VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno: lepší než Praha i Budapešť

Brno - Pro centra regionálních služeb je Brno nejatraktivnějším místem Evropy. Tvrdí to analýza nezávislé britské poradenské společnosti Atos Consulting.

28.3.2009 2
SDÍLEJ:

Budovy Spielberk Office Centre.Foto: DENÍK/Jan Langer

České Silicon Valley. Tak se říká Brnu díky tomu, že v něm sídlí stále více softwarových center. A postupně se k nim přidávají i mezinárodní kolosy z jiných oborů.

Mají k tomu dobré důvody. Společnostem, které hledají místo pro svá regionální centra služeb, Brno nabízí jedinečné podmínky.

Ukázala to analýza společnosti Atos Consulting, podle které za sebou Brno nechalo i města takzvané rozvojové osy. Ta se vine od Berlína až po Maďarsko. „Praha v hodnocení obsadila až třetí místo,“ řekl András Nádasi z analytické společnosti Pricewaterhouse Coopers Hungary.

„Když se firma rozhoduje, které město je nejvhodnější pro umístění regionálního centra služeb, musí zhodnotit mnoho věcí. Například dostupnost pracovníků nebo kvalitu infrastruktury,“ vysvětlila ředitelka agentury CzechInvest Alexandra Rudyšarová.

Z celké Evropy je podle ní nejpopulárnější střed a východ, jako je Česká, Polská, Maďarská a Rumunská republika.

Schopnost přivábit zahraniční společnosti je pro rozvoj oblasti zásadní. „Čím více jich je, tím lépe. Udržují totiž v místě kvalifikované síly a hlavně lákají další investory,“ uvedla Rudyšarová.

Brno se stalo magnetem pro nové společnosti díky servisním službám, které nabízí. Podle ekonomů jsou na úrovni všech metropolí, ale za menší peníze. Díky levnější pracovní síle.

Silnou stránkou Brna je logistika. „Klíčová je jeho strategická pozice na křižovatce dopravních tepen,“ zdůraznil Michal Ruml z portálu Finance.cz. Město je dobře dostupné díky dálnicím D1 a D2 a mezinárodnímu letišti Brno­Tuřany. „Nejvíc mu proto konkurují města s podobnou polohou. Tedy Bratislava a Vídeň,“ dodal.

Pět nejlepších:
1. Brno (Česká republika), 2. Budapešť (Maďarsko), 3. Praha (Česká republika), 4. Manchester (Velká Británie), 5. Cardiff (Velká Británie)

Slova ekonomů potvrzuje Eva Zdráhalová z PPG Industries. „Brno jsme vybrali, protože je levnější a má výhodnou polohu. Všechny pobočky, pro které brněnské centrum připravuje účetnictví, jsou v našem dosahu,“ řekla .

Město se díky šesti univerzitám chlubí vysokou vzdělaností. „Kvalifikovaní lidé jsou přesně to, co regionální centra potřebují,“ je přesvědčen Ruml.
Brno je podle něj atraktivní hlavně pro společnosti, které se zabývají informačními technologiemi. Jeho slova potvrzuje i agentura CzechInvest. „V posledních letech založily své regionální sídlo v Brně velmi významné IT společnosti. Například IBM IDC Brno, Infosys, Motorola, DSGi, PPG Industries, IDS Scheer nebo Lufthansa,“ říká Rudyšarová.

„Jsme součástí projektu Centropa. Ten má mimo jiné za úkol přispívat k hospodářskému rozvoji oblasti. A je vidět, že tento úkol plní velice dobře,“ řekl mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Prázdné kanceláře v Brně: firmy je nechtějí

Moderní kancelářská centra v Brně nemohou sehnat dostatek nájemníků. Firmy dávají před luxusem přednost levnějšímu nájmu

I přesto, že je Brno nejlepším evropským regionálním centrem a o zájem investorů nemá nouzi, nová kancelářské centra zejí prázdnotou. Firmy totiž v době krize šetří a drahé prostory v luxusních centrech nevyhledávají.

„Čtvrtinu kanceláří máme stále prázdnou. Nejvíce volných prostor je ve vyšších prosklených budovách, které jsme postavili až v druhé fázi,“ uvedla Milena Uhrová ze společnosti CTP, která pronajímá šedesát tisíc metrů čtverečních kanceláří v Spielberk Office Centre.

Jen ze tří čtvrtin má prostory zaplněné také Brno Business Park, který sídlí u Ústředního hřbitova „Cítíme úbytek firem, které by potřebovaly nové kanceláře, protože se rozrůstají. Váhavější jsou hlavně finanční instituce,“ přiznala Tamara Badálková, marketingová manažerka společnosti Lordship, která Brno Business Park spravuje. Podle ní jsou teď jednání se zájemci časově náročnější, často jim proto nabízejí výhodnější podmínky. „Snažíme se jim vyjít vstříc a cenu upravujeme podle délky pronájmu,“ upozornila Badálková.

Podle ekonomů stojí za prázdnými kancelářemi hlavně stavební boom v minulých letech. „Od roku 2005 se postavilo tolik ploch, že by je měli developeři problém obsadit i za běžné situace. Teď navíc zasáhla krize a firmy méně investují,“ podotknul analytik Marek Hatlapatka ze společnosti Cyrrus.

Pokud firmy kanceláře hledají, pronajímají si radši méně kvalitní, ale levnější. „Společnosti si rozmyslí, zda potřebují sídlit v takzvaných áčkových kancelářích, nebo se spokojí s levnějšími a menšími prostory,“ řekl Jiří Fajkus z realitní a developerské společnosti Real Spektrum.

Úřady jsou daleko

Kromě ekonomického hlediska musí developeři, kteří kancelářské budovy pronajímají, čelit také problému, že v Brně nesídlí centrální úřady státní správy. Na jižní Moravu tak své pracovníky nepošlou firmy, které potřebují s těmito státními institucemi často jednat.

„A i tyto státní úřady mají v hlavních městech velké množství kanceláří, takže je poptávka po prostorách vyšší. Určitá skupina zájemců v Brně prostě nebude nikdy,“ poznamenal Fajkus.

Moderní budovy nových business center nevyužívají ani společnosti zabývající se technologiemi. Tedy odvětvím, které se v kraji rozvíjí nejvíc. „Odčerpali z trhu mnoho kvalifikovaných pracovníků pro investory, kteří by mířili do kancelářských prostor. Ti se pak musí obrátit jinam,“ řekla generální ředitelka agentury CzechInvest Alexandra Rudyšarová.

Z nových center se o zaplněnost nebojí pouze Trinity Office Centre, které by mělo vedle Vaňkovky v Úzké ulici otevřít v květnu. Většinu svých ploch však nepronajímá, ale prodává. „Jedné společnosti prodáme první z budov, o druhé teď jednáme s vážným zájemcem. V poslední budově část kanceláří pronajmeme,“ popsal nové centrum Libor Baroň z realitní kanceláře Max & Partner, která má prodej a pronájem kanceláří centra na starosti.

Baroň si však uvědomuje, že pokles poptávky po kancelářích je v Brně velký. „I kdybychom kvůli špatné ekonomické situaci ztratili sedmdesát procent zájemců, pořád místa obsadíme. Jsme totiž v úplném centru města,“ dodal Baroň.

VENDULA JIČÍNSKÁ, LUCIE HRABCOVÁ

28.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

První vertikální farma. Firma vypěstuje ekologické saláty v patrech nad sebou

Ilustrační fotografie.
34

Bezdomovce a prostitutky z centra už policisté nevykáží. Kvůli novele

Uspořádání Grand Prix? Rekordních 70 milionů od státu. Z dotace splatí i dluh

Brno – Rekordní příspěvek sedmdesát milionů korun získá letos brněnská Grand Prix od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Podle zástupců Brna a Jihomoravského kraje by letošní ročník měl být ziskový. Zbylé peníze by poté Spolek pro GP, který v Brně závody pořádá, měl využít pro pokrytí ztráty osmadvaceti milionů korun z loňského roku.

Jedenáctý přírůstek. V zoo vyrůstá mládě největšího hlodavce a milovníka vody

Brno - Nové mládě ve výběhu kapybar již zanedlouho uvidí návštěvníci brněnské zoo. Přírůstek do skupiny kapybar se narodil před měsícem. Brněnská zoo je v odchovech zvířat úspěšná, za odchov rosomáka sibiřského nedávno získala cenu.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Nezletilé dívky vyděsil masturbací. Onanistu díky svědkům vypátrali policisté

Brno – K muži v nákladním autě, který onanoval před třemi nezletilými dívkami, vyjížděli v lednu policisté do Sportovní ulice v Brně. Na místě ho už ale nezastihli. „Ještě před příjezdem hlídky odjel. Policisté ale vyzpovídali přítomné svědky a podařilo se jim zjistit totožnost onanisty," informovala ve čtvrtek policejní mluvčí Andrea Cejnková.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies