VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno shání peníze na opravu podzemních kolektorů

Brno – Snadný přístup k důležitým sítím a tedy i snadná údržba a rychlé opravy. To pro Brno znamenají podzemní kolektory. Jejich síť je s jednadvaceti kilometry druhá největší v České republice. Jsou však až třicet let staré a kromě nutných oprav potřebují i rozsáhlejší rekonstrukce. Na ty ovšem město Brno zatím nemá dost peněz.

26.3.2012 5
SDÍLEJ:

Kolektory v brněnském podzemíFoto: DENÍK

Podle technického ředitele Technických sítí Brno, které se o kolektory starají, Josefa Šarouna je problém především u takzvaných primárních kolektorů vedených třicet metrů pod zemí. „Máme na jejich stav zpracovaný posudek. Na školní stupnici od jedničky do pětky je většina z nich na trojce, někde i na čtverce,“ upozornil Šaroun.

Opravy jsou podle něj potřeba důkladné. „Musíme investovat do popraskaných zdí, přeložit sítě, někde i kolektory nově vyvložkovat. Problémem je také zatékání vody. Zatím jsme nikde nezaznamenali destrukci, kolektory se nebortí. Ale už jsme sanovali praskliny,“ řekl Šaroun.

Špatně na tom je především část kolektoru v Zábrdovicích. „Tam je totiž v blízkosti Svitava i Ponávka, a proto je poškození vodou horší,“ řekl.

Opravy podle něj budou vyžadovat sta miliony korun. „Abychom nemuseli v budoucnosti stavět nové kolektory hned vedle těch starých, je nutné do nich investovat po dobu pěti let každoročně dvacet až padesát milionů,“ uvedl Šaroun. Technologie v kolektorech mají účetní životnost třicet let, stavby pak mají vydržet sto let. „Při dobré údržbě je ale můžeme mít sto padesát či dvě stě let,“ podotkl Šaroun.

Město ovšem peníze na opravy kolektorů ve své kase hledá jen těžko. Minulý týden radní schválili na jejich základní údržbu čtrnáctimilionovou dotaci. Ta spolu se dvaceti miliony korun tržeb za pronájem místa v kolektorech pokryje náklady na nejnutnější údržbu. „Víc peněz ale město v rozpočtu těžko najde. Zvláště pokud projde nové rozpočtové určení daní a Brno přijde o miliardu ze svého rozpočtu. Musíme proto hledat i jiné zdroje,“ uvedl předseda komise rozvoje brněnské rady Michal Chládek.

Podle něj je řešením hledání vhodných státních i evropských dotací. A kromě toho zákon, který se snaží prosadit čtyři největší města v republice. „V Bratislavě či Vídni mají investoři povinnost ukládat sítě do kolekotrů, pokud v daném místě jsou. To bohužel u nás zatím neplatí. A některé firmy ukládají sítě mimo kolektory,“ podotkl Chládek.

Zákon, který tuto povinnost zavede, má přinést do kasy města peníze za pronájem místa v kolektorech. „Navíc ušetří spoustu peněz, které stojí výkopy na povrchu ulic,“ řekl Chládek.

Největším společnostem využívajícím podzemní sítě by podobný zákon nevadil. „Takovou povinnost v žádném případě nebudeme brát jako omezení, spíše naopak. Uvítali bychom více kolektorů. Například loni jsme pokládali nové vedení na náměstí 28. října a v ulicích Příkop, Drobného a Sportovní. Výkopy jsme museli dělat ručně a s největší opatrností. S kolektory, které využíváme v historickém centru, by to bylo mnohem jednodušší,“ uvedla mluvčí společnosti E.on Božena Herodesová.

Proti případné povinnosti ukládat vedení do kolektorů neprotestuje ani plynárenská společnost RWE. „Nám v současnosti brání využívat kolektory normy. Pokud se s novým zákonem změní, nebudeme se tomu bránit,“ řekl mluvčí společnosti Jiří Bezděk.

Autor: Petr Jeřábek

26.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hromadná nehoda na dálnici D1. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Vyškov je průjezdná. Hromadnou nehodu už odklidili

Brněnští sokolové. Ilustrační foto.

Brno chystá výstavu k výročí 100 let od vzniku první republiky

Hráz dokáže vypustit celou Brněnskou přehradu za tři dny

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Hráz Brněnské přehrady, kterou nacisté za druhé světové války chtěli odpálit, zadržuje až jednadvacet milionů kubických metrů vody. Do nitra stavby dokončené v roce 1940 a přilehlé zmodernizované vodní elektrárny vyrazili redaktoři Brněnského deníku Rovnost v dalším díle seriálu Za zavřenými dveřmi.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Brno – Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Celníci v Brně zabavili třicítku nelegálních automatů

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ – Desítky nelegálních hracích automatů a pětatřicet tisíc korun zabavili celníci ve čtyřech kontrolovaných hernách v noci na čtvrtek. „Akci předcházela důkladná příprava, díky které bylo možné zasáhnout na všech místech současně,“ uvedla v pátek mluvčí brněnských celníků Lada Temňáková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení