VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno doplácí na pestrost tramvají

Brno /INFOGRAFIKA/ - Cirkus na kolejích. Nebo také VUT jako Výzkumný ústav tramvajový. Podobná přízviska dostává dopravní podnik. Může se totiž chlubit nejpestřejší kolekcí tramvají v republice.

11.7.2011 17
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Jezdí jich jedenáct základních typů rozdělených do celkem šestadvaceti podtypů. Opozice na brněnské radnici tento fakt kritizuje. Údržba a opravy tři sta desíti brněnských tramvají jsou podle ní kvůli tomu náročnější a stojí více peněz.

„Široké portfolio typů tramvají sebou přináší vyšší náklady na jejich provoz i údržbu. Přitom právě snížení takzvaných provozních nákladů mohlo pomoci pokrýt zvýšení daně z přidané hodnoty. A nezdražovat tak jízdné cestujícím v Brně,“ upozorňuje šéf opoziční TOP 09 Jaroslav Kacer.

Problémem je podle něj především to, že Brno jen pomalu přechází na několik moderních typů tramvají. A místo toho využívá celou škálu, kterou za desítky let získalo. „Jejich provoz je přitom i mnohem levnější. Využívají například energii uvolňující se při brzdění,“ upozornil Kacer.

Problém přiznal i ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. „Původ problému je v minulosti, kdy se různé tramvaje kupovaly podle toho, kolik zrovna bylo peněz. Teď je pro nás skutečně náročnější a dražší je udržovat. Potřebujeme například velké množství různých náhradních dílů,“ připustil Havránek. Přesnou statistiku případných ztrát ovšem podnik nevede.

Dodal, že sjednocení vozového parku je jedním z jeho cílů ve funkci. „Je to ovšem drahé a nepůjde to hned. Ale chceme ke sjednocení směřovat při postupné přirozené obměně vozového parku,“ přislíbil Havránek. Například jedna moderní tramvaj Porsche stojí dopravní podnik šedesát milionů korun.

Rozpočet není nekonečný

Na problém s penězi upozornil i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Sjednocení tramvají by samozřejmě pomohlo a zlevnilo by servis. Ale rozpočet dopravního podniku pro nákup nových tramvají není nekonečný,“ upozornil Kotzian.

Snaha zaplnit Brno jen několika málo typy tramvají podle něj může narazit i na zákonná omezení. „Na nákup tramvají musíme vyhlašovat veřejné soutěže. A jaký typ v nich zvítězí nemůžeme legálně ovlivnit,“ zdůraznil Kotzian.

Vozový park DPMB.

VÍCE V PONDĚLNÍM VYDÁNÍ BRNĚNSKÉHO DENÍKU ROVNOST

Autor: Petr Jeřábek

11.7.2011 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Macy Gray.

Vyprodané Sono centrum rozezní R&B a soul v podání Macy Gray

Ilustrační foto.

Nulová střelba? Od biče trenér Zbrojovky raději upustil

Dva školáky srazilo auto na přechodu v Novém Lískovci

Brno – Na chirurgii skončily dvě děti, které na přechodu v brněnské Rybnické ulici srazilo osobní auto. Nehoda se stala v pátek asi hodinu po poledni.

Stromy skáceli kvůli opravám. Přišli jsme o ochranu před hlukem, vadí obyvatelům

Brno - Stínily a chránily lidi před hlukem, nakonec se staly obětmi oprav kabelového vedení. Lidi žijící v brněnské Kounicově ulici přišli o čtyři vzrostlé stromy.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří bítýšské farnosti, potvrdil soud

Veverská Bítýška – Vzácný středověký obraz Madona z Veveří je majetkem farnosti ve Veverské Bítýšce na Brněnsku. Ve sporu farnosti a Národní galerie v Praze o tom v pátek rozhodl Městský soud v Praze. Rozsudek je pravomocný.

Vandalové v tramvajích: vyčistit jeden čtvereční metr trvá dvěma lidem hodinu

Brno – Více než čtyři miliony korun ročně utratí brněnský dopravní podnik za opravu posprejovaných tramvají, autobusů a trolejbusů. „Od začátku roku evidujeme osmapadesát vozů, které vandalové poničili škrábanci, tagy nebo graffity," vyčíslila v pátek mluvčí podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies