VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno dusí prach. Kvalitu ovzduší zlepší elektromobily, tvrdí firma

Brno – Rakovina, astma a další vážné choroby. Dlouhodobé dýchání vzduchu plného prachu a zplodin z motorů, kterými jsou některé brněnské ulice zamořené, může mít podle odborníků smrtelné následky. Podle iniciativy Dejchej Brno jsou na tom nejhůř obyvatelé Zvonařky a okolí. „Povolený limit pro překročení prachu v ovzduší je pětatřicet dní v roce. Na Zvonařce je téměř vyčerpaný. Hlavní vinu na tom nesou uživatelé osobních aut," upozornila Hana Chalupská z iniciativy.

2.11.2015 21
SDÍLEJ:

Elektromobil. Ilustrační foto. Foto: Deník/Libor Běčák

Zlepšit kvalitu ovzduší může podle firmy Eldaco sdílení elektromobilů. Společnost ho spustila minulý měsíc. Projekt Emuj je první takzvaný carsharing aut na elektrický pohon v České republice. Jeho autoři se inspirovali v Paříži a Londýně. „Lidé se u nás zaregistrují, podepíšou smlouvu a my jim dáme kartu, na kterou si vloží zálohu. Pak už můžou jezdit," popsala princip sdílení aut místopředsedkyně projektu Iva Šťastná.

Na konci jízdy řidič vrátí auto na jeho stanoviště. Firma má zatím v Brně deset elektromobilů. Jejich dojezd je od 130 do 160 kilometrů. Řidiči je ve městě zadarmo dobijí na osmi místech.

Za dobití jedné kilowatthodiny jim firma vrátí čtyři koruny, když elektromobil nabijí doma, tak dokonce osm. „Základní cena půjčovného začíná na deseti korunách na hodinu a třech na kilometr. Zatím máme desítky uživatelů, do konce roku počítáme se stovkami," dodala Šťastná.

Nejlevnější půjčovné auta se spalovacím motorem vyjde u brněnské carsharingové firmy Autonapul na necelé čtyři koruny na kilometr a dvanáct za hodinu. Výhoda elektromobilů je podle předsedy Asociace elektromobilového průmyslu a bývalého akcionáře Emuj Jaromíra Marušince, že neprodukují přímé výfukové emise ani prach z brzdných destiček.

Levnější pohon

Navíc jsou tišší než běžná auta a jejich nákup se vyplatí. Elektřina vyjde pětkrát až desetkrát levněji než palivo na ropné či plynové bázi, náklady se pohybují do padesáti haléřů na kilometr. Podle Marušince jezdí aktuálně v České republice 560 elektromobilů. „Zaostáváme za ostatními vyspělými státy. Některé nabízejí lidem na koupení elektromobilů dotace. V České republice podpora elektrodopravy téměř neexistuje. Hovoří se o ní, ale žádná konkrétní opatření nejsou," dodal.

Autoři projektu proto začali spolupracovat s brněnským magistrátem a plánují ve městě postavit nabíjecí stanice. „Způsob, jak podpořit elektrodopravu, řešíme už rok a půl. Plánujeme zřízení deseti stanic v centru. Teď projednáváme návrh smlouvy," informoval vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.

Sdílení elektromobilů je podle brněnského analytika Michala Kozuba spíš pro fanoušky tohoto druhu dopravy. „Elektromobily nejsou mezi lidmi moc rozšířené a carsharing také ne. Projekt tak kombinuje dvě méně známé služby," podotkl Kozub.

Před třemi lety ukončil testování elektromobilů největší výrobce aut v České republice, Škoda Auto z koncernu Volkswagen. „Nyní elektromobily nenabízíme. Cena baterií je vysoká a technologie za rozumnou cenu v tuto chvíli neexistuje," vysvětlil mluvčí firmy Zbyněk Straškraba.

Podle Marušince ceny elektromobilů díky konkurenci mezi automobilkami v posledním roce klesly. „Zvýšil se i jejich dojezd. S půlhodinovou přestávkou na nabíjení jsem ujel dvanáct set kilometrů," argumentuje zastánce elektromobilů.

Podle lékaře a ekologa Miroslava Šuty ze Státního zdravotního ústavu sice elektromobily dostanou znečištění z ulic, energií na jejich dobíjení ale vyrobí spalovací elektrárny, kterých je v České republice nejvíc. „Navíc to není řešení pro nákladní dopravu. Ideální jsou hybridy, které by ve městě jezdily na elektřinu a mimo něj na spalovací motor," objasnil.

Autor: Dominika Vágnerová

2.11.2015 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Zamaštěná dálnice komplikuje provoz. Při nehodě kamionů se vysypaly prasečí kůže

Židenická smuteční síň architekta Ivana Rullera. Ilustrační foto.

Smuteční síň na Židenickém hřbitově nakonec nezbourají

OBRAZEM: Nové hodiny v ulicích Brna konečně ukazují správný čas

Brno – Konec zmatků a nepřesného ukazování času. Nefunkční hodiny na deseti místech v Brně nahradily od úterního dopoledne nové. Zařízení nainstalovali zaměstnanci Technických sítí Brno.

Olomoucký vrchní soud zrušil předběžné opatření. Uber v Brně může jezdit

Olomouc, Brno – Vrchní soud v Olomouci v úterý zrušil takzvané velké předběžné opatření proti Uberu, které společnosti zakazovalo poskytovat své služby na území Brna. „Mohu potvrdit, že jej soudce zrušil. Vyjet do ulic ale mohou až ve chvíli, kdy rozhodnutí dostane společnost Uber písemně," řekl mluvčí soudu Vladimír Lichnovský.

AKTUALIZOVÁNO

Pod hladinou Brněnské přehrady zemřel starší muž

Brno – Na Brněnské přehradě v úterý krátce před jedenáctou hodinou utonul starší muž. Pomoci tonoucímu vyjeli hasiči ze základny ležící přímo na přehradě, na místo letěl i vrtulník. „Zavolali nás kvůli tomu, že muž se potopil a už se nevynořil. Po vytažení z vody jsme jej resuscitovali, ale neúspěšně," sdělil mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

VMO nabírá další zpoždění. Stavbu vinohradského tunelu komplikuje složitý terén

Brno /INFOGRAFIKA/ - Dostavba velkého městského okruhu v Brně se opět zpožďuje. Kromě nové studie vlivu na životní prostředí na Žabovřeské za to mohou i komplikace se stavbou tunelu ve Vinohradech.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies