VYBERTE SI REGION

Bojovnice proti silnici pochází z Prahy

BRNO - Někdo lepí modely letadel, jiný chodí na ryby. Jana Pálková považuje za svého koníčka angažovanost ve veřejných věcech. Nejen mnozí Brňané ji znají hlavně kvůli jejímu desetiletému boji proti bystrcké variantě rychlostní silnice R43.

4.4.2007
SDÍLEJ:

Jana PálkováFoto: DENÍK/Petr Preclík

Málokdo však ví, že Pálková pochází z hlavního města a na jižní Moravu se přestěhovala až časem. „Narodila jsem se v Praze a delší dobu tam i žila. Do Brna jsem však jezdila na prázdniny a získala k němu vztah pro jeho pěkné prostředí a zeleň. Už v mládí jsem si ho zamilovala,“ vzpomíná Pálková.

V Brně žije od svých středoškolských studií. Nejprve bydlela v centru a teprve později vyměnila rušný střed města za klidnější Bystrc. Dnes si už nedokáže ani představit, že by ji opustila. A to ani v případě, že ji nakonec přece jen protne frekventovaná silnice. „Představit si to dokáži, ale bylo by mi to hodně líto, protože by to postihlo tisíce lidí. Bylo by to nevratné a omezující pro celé město,“ tvrdí Pálková.

Před více než dvaceti lety si s dnes už bývalým manželem pronajali část nevyužívaného pozemku v zahrádkářské kolonii a upravili jej na trávník pro pohyb svých sedmi dětí. Aktivně mluvit do dění v městské části i celém Brně začala v polovině devadesátých let. „V té době jsem se dozvěděla, že byla oživena myšlenka stavby R43 přes Bystrc. Začala jsem se o to zajímat, protože se mi to vůbec nelíbilo. Bylo nás takových víc, a proto jsme založili občanské sdružení a přišli s peticí,“ vzpomíná na své začátky Pálková.

Dosud sesbírala s kolegy pětatřicet tisíc podpisů a stala se odbornicí na dopravu v Brně i okolí. Po několika letech této práce úspěšně kandidovala do zastupitelstva městské části Bystrc jako nezávislá na kandidátce Strany zelených. „Zastupitelé mají větší možnost ovlivňovat dění v městské části. Kromě R43 mě zajímají i další oblasti. Se zelenými mám přehrada budou ušetřeny od dálkové tranzitní dopravy,“ říká Pálková.

4.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Nemocní z léčebny se přestěhují do Úrazové nemocnice. V březnu

Brno – Pětadvacet lidí z Léčebny dlouhodobě nemocných na Červeném kopci přesídlí vedení města do Úrazové nemocnice v Brně. Současné budovy totiž podle náměstka primátora Petra Hladíka nevyhovují dnešním potřebám. „Pacienti si zaslouží prostředí, které odpovídá jednadvacátému století," vysvětlil.

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies