VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno oživí práce na územním plánu. I s kontroverzními stavbami

Brno - Město chce opět začít pracovat na novém územním plánu. I přesto, že nemá oporu v tom krajském. A plánuje kontroverzní stavby.

7.6.2013 21
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Rychlostní silnice R43 vedoucí přes Bystrc, velké průmyslové zóny a odsun hlavního vlakového nádraží. Nový územní plán Brna zahrnuje stavby, se kterými někteří lidé nesouhlasí. Poté, co město loni v prosinci zpracovávání dokumentu pozastavilo, chce s ním opět začít. Soustředí se přitom na druhou variantu návrhu, ve které většina kontroverzních staveb zůstává zakreslená. A to i přesto, že nemá oporu v nadřazených krajských zásadách územního rozvoje.

Vadí to třeba lidem z Bystrce. Díky tomu, že soud loni v létě zrušil krajské zásady, zmizelo také zakreslení dálnice R43 skrz jejich městskou část. „Pokud chce město i přesto silnici v této trase prosadit, nelíbí se mi to. Má být sice zakrytá, ale někudy musí například unikat výfukové plyny," nelíbí se Petru Moravcovi.

Opětovné projednávání územního plánu schválili brněnští radní. Náměstek primátora Ladislav Macek ale upozornil, že definitivně tento krok potvrdí až brněnští zastupitelé, kteří se sejdou za dva týdny.

Sporné záměry
- Silnice R43 (lidem vadí vedení silnice přes Bystrc a Kníničky)

- Železniční uzel Brno (část lidí je proti odsunu nádraží na jih)

- Autobusové nádraží Zvonařka (územní plán se Zvonařkou nepočítá)

- Silniční průtahy z Medlánek do Bystrce a Ivanovic (místní se bojí nárůstu dopravy)

- Průmyslová zóna v Přízřenicích (plán počítá s rozšířením)

- Průmyslová a obchodní zóna v Ivanovicích (místní prosazují jen malé obchody a domky)

- Obchodní zóna ve Slatině (možnost stavět obchodní centrum ve Slatině u výjezdu na dálnici vadí místním kvůli navýšení dopravy)

- Obchodní zóna u Obi (plán počítá s novým hypermarketem v Kníničské ulici)

- Konec zahrádkářských osad (plán počítá se zrušením zahrádkářských osad na Žlutém kopci, Červeném kopci a Kraví hoře v Brně-střed, osady v Husovicích a v takzvané Jurance mezi Jundrovem a Kohoutovicemi)

- Nové byty v Medlánkách

A opozice už předem avizuje, že je proti. „Do právoplatného schválení nových krajských zásad územního rozvoje nemá město se svým plánem nic dělat. V opačném případě poruší zákon," upozornil Martin Ander za Stranu zelených.

Dodal, že brněnský úřad podle něj na plánu pracuje odpovědně. „Ale obávám se, že na úředníky tlačí politici," myslí si Ander.

Podle náměstka Macka bude ovšem plán vznikat ve spolupráci s krajem. Neměl by se tedy v ničem lišit. „Chceme postupně připravovat územní plán tak, jak bude kraj připravovat zásady," nastínil plány Macek.

Za tento názor se postavil i krajský radní pro územní plánování Antonín Tesařík. „To, že bez zásad nelze pracovat na obecních územních plánech, je mýtus. Naopak letošní nový stavební zákon to dovoluje. Proto velmi vítám krok města. Pokud budeme postupovat koordinovaně, můžeme se společně dostat k výsledku," řekl Tesařík.

S tím ovšem nesouhlasí právník Pavel Černý. „Není jednoznačné, zda Brno může pokračovat. Zákon to výslovně nezakazuje. Ale úředníci magistrátu si nemohou být jisti, že velké stavby, které zakreslí, budou i v nadřazené krajské dokumentaci. Hrozí pak riziko, že plán budou muset předělat. To je plýtvání penězi a jejich prací. Městu by mělo stačit, že má schválené koncepty plánu. A s ostatním počkat na krajské zásady," řekl Černý.

Opozici a některým Brňanům se také nelíbí, že magistrát údajně pracuje s jedinou verzí plánu ze tří projednávaných. „Neformálně město naznačuje, že z konceptu je zvolená druhá varianta. Například připomínky magistrát vypořádává ve vztahu právě k ní," podotkl Ander.

Tato varianta je přitom podle něj neudržitelná kvůli dopravní koncepci. „Ta ignoruje už tak velkou zátěž některých oblastí a počítá třeba se silnicí R43 přes Bystrc. A zůstaly v ní i další kontroverzní plány jako nádraží v odsunuté poloze, přeměna zahrádkářské kolonie Juranka na bytovou výstavbu či bytová zástavba za Medlánkami," dodal politik.

Postup magistrátu se nelíbí ani lidem z Dolních Heršpic a Přízřenic. „Kvůli průmyslu a nadměrné výstavbě jsme nesouhlasili ani s jednou z variant. Ale naše připomínky město ignorovalo," řekl Pavel Reich ze sdružení Samostatný jih. Podle náměstka Macka ovšem rozhodnuto není. „Chceme pracovat na všech stávajících variantách konceptu," ujistil.

Autor: Petr Jeřábek

7.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

U šlapanického nádraží srazil vlak mladíka. Na místě zemřel

Ilustrační foto
1

Zjistili, že chlapec krade dolary rodičům. Pětici mužů viní z přípravy loupeže

AKTUALIZOVÁNO

Traktor po nehodě visel nad železniční tratí. Stroji nejspíš selhaly brzdy

Moravské Bránice /FOTOGALERIE/ - Opravdu divokou jízdu zažil před pár dny řidič traktoru jedoucí z kopce od obce Hlína u Moravských Bránic. Stroji s vlekem a nákladem deseti tun sladového ječmene pravděpodobně selhaly brzdy. Neovladatelný traktor nakonec projel křižovatkou a narazil do betonových svodidel na mostě nad železniční tratí.

Kauza Mrencová: policisté odložili případ imaginární krajské mluvčí

Brno – Zákon nikdo neporušil, k takovému závěru došli po deseti měsících policisté při vyšetřování případu neexistující krajské mluvčí Lucie Proutníkové, kterou ve skutečnosti byla Jana Mrencová.

VIDEO: Spícímu muži ukradla cigarety. Je to trestný čin, dívce hrozí vězení

Brno – Jen díky všímavé kolemjdoucí mohli v noci na sobotu pomoci strážníci spícímu muži. Ležel před jednou z restaurací v Brně a podle svědkyně si ho podezřele důkladně prohlížela dvojice lidí. Nakonec městští policisté zjistili, že šlo o krádež.

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

Nájmy bytů jsou poměrně obvyklé, méně častý byl donedávna pronájem domů, nicméně to se mění. S ohledem na vysoké ceny pozemků dává řada lidí přednost právě pronájmu. Přesto i na první pohled jednouchý pronájem s sebou nese řadu právních aspektů, na které je třeba dávat pozor. Jedním z nich jsou nepochybně opravy pronajímané nemovitosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení