VYBERTE SI REGION

Brnu chybí trolejbusy. Nakoupilo pět ojetin

Brno - Starý trolejbus evidenčního čísla 3194 slaví tento měsíc pětadvacáté narozeniny. Je posledním z brněnských trolejbusů, které jezdily v dříve typické barevné kombinaci červené a krémové.

25.9.2011 13
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Dopravní podnik jej letos odstavil. Ne však, aby poslal stroj do muzea. Čeká jej pouze oprava. Podnik má totiž jen 147 trolejbusů. A to je málo.

Za rok přitom očekává návrat trolejbusů na celou trasu linky 30, kde je kvůli stavbě Dobrovského tunelů z části nahradily autobusy. „V posledních dvou letech jsme nové vozy vůbec nenakupovali. V ideálním případě je přitom vhodné nakupovat sedm trolejbusů ročně,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Podle informací na stránkách fanoušků brněnské hromadné dopravy bmhd.cz právě nedostatek trolejbusů zachránil doposud poslední jezdící krémovo­červený vůz od definitivního konce. „Trolejbusy dopravnímu podniku výrazně chybí a mají se vrátit i na linku 30, proto tento stroj opraví,“ tvrdí v článku autor s přezdívkou Fixi.

Tuto spekulaci ovšem mluvčí popřela. „Trolejbus jsme nikdy nevyřadili. Jen jsme rozhodli o jeho opravě. Díky ní se prodlouží jeho životnost. Možná o dva či tři roky,“ řekla Škrancová.

Příliš drahý nákup

Nedostatek trolejbusů ovšem oprava jednoho veterána nevyřeší. A nákup nových je příliš drahý. Jeden stojí mezi desíti a třinácti miliony korun. Brnu pomohla nečekaně Jihlava, které se podařilo získat dotace na nákup nových vozů. A starší typy 21Tr z rozmezí let 1999 až 2001 nepotřebuje. „Rozhodli jsme se jich pět koupit. Čtyři vyjedou do ulic města a jeden poslouží na náhradní díly,“ řekla Škrancová.

Podle ní díky tomu dopravní podnik ušetří desítky milionů. „Jeden ojetý trolejbus stojí maximálně čtyři sta tisíc. Za jeho opravu zaplatíme dva a půl až tři miliony korun,“ uvedla mluvčí. Dodala, že dva z pěti koupených vozů už jsou v Brně.

Nákup trolejbusů pokryje dopravní podnik ze svého rozpočtu. Město přispívat nemusí. „Platíme dopravnímu podniku za zajištění hromadné dopravy. Jak to udělá, je hlavně jeho věc,“ upozornil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Ani nákupem ojetin z Jihlavy investice dopravního podniku do nových trolejbusů nemohou skončit. Za rok se totiž mají otevřít tunely Dobrovského. A v Brně díky tomu opět začne jezdit trolejbusová linka 30. „I proto musíme vozový park trolejbusů doplnit. Kolik jich bude, zatím nevíme,“ podotkla Škrancová.

Kvůli otevření tunelů podnik také intenzivně shání řidiče trolejbusů. „Jenže ti na trhu nejsou. Zájemcům o práci proto nabízíme rekvalifikaci z řidičských průkazů typu B nebo C na D, který je pro řízení trolejbusu potřeba,“ řekla Škrancová.

Podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka je řízení trolejbusů velmi specifické. Trolejbus má totiž trolejemi přesně vymezenou trať. „Kvůli tomu podléhá drážnímu zákonu a pro řidiče jsou předepsané přísnější zkoušky,“ vysvětlil vedoucí Bielko, proč lidé toto povolání nevyhledávají.

Lidé v Brně nárůst trolejbusové dopravy podporují. „Převezou stejný počet cestujících jako autobusy, ale nezatíží tolik životní prostředí,“ myslí si třeba Zdeňka Pavlíčková.

147 trolejbusů má v současné době brněnský dopravní podnik. Tento počet však už nestačí. Vedení firmy se proto rozhodlo nakoupit pět starších strojů z Jihlavy. Zaplatí za ně jen statisíce korun. Příští rok musí město v nákupu trolejbusů pokračovat. Po otevření tunelů Dobrovského se totiž vrátí na celou trasu linky 30.

Autor: Petr Jeřábek

25.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies