VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno shání peníze na opravu podzemních kolektorů

Brno – Snadný přístup k důležitým sítím a tedy i snadná údržba a rychlé opravy. To pro Brno znamenají podzemní kolektory. Jejich síť je s jednadvaceti kilometry druhá největší v České republice. Jsou však až třicet let staré a kromě nutných oprav potřebují i rozsáhlejší rekonstrukce. Na ty ovšem město Brno zatím nemá dost peněz.

26.3.2012 5
SDÍLEJ:

Kolektory v brněnském podzemíFoto: DENÍK

Podle technického ředitele Technických sítí Brno, které se o kolektory starají, Josefa Šarouna je problém především u takzvaných primárních kolektorů vedených třicet metrů pod zemí. „Máme na jejich stav zpracovaný posudek. Na školní stupnici od jedničky do pětky je většina z nich na trojce, někde i na čtverce,“ upozornil Šaroun.

Opravy jsou podle něj potřeba důkladné. „Musíme investovat do popraskaných zdí, přeložit sítě, někde i kolektory nově vyvložkovat. Problémem je také zatékání vody. Zatím jsme nikde nezaznamenali destrukci, kolektory se nebortí. Ale už jsme sanovali praskliny,“ řekl Šaroun.

Špatně na tom je především část kolektoru v Zábrdovicích. „Tam je totiž v blízkosti Svitava i Ponávka, a proto je poškození vodou horší,“ řekl.

Opravy podle něj budou vyžadovat sta miliony korun. „Abychom nemuseli v budoucnosti stavět nové kolektory hned vedle těch starých, je nutné do nich investovat po dobu pěti let každoročně dvacet až padesát milionů,“ uvedl Šaroun. Technologie v kolektorech mají účetní životnost třicet let, stavby pak mají vydržet sto let. „Při dobré údržbě je ale můžeme mít sto padesát či dvě stě let,“ podotkl Šaroun.

Město ovšem peníze na opravy kolektorů ve své kase hledá jen těžko. Minulý týden radní schválili na jejich základní údržbu čtrnáctimilionovou dotaci. Ta spolu se dvaceti miliony korun tržeb za pronájem místa v kolektorech pokryje náklady na nejnutnější údržbu. „Víc peněz ale město v rozpočtu těžko najde. Zvláště pokud projde nové rozpočtové určení daní a Brno přijde o miliardu ze svého rozpočtu. Musíme proto hledat i jiné zdroje,“ uvedl předseda komise rozvoje brněnské rady Michal Chládek.

Podle něj je řešením hledání vhodných státních i evropských dotací. A kromě toho zákon, který se snaží prosadit čtyři největší města v republice. „V Bratislavě či Vídni mají investoři povinnost ukládat sítě do kolekotrů, pokud v daném místě jsou. To bohužel u nás zatím neplatí. A některé firmy ukládají sítě mimo kolektory,“ podotkl Chládek.

Zákon, který tuto povinnost zavede, má přinést do kasy města peníze za pronájem místa v kolektorech. „Navíc ušetří spoustu peněz, které stojí výkopy na povrchu ulic,“ řekl Chládek.

Největším společnostem využívajícím podzemní sítě by podobný zákon nevadil. „Takovou povinnost v žádném případě nebudeme brát jako omezení, spíše naopak. Uvítali bychom více kolektorů. Například loni jsme pokládali nové vedení na náměstí 28. října a v ulicích Příkop, Drobného a Sportovní. Výkopy jsme museli dělat ručně a s největší opatrností. S kolektory, které využíváme v historickém centru, by to bylo mnohem jednodušší,“ uvedla mluvčí společnosti E.on Božena Herodesová.

Proti případné povinnosti ukládat vedení do kolektorů neprotestuje ani plynárenská společnost RWE. „Nám v současnosti brání využívat kolektory normy. Pokud se s novým zákonem změní, nebudeme se tomu bránit,“ řekl mluvčí společnosti Jiří Bezděk.

Autor: Petr Jeřábek

26.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost Dagmar Šlagorová se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Fanoušci Komety na Moravském náměstí. Ilustrační foto.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Brno - Nevšední obrázek mohli minulý pátek zahlédnout Brňané v Lidické ulici. Skupina lidí popíjela pivo a zároveň šlapala do pedálů v pojízdné cyklohospodě. Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek. „Zatím řešíme detaily, abychom splnili všechna pravidla ve vyhlášce. Počítám s tím, že už v dubnu spustíme první jízdy pro zájemce," uvedl Fišer.

Věžáky v Šumavské ulici se změní. Přibude nákupní galerie i parkoviště pod zemí

Brno – Budovy bývalého Cheposu v brněnské Šumavské ulici čeká další přestavba. Po obnově pláště budovy C se změní i budovy A a B.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies