt mnoho různých nákladů. Od výkupů pozemků po zpracovávání analýz a studií. „Na nádraží můžeme mezi roky 2014 a 2020 získat evropské dotace. Stejně tak můžeme čerpat dotace na obslužnost nádraží hromadnou dopravou. Proto nemůžeme podcenit přípravu nádraží u řeky. Nechci, aby nastala situace, kdy stát rozhodne, že postaví nádraží v této poloze, a zjistí se, že projekt padne, protože jsme neudělali pár posledních kroků," vysvětlil položku v rozpočtu Kotzian.

Koalice Nádraží v centru je k městu kritičtější. „Dvaadvacet milionů je hodně a město by mělo říct, co za ně pořídí. Ale pokud dostane pro nádraží územní rozhodnutí, je logické, že bude vykupovat pozemky," řekl zástupce koalice Matěj Hollan.

Přestavbu uzlu za dvacet miliard, stejně jako srovnání obou variant má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Ta zatím s rozhodnutím vyčkává. „Studie posuzující varianty bude hotová v lednu. Na ni naváže studie proveditelnosti. Podpoříme variantu, kterou je možné zaplatit z evropských peněz," uvedl mluvčí železničářů Jakub Ptačinský.

Zelení chtějí o poloze nádraží nové referendum. „Rozhodnutí o poloze nemůžeme nechat na odbornících. To mají udělat lidé, kteří nádraží využijí," řekl Ander. Naopak Kotzian je odpůrce referenda. „Pokud stát zvolí variantu pod Petrovem a dá na ni peníze, podpořím ji. A očekával bych to samé i naopak od odpůrců nádraží u řeky," zdůraznil.

Autor: Petr Jeřábek

13.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 33
SDÍLEJ:
Libor Zábranský, majitel a trenér Komety Brno v jedné osobě.
5

Nová hala za Lužánkami? O aréně rozhodneme podle studie, povídá Zábranský

Architekti Michal a Lea Mačudovi vsadili na hravost barev, forem a materiálů. Svůj styl pojmenovali „nová bohatost“ a staví jej do protikladu k brněnskému funkcionalismu.
18

Čtyři pokoje, devět jídelníčků. Brno má nový proměnlivý bar

Zbrojovka smetla v Tipsport lize Znojmo pěti góly, dvakrát se trefil Litsingi

Brno /FOTOGALERIE/ – Pohlednou ofenzivní podívanou nabídli fotbalisté Zbrojovky divákům v jihomoravském derby zimní Tipsport ligy. Ve svém druhém duelu skupiny C zvítězili Brňané nad Znojmem 5:1.

Město podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy v Brně

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Propadli se pod led. Záchrana? Hasiči házejí pytle nebo se plazí po žebřících

Brno /VIDEO/ – Topící se lidi vytahovali hasiči ve středu z ledové vody Brněnské přehrady. Nešlo však o bruslaře, kteří vjeli na příliš tenký led, ale o figuranty ve speciálních úborech, kteří do díry vysekané v ledu vlezli dobrovolně. Věděli totiž, že záchrana od kolegů, kteří se učili, jak tonoucího z vody zachránit, přijde téměř okamžitě. „První možnost je většinou házení speciálních pytlů, kterých se tonoucí chytí. Funguje to ale jen zhruba do patnácti metrů, málokdo dohodí dál," vysvětlil instruktor hasičů Alexandr Ficek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies