VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brnu chybí trolejbusy. Nakoupilo pět ojetin

Brno - Starý trolejbus evidenčního čísla 3194 slaví tento měsíc pětadvacáté narozeniny. Je posledním z brněnských trolejbusů, které jezdily v dříve typické barevné kombinaci červené a krémové.

25.9.2011 13
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Dopravní podnik jej letos odstavil. Ne však, aby poslal stroj do muzea. Čeká jej pouze oprava. Podnik má totiž jen 147 trolejbusů. A to je málo.

Za rok přitom očekává návrat trolejbusů na celou trasu linky 30, kde je kvůli stavbě Dobrovského tunelů z části nahradily autobusy. „V posledních dvou letech jsme nové vozy vůbec nenakupovali. V ideálním případě je přitom vhodné nakupovat sedm trolejbusů ročně,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Podle informací na stránkách fanoušků brněnské hromadné dopravy bmhd.cz právě nedostatek trolejbusů zachránil doposud poslední jezdící krémovo­červený vůz od definitivního konce. „Trolejbusy dopravnímu podniku výrazně chybí a mají se vrátit i na linku 30, proto tento stroj opraví,“ tvrdí v článku autor s přezdívkou Fixi.

Tuto spekulaci ovšem mluvčí popřela. „Trolejbus jsme nikdy nevyřadili. Jen jsme rozhodli o jeho opravě. Díky ní se prodlouží jeho životnost. Možná o dva či tři roky,“ řekla Škrancová.

Příliš drahý nákup

Nedostatek trolejbusů ovšem oprava jednoho veterána nevyřeší. A nákup nových je příliš drahý. Jeden stojí mezi desíti a třinácti miliony korun. Brnu pomohla nečekaně Jihlava, které se podařilo získat dotace na nákup nových vozů. A starší typy 21Tr z rozmezí let 1999 až 2001 nepotřebuje. „Rozhodli jsme se jich pět koupit. Čtyři vyjedou do ulic města a jeden poslouží na náhradní díly,“ řekla Škrancová.

Podle ní díky tomu dopravní podnik ušetří desítky milionů. „Jeden ojetý trolejbus stojí maximálně čtyři sta tisíc. Za jeho opravu zaplatíme dva a půl až tři miliony korun,“ uvedla mluvčí. Dodala, že dva z pěti koupených vozů už jsou v Brně.

Nákup trolejbusů pokryje dopravní podnik ze svého rozpočtu. Město přispívat nemusí. „Platíme dopravnímu podniku za zajištění hromadné dopravy. Jak to udělá, je hlavně jeho věc,“ upozornil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Ani nákupem ojetin z Jihlavy investice dopravního podniku do nových trolejbusů nemohou skončit. Za rok se totiž mají otevřít tunely Dobrovského. A v Brně díky tomu opět začne jezdit trolejbusová linka 30. „I proto musíme vozový park trolejbusů doplnit. Kolik jich bude, zatím nevíme,“ podotkla Škrancová.

Kvůli otevření tunelů podnik také intenzivně shání řidiče trolejbusů. „Jenže ti na trhu nejsou. Zájemcům o práci proto nabízíme rekvalifikaci z řidičských průkazů typu B nebo C na D, který je pro řízení trolejbusu potřeba,“ řekla Škrancová.

Podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka je řízení trolejbusů velmi specifické. Trolejbus má totiž trolejemi přesně vymezenou trať. „Kvůli tomu podléhá drážnímu zákonu a pro řidiče jsou předepsané přísnější zkoušky,“ vysvětlil vedoucí Bielko, proč lidé toto povolání nevyhledávají.

Lidé v Brně nárůst trolejbusové dopravy podporují. „Převezou stejný počet cestujících jako autobusy, ale nezatíží tolik životní prostředí,“ myslí si třeba Zdeňka Pavlíčková.

147 trolejbusů má v současné době brněnský dopravní podnik. Tento počet však už nestačí. Vedení firmy se proto rozhodlo nakoupit pět starších strojů z Jihlavy. Zaplatí za ně jen statisíce korun. Příští rok musí město v nákupu trolejbusů pokračovat. Po otevření tunelů Dobrovského se totiž vrátí na celou trasu linky 30.

Autor: Petr Jeřábek

25.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

První auto značky Tesla si mohou půjčit brněnští řidiči. Koupila ho carsharingová firma Emuj, která se zaměřuje na elektromobily. Z nuly na sto kilometrů v hodině auto zrychluje za tři sekundy.
39

Superelektromobil v Brně. Zájemce o zážitkovou jízdu zatlačí do sedadla Tesla X

Masarykův onkologický ústav v Brně slavnostně otevřel zrekonstruovaný blok pro centrum prevence a gastroenterologické oddělení.
14

Rakovinu léčí na Žlutém kopci v novém. Přestavba stála téměř čtyřicet milionů

Spolykala jsem sedmdesát tablet, řekla strážníkům. Předávkování sedativy přežila

Brno - Boj o minuty při hledání předávkované ženy se v Brně odehrál v pátek večer. Pětadvacetiletou ženu, která spolykala prášky, hledali strážníci i záchranáři. Našli jí včas.

Sledujte ONLINE: Diskuze s hejtmanem Bohumilem Šimkem o směřování kraje

Brno – Jižní Morava je jedním z nejoblíbenějších cílů turistů a prý se tu dobře žije. Mikulov připomíná Středomoří, zdejší vinice Francii a Brna si všimli editoři několika prestižních zahraničních médií jako TOP destinace pro dovolenou. Jaké jsou možnosti jižní Moravy? Brzdí její ještě větší rozvoj nedokončená dopravní infrastruktura? Funguje zde dopravní systém? Kdy zmizí ze zásad územního rozvoje bílá místa na mapě? A pomáhá jižní Moravě pověst kraje moderních technologií? To jsou hlavní témata pondělní panelové diskuze s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem, kterou budeme sledovat online na našem webu od poledne do druhé odpoledne.

S rakovinou bude bojovat až v Peru u domorodého kmene. Věří na zázraky

Brno /ANKETA/ – Chemoterapie je zdlouhavá a náročná, ale nebolí, píše na svém internetovém blogu třiadvacetiletý Petr Hübel. S rakovinou lymfatických uzlin bojuje od roku 2015. Prodělal desítky vyšetření, zbavil se strachu z jehel a rozhodl se za sedm týdnů odjet do Peru za tradiční přírodní medicínou.

Život na Antarktidě: Alkohol na stanici podléhá schválení, říká klimatolog

Brno /ROZHOVOR/ – Přední český klimatolog Pavel Prošek díky své práci procestoval Arktidu i Antarktidu. Na mrazivém světadílu pomáhal přesně před deseti lety založit první českou polární stanici. „Je to vlastně takový dobře zateplený panelák z dřevoštěpky. Ale dodnes stojí a funguje bezvadně," říká o stanici s nadsázkou. Celkově se do těch míst zúčastnil osmi výprav a pomáhal tam založit klimatologický program.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies