VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno dusí prach. Kvalitu ovzduší zlepší elektromobily, tvrdí firma

Brno – Rakovina, astma a další vážné choroby. Dlouhodobé dýchání vzduchu plného prachu a zplodin z motorů, kterými jsou některé brněnské ulice zamořené, může mít podle odborníků smrtelné následky. Podle iniciativy Dejchej Brno jsou na tom nejhůř obyvatelé Zvonařky a okolí. „Povolený limit pro překročení prachu v ovzduší je pětatřicet dní v roce. Na Zvonařce je téměř vyčerpaný. Hlavní vinu na tom nesou uživatelé osobních aut," upozornila Hana Chalupská z iniciativy.

2.11.2015 21
SDÍLEJ:

Elektromobil. Ilustrační foto. Foto: Deník/Libor Běčák

Zlepšit kvalitu ovzduší může podle firmy Eldaco sdílení elektromobilů. Společnost ho spustila minulý měsíc. Projekt Emuj je první takzvaný carsharing aut na elektrický pohon v České republice. Jeho autoři se inspirovali v Paříži a Londýně. „Lidé se u nás zaregistrují, podepíšou smlouvu a my jim dáme kartu, na kterou si vloží zálohu. Pak už můžou jezdit," popsala princip sdílení aut místopředsedkyně projektu Iva Šťastná.

Na konci jízdy řidič vrátí auto na jeho stanoviště. Firma má zatím v Brně deset elektromobilů. Jejich dojezd je od 130 do 160 kilometrů. Řidiči je ve městě zadarmo dobijí na osmi místech.

Za dobití jedné kilowatthodiny jim firma vrátí čtyři koruny, když elektromobil nabijí doma, tak dokonce osm. „Základní cena půjčovného začíná na deseti korunách na hodinu a třech na kilometr. Zatím máme desítky uživatelů, do konce roku počítáme se stovkami," dodala Šťastná.

Nejlevnější půjčovné auta se spalovacím motorem vyjde u brněnské carsharingové firmy Autonapul na necelé čtyři koruny na kilometr a dvanáct za hodinu. Výhoda elektromobilů je podle předsedy Asociace elektromobilového průmyslu a bývalého akcionáře Emuj Jaromíra Marušince, že neprodukují přímé výfukové emise ani prach z brzdných destiček.

Levnější pohon

Navíc jsou tišší než běžná auta a jejich nákup se vyplatí. Elektřina vyjde pětkrát až desetkrát levněji než palivo na ropné či plynové bázi, náklady se pohybují do padesáti haléřů na kilometr. Podle Marušince jezdí aktuálně v České republice 560 elektromobilů. „Zaostáváme za ostatními vyspělými státy. Některé nabízejí lidem na koupení elektromobilů dotace. V České republice podpora elektrodopravy téměř neexistuje. Hovoří se o ní, ale žádná konkrétní opatření nejsou," dodal.

Autoři projektu proto začali spolupracovat s brněnským magistrátem a plánují ve městě postavit nabíjecí stanice. „Způsob, jak podpořit elektrodopravu, řešíme už rok a půl. Plánujeme zřízení deseti stanic v centru. Teď projednáváme návrh smlouvy," informoval vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.

Sdílení elektromobilů je podle brněnského analytika Michala Kozuba spíš pro fanoušky tohoto druhu dopravy. „Elektromobily nejsou mezi lidmi moc rozšířené a carsharing také ne. Projekt tak kombinuje dvě méně známé služby," podotkl Kozub.

Před třemi lety ukončil testování elektromobilů největší výrobce aut v České republice, Škoda Auto z koncernu Volkswagen. „Nyní elektromobily nenabízíme. Cena baterií je vysoká a technologie za rozumnou cenu v tuto chvíli neexistuje," vysvětlil mluvčí firmy Zbyněk Straškraba.

Podle Marušince ceny elektromobilů díky konkurenci mezi automobilkami v posledním roce klesly. „Zvýšil se i jejich dojezd. S půlhodinovou přestávkou na nabíjení jsem ujel dvanáct set kilometrů," argumentuje zastánce elektromobilů.

Podle lékaře a ekologa Miroslava Šuty ze Státního zdravotního ústavu sice elektromobily dostanou znečištění z ulic, energií na jejich dobíjení ale vyrobí spalovací elektrárny, kterých je v České republice nejvíc. „Navíc to není řešení pro nákladní dopravu. Ideální jsou hybridy, které by ve městě jezdily na elektřinu a mimo něj na spalovací motor," objasnil.

Autor: Dominika Vágnerová

2.11.2015 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:
Utkání 26. kola první fotbalové ligy mezi FC Vysočina Jihlava a FC Zbrojovka Brno, 28. dubna v Jihlavě.
AKTUALIZOVÁNO
2 10

Zbrojovku srazily v záchranářském souboji důraz a standardky

Irena Janoušková.

S operací Afghánky jsme museli počkat na manžela, popisuje anestezioložka

VIDEO: Opilý řidič kamionu kličkoval po dálnici. Měl 3 promile, nemohl ani stát

Břeclav – Podivně jedoucího kamionu na dálnici D2 u Břeclavi ve směru na Brno si před pár dny všimla hlídka celníků. Kontrola potvrdila, že s řidičem není něco v pořádku. Přivolaní policisté z dálničního oddělení v Podivíně při dechové zkoušce opilému cizinci naměřili téměř tři promile alkoholu. „Čtyřicetiletý muž za volantem nebyl schopen ani sám chodit či stát, na zemi vsedě téměř usínal," popsal v pátek policejní mluvčí Pavel Šváb.

Realizační tým A mužstva Komety pokračuje, jen bez Pešouta

Brno – I po zisku mistrovského titulu hokejová Kometa poupravuje realizační tým. Na začátku týdne potvrdil setrvání v roli hlavního kouče pro příští sezonu Libor Zábranský. Jeho asistenty zůstávají Kamil Pokorný a Petr Haken, u A týmu však končí Martin Pešout a trenér brankářů Jiří Sklenář.

Sedm klíšťat za necelou hodinu. Studenti vlajkovali v Pisárkách

Brno /FOTOGALERIE/ – Mezi stromy v brněnských Pisárkách se pomalu prochází studenti. Jejich pohled směřuje do země, jako by hledali hřiby. Místo nich však pomocí metody vlajkování pátrají po klíšťatech. Přestože byly v pátek dopoledne pouze tři stupně nad nulou, posbírali odborníci z Masarykovy univerzity za necelou hodinu sedm klíšťat. Ta následně otestují v laboratoři, zda nepřenáší klíšťovou encefalitidu.

Rezidentní parkování? Starostové chtějí bránit místní před náporem řidičů

Brno /INFOGRAFIKA/ – Obavy z nedostatku parkovacích míst, vysokých poplatků i zbytečného papírování. Hlavní důvody, proč se zástupcům brněnských městských částí moc nelíbí systém rezidentního parkování. Přesto se do něj pravděpodobně zapojí. Zvláště čtvrti sousedící s centrem města se totiž bojí velkého náporu řidičů hledajících místo mimo zóny už naplánované v Brně-středu.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies