VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno dusí prach. Kvalitu ovzduší zlepší elektromobily, tvrdí firma

Brno – Rakovina, astma a další vážné choroby. Dlouhodobé dýchání vzduchu plného prachu a zplodin z motorů, kterými jsou některé brněnské ulice zamořené, může mít podle odborníků smrtelné následky. Podle iniciativy Dejchej Brno jsou na tom nejhůř obyvatelé Zvonařky a okolí. „Povolený limit pro překročení prachu v ovzduší je pětatřicet dní v roce. Na Zvonařce je téměř vyčerpaný. Hlavní vinu na tom nesou uživatelé osobních aut," upozornila Hana Chalupská z iniciativy.

2.11.2015 21
SDÍLEJ:

Elektromobil. Ilustrační foto. Foto: Deník/Libor Běčák

Zlepšit kvalitu ovzduší může podle firmy Eldaco sdílení elektromobilů. Společnost ho spustila minulý měsíc. Projekt Emuj je první takzvaný carsharing aut na elektrický pohon v České republice. Jeho autoři se inspirovali v Paříži a Londýně. „Lidé se u nás zaregistrují, podepíšou smlouvu a my jim dáme kartu, na kterou si vloží zálohu. Pak už můžou jezdit," popsala princip sdílení aut místopředsedkyně projektu Iva Šťastná.

Na konci jízdy řidič vrátí auto na jeho stanoviště. Firma má zatím v Brně deset elektromobilů. Jejich dojezd je od 130 do 160 kilometrů. Řidiči je ve městě zadarmo dobijí na osmi místech.

Za dobití jedné kilowatthodiny jim firma vrátí čtyři koruny, když elektromobil nabijí doma, tak dokonce osm. „Základní cena půjčovného začíná na deseti korunách na hodinu a třech na kilometr. Zatím máme desítky uživatelů, do konce roku počítáme se stovkami," dodala Šťastná.

Nejlevnější půjčovné auta se spalovacím motorem vyjde u brněnské carsharingové firmy Autonapul na necelé čtyři koruny na kilometr a dvanáct za hodinu. Výhoda elektromobilů je podle předsedy Asociace elektromobilového průmyslu a bývalého akcionáře Emuj Jaromíra Marušince, že neprodukují přímé výfukové emise ani prach z brzdných destiček.

Levnější pohon

Navíc jsou tišší než běžná auta a jejich nákup se vyplatí. Elektřina vyjde pětkrát až desetkrát levněji než palivo na ropné či plynové bázi, náklady se pohybují do padesáti haléřů na kilometr. Podle Marušince jezdí aktuálně v České republice 560 elektromobilů. „Zaostáváme za ostatními vyspělými státy. Některé nabízejí lidem na koupení elektromobilů dotace. V České republice podpora elektrodopravy téměř neexistuje. Hovoří se o ní, ale žádná konkrétní opatření nejsou," dodal.

Autoři projektu proto začali spolupracovat s brněnským magistrátem a plánují ve městě postavit nabíjecí stanice. „Způsob, jak podpořit elektrodopravu, řešíme už rok a půl. Plánujeme zřízení deseti stanic v centru. Teď projednáváme návrh smlouvy," informoval vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.

Sdílení elektromobilů je podle brněnského analytika Michala Kozuba spíš pro fanoušky tohoto druhu dopravy. „Elektromobily nejsou mezi lidmi moc rozšířené a carsharing také ne. Projekt tak kombinuje dvě méně známé služby," podotkl Kozub.

Před třemi lety ukončil testování elektromobilů největší výrobce aut v České republice, Škoda Auto z koncernu Volkswagen. „Nyní elektromobily nenabízíme. Cena baterií je vysoká a technologie za rozumnou cenu v tuto chvíli neexistuje," vysvětlil mluvčí firmy Zbyněk Straškraba.

Podle Marušince ceny elektromobilů díky konkurenci mezi automobilkami v posledním roce klesly. „Zvýšil se i jejich dojezd. S půlhodinovou přestávkou na nabíjení jsem ujel dvanáct set kilometrů," argumentuje zastánce elektromobilů.

Podle lékaře a ekologa Miroslava Šuty ze Státního zdravotního ústavu sice elektromobily dostanou znečištění z ulic, energií na jejich dobíjení ale vyrobí spalovací elektrárny, kterých je v České republice nejvíc. „Navíc to není řešení pro nákladní dopravu. Ideální jsou hybridy, které by ve městě jezdily na elektřinu a mimo něj na spalovací motor," objasnil.

Autor: Dominika Vágnerová

2.11.2015 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

SOUTĚŽ: Ve hře jsou lístky na zápas Zbrojovky proti Dukle Praha

Tradiční již devatenáctou přehlídku ohňostrojů festivalu Ignis Brunensis zakončil pompézní ohňostroj z hradu Špilberk.
AKTUALIZOVÁNO
1

Ignis Brunensis: přibude jeden ohňostroj, povinnou skladbou bude Bugatti step

Kino Art se přesune do bývalého lihovaru. Kvůli opravám

Brno /FOTOGALERIE/ – Rozsáhlé opravy za miliony korun čekají budovu brněnského Kina Art v Cihlářské ulici. Kvůli rozšíření vestibulu či zřízení bezbariérového přístupu proto od května do září kino přemístí do bývalého lihovaru v Pekařské ulici.

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Nový ředitel Povodí Moravy dřív vedl mlékárny a lihovar

Brno – Z mléka a alkoholu přesedlá na vodu nový ředitel Povodí Moravy. V Brně ho v pondělí představil zaměstnancům podniku ministr zemědělství Marian Jurečka. Václav Gargulák přejde na pozici generálního ředitele společnosti zvenčí a ujme se jí už v úterý.

AKTUALIZOVÁNO

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

Brno /ANKETA/ – Bureš, Andrej Bureš. Účtenky s takovýmto textem a podobiznou ministra financí Andreje Babiše stylizovaného do postavy Jamese Bonda dostávají už od prosince návštěvníci Pivní burzy v brněnské Veveří ulici. „Na účtence máme obrázek jen z recese a původně jsme ho chtěli po týdnu odstranit, ale lidem se líbí. Měli jsme jen jednu negativní reakci, lidé se spíš smějí," uvedl majitel restaurace Jakub Seďa.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies