O plánech města informoval náměstek brněnského primátora Martin Ander. „Dostal jsem výsledky měření kvality ovzduší v roce 2014. A nejsou nijak jásavé. Brno v oblasti emisí prachu nedodržuje zákoné limity. Denní průměr do deseti mikrometrů může být překročen jen pětatřicet dní v roce. Jenže na třech měřících stanicích to bylo padesát až šedesát dnů v roce," upozornil Ander.

Že se špatně dýchá potvrzují i Brňané. „Hlavně některé zimní dny není pobyt na takzvaně čerstvém vzduchu nic příjemného. V tu dobu nevětráme a ani nechodíme s dětmi na procházky," řekla Jana Doleželová.

Překračování limitů potvrdilo i loňské opakované měření nezávislého dánského odborníka Kåre Press-Kristensena.

Město chce začít s prvními kroky už v nejbližších dnech. „Nechávám zpracovat akční plán ke zlepšení ovzduší. Od podobných minulých dokumentů se bude lišit tím, že navrhne konkrétní opatření s konkrétními termíny. Připravený k projednání bude asi za dva měsíce. Ale s častějším úklidem a čištěním můžeme začít už teď. Stejně jako zlepšit informování na našem webu, jak se mají lidé chovat při zhoršeném ovzduší aby si nepoškodili zdraví," popsal Ander.

Podle něj si město dá úkoly ve třech oblastech. První je podpora cyklodopravy a veřejné dopravy a motivace řidičů k parkování na záchytných parkovištích mimo centrum. Druhá je četnost a kvalita úklidu silnic. Třetí se pak týká informování lidí. „Nemusí to být jen přes internet. V další fázi chceme informace dostat i například na informační tabule ve školách. Chceme také prověřit možnost, aby byly na informačních panelech dopravního podniku. Zatím ale využívají staré technologie, takže je to těžké," řekl Ander.

Větší snahu o zlepšení kvality ovzduší vítají aktivisté z iniciativy Dejchej Brno. Ale plán podle nich mohl být i lepší. „Na začátku je nejdůležitější informovanost. My jsme na to sdělit lidem plošně, jak si chtránit zdraví, neměli peníze. Plán by ale měl přikročit i k omezení počtu aut v ulicích," uvedla Hana Chalupská z iniciativy.

Omezení aut podle ní může město docílit například zavedením nízkoemisních zón. „Také bychom uvítali, kdybychom už při přípravě plánu mohli dávat svoje návrhy," podotkla Chalupská.

Podle náměstka lidé dostanou příležitost vyjadřovat se k plánu jakmile bude na stole jeho první verze. A prověření zavedení nízkoemisních zón bude jeho součástí.

Vedoucí oddělení ochrany ovzduší brněnské pobočky Českého hydrometeorolo­gického ústavu Robert Skeřil si myslí, že plánovaná opatření nejsou špatná. „Ale zásadní je vznik obchvatu pro tranzitní dopravu ze severu. Pokud se neodkloní, ve městě to lepší nebude," upozornil.

Podotkl přitom, že vliv na ovzduší má i počasí. „Právě minulý rok byl díky mírnějším zimám jeden z nejlepších za poslední roky," řekl. Dodal, že kvůli poloze města v nížině ovlivňuje vzduch v Brně i chování lidí prakticky na celé Moravě.