VYBERTE SI REGION

Brno doplácí na pestrost tramvají

Brno /INFOGRAFIKA/ - Cirkus na kolejích. Nebo také VUT jako Výzkumný ústav tramvajový. Podobná přízviska dostává dopravní podnik. Může se totiž chlubit nejpestřejší kolekcí tramvají v republice.

11.7.2011 17
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Jezdí jich jedenáct základních typů rozdělených do celkem šestadvaceti podtypů. Opozice na brněnské radnici tento fakt kritizuje. Údržba a opravy tři sta desíti brněnských tramvají jsou podle ní kvůli tomu náročnější a stojí více peněz.

„Široké portfolio typů tramvají sebou přináší vyšší náklady na jejich provoz i údržbu. Přitom právě snížení takzvaných provozních nákladů mohlo pomoci pokrýt zvýšení daně z přidané hodnoty. A nezdražovat tak jízdné cestujícím v Brně,“ upozorňuje šéf opoziční TOP 09 Jaroslav Kacer.

Problémem je podle něj především to, že Brno jen pomalu přechází na několik moderních typů tramvají. A místo toho využívá celou škálu, kterou za desítky let získalo. „Jejich provoz je přitom i mnohem levnější. Využívají například energii uvolňující se při brzdění,“ upozornil Kacer.

Problém přiznal i ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. „Původ problému je v minulosti, kdy se různé tramvaje kupovaly podle toho, kolik zrovna bylo peněz. Teď je pro nás skutečně náročnější a dražší je udržovat. Potřebujeme například velké množství různých náhradních dílů,“ připustil Havránek. Přesnou statistiku případných ztrát ovšem podnik nevede.

Dodal, že sjednocení vozového parku je jedním z jeho cílů ve funkci. „Je to ovšem drahé a nepůjde to hned. Ale chceme ke sjednocení směřovat při postupné přirozené obměně vozového parku,“ přislíbil Havránek. Například jedna moderní tramvaj Porsche stojí dopravní podnik šedesát milionů korun.

Rozpočet není nekonečný

Na problém s penězi upozornil i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Sjednocení tramvají by samozřejmě pomohlo a zlevnilo by servis. Ale rozpočet dopravního podniku pro nákup nových tramvají není nekonečný,“ upozornil Kotzian.

Snaha zaplnit Brno jen několika málo typy tramvají podle něj může narazit i na zákonná omezení. „Na nákup tramvají musíme vyhlašovat veřejné soutěže. A jaký typ v nich zvítězí nemůžeme legálně ovlivnit,“ zdůraznil Kotzian.

Vozový park DPMB.

VÍCE V PONDĚLNÍM VYDÁNÍ BRNĚNSKÉHO DENÍKU ROVNOST

Autor: Petr Jeřábek

11.7.2011 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Snad budou na řadě jiní. Další koláče by mě zruinovaly, smál se oslavenec Němec

Brno – Ráno donesl do brněnské kabiny koláč jako zápisné. A večer hokejový útočník Vojtěch Němec oslavil narozeniny se spoluhráči domácím extraligovým vítězstvím 4:3 nad Hradcem Králové. „Jsem zase o rok starší a je super, že jsme po dlouhé době vyhráli, splnilo se mi přání," povídal jedenatřicetiletý centr Němec.

Na pláže Brněnské přehrady chtějí zakázat vstup psům. Kvůli stížnostem plavců

Brno /ANKETA/ – Břehy Brněnské přehrady každé léto lákají tisíce lidí k odpočinku. Aby je nerušili pobíhající psi, chce radnice Kníniček vstup zvířat omezit.

Krokodýly přestěhují z vany zpět do terárií. Dostavuje se stanice Kamenačky

Brno-Židenice - Přestavba přírodovědecké stanice Kamenačky v brněnských Židenicích se blíží ke konci. Návštěvníky čeká nový skleník nebo terária s krokodýly.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies