Silničářům se totiž vykupování pozemků obecně moc nedaří. „Ne, že by nechtěli, ale svazují je předpisy, které pro obce neplatí. Že je město v tomto ohledu úspěšnější, se potvrzuje na přípravě stavby okruhu v Žabovřeské, kde lze zbývající pozemky, které jsme nevykoupili, spočítat na prstech jedné ruky," konstatoval náměstek primátora Robert Kotzian.

Město se ve smlouvě zavazuje poskytnout na přípravu křižovatky Tomkovo náměstí 188,7 milionů korun a na silnici u Rokytovy ulice 91,7 milionů. „Pozemky nám zůstanou až do doby, než bude silnice hotová. Pak stát odkoupí ty části pozemků, na nichž silnice skutečně leží," řekl Kotzian. Upozornil přitom, že město prodělá, protože stát nakoupí parcely ne za cenu, kterou zaplatilo město, ale za cenu tabulkovou.

Dostavba okruhu je ovšem pro město klíčová. „Tyto dvě stavby ulehčí dopravě v Brně a ušetří řidičům desítky minut při průjezdu městem," poznamenal Kotzian.

Hromadná doprava v zácpě

Postavení části okruhu Tomkovo náměstí a Rokytova uvítá brněnský dopravní podnik. Slibuje si od toho uvolnění Svatoplukovy ulice. „Je to problematická část. Ulice je totiž hodně zatížená osobní dopravou. Jezdíme tam autobusy a trolejbusy, které jsou na dopravní situaci úplně odkázané. Takže pokud je zácpa, musí v ní stát. I v běžných pracovních dnech ve špičkách tam nabíráme zpoždění pět až deset minut. Předpokládám, že my ve Svatoplukově ulici zůstaneme, protože v okolí bydlí lidé. Ale uleví se nám od intenzivní osobní dopravy," myslí si mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Potřebnost dalšího prodloužení čtyřproudové části okruhu potvrzují i policisté. „Jakmile se okruh začal stavět, není cesty zpět. Okružní silnice je na všech místech stejně zatížená. Tam, kde jsou už postavené čtyři pruhy, to odpovídá intenzitě dopravy. Ale dvoupruh znamená vždy kritické místo," upozornil před časem mluvčí policistů Pavle Šváb.

Stavby za dohromady 2,8 miliardy korun připravuje Brno se silničáři už patnáct let. Zatím se pro ně podařilo získat platné územní rozhodnutí. Kdy je reálný začátek prací na nich, ovšem nechtěl náměstek Kotzian odhadovat. „To si netroufnu. Ve smlouvě je časový horizont od roku 2014 do roku 2018, ale to je nereálné," myslí si náměstek.

Silničáři se totiž podle něj pustí do přestavby okruhu v části za výjezdem z Husovického tunelu až po dostavbě okruhu v Žabovřeské. Ta má pomoci pohodlně odvést auta vyjíždějící z Královopolských tunelů. „Žabovřeská má začít v roce 2016, skončit v roce 2019," naznačil Kotzian.