VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brnu chybí trolejbusy. Nakoupilo pět ojetin

Brno - Starý trolejbus evidenčního čísla 3194 slaví tento měsíc pětadvacáté narozeniny. Je posledním z brněnských trolejbusů, které jezdily v dříve typické barevné kombinaci červené a krémové.

25.9.2011 13
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Dopravní podnik jej letos odstavil. Ne však, aby poslal stroj do muzea. Čeká jej pouze oprava. Podnik má totiž jen 147 trolejbusů. A to je málo.

Za rok přitom očekává návrat trolejbusů na celou trasu linky 30, kde je kvůli stavbě Dobrovského tunelů z části nahradily autobusy. „V posledních dvou letech jsme nové vozy vůbec nenakupovali. V ideálním případě je přitom vhodné nakupovat sedm trolejbusů ročně,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Podle informací na stránkách fanoušků brněnské hromadné dopravy bmhd.cz právě nedostatek trolejbusů zachránil doposud poslední jezdící krémovo­červený vůz od definitivního konce. „Trolejbusy dopravnímu podniku výrazně chybí a mají se vrátit i na linku 30, proto tento stroj opraví,“ tvrdí v článku autor s přezdívkou Fixi.

Tuto spekulaci ovšem mluvčí popřela. „Trolejbus jsme nikdy nevyřadili. Jen jsme rozhodli o jeho opravě. Díky ní se prodlouží jeho životnost. Možná o dva či tři roky,“ řekla Škrancová.

Příliš drahý nákup

Nedostatek trolejbusů ovšem oprava jednoho veterána nevyřeší. A nákup nových je příliš drahý. Jeden stojí mezi desíti a třinácti miliony korun. Brnu pomohla nečekaně Jihlava, které se podařilo získat dotace na nákup nových vozů. A starší typy 21Tr z rozmezí let 1999 až 2001 nepotřebuje. „Rozhodli jsme se jich pět koupit. Čtyři vyjedou do ulic města a jeden poslouží na náhradní díly,“ řekla Škrancová.

Podle ní díky tomu dopravní podnik ušetří desítky milionů. „Jeden ojetý trolejbus stojí maximálně čtyři sta tisíc. Za jeho opravu zaplatíme dva a půl až tři miliony korun,“ uvedla mluvčí. Dodala, že dva z pěti koupených vozů už jsou v Brně.

Nákup trolejbusů pokryje dopravní podnik ze svého rozpočtu. Město přispívat nemusí. „Platíme dopravnímu podniku za zajištění hromadné dopravy. Jak to udělá, je hlavně jeho věc,“ upozornil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Ani nákupem ojetin z Jihlavy investice dopravního podniku do nových trolejbusů nemohou skončit. Za rok se totiž mají otevřít tunely Dobrovského. A v Brně díky tomu opět začne jezdit trolejbusová linka 30. „I proto musíme vozový park trolejbusů doplnit. Kolik jich bude, zatím nevíme,“ podotkla Škrancová.

Kvůli otevření tunelů podnik také intenzivně shání řidiče trolejbusů. „Jenže ti na trhu nejsou. Zájemcům o práci proto nabízíme rekvalifikaci z řidičských průkazů typu B nebo C na D, který je pro řízení trolejbusu potřeba,“ řekla Škrancová.

Podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka je řízení trolejbusů velmi specifické. Trolejbus má totiž trolejemi přesně vymezenou trať. „Kvůli tomu podléhá drážnímu zákonu a pro řidiče jsou předepsané přísnější zkoušky,“ vysvětlil vedoucí Bielko, proč lidé toto povolání nevyhledávají.

Lidé v Brně nárůst trolejbusové dopravy podporují. „Převezou stejný počet cestujících jako autobusy, ale nezatíží tolik životní prostředí,“ myslí si třeba Zdeňka Pavlíčková.

147 trolejbusů má v současné době brněnský dopravní podnik. Tento počet však už nestačí. Vedení firmy se proto rozhodlo nakoupit pět starších strojů z Jihlavy. Zaplatí za ně jen statisíce korun. Příští rok musí město v nákupu trolejbusů pokračovat. Po otevření tunelů Dobrovského se totiž vrátí na celou trasu linky 30.

Autor: Petr Jeřábek

25.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nizozemský záložník Alvin Fortes (vpravo) uspěl na zkoušce a podepsal smlouvu na dva roky.

Zbrojovka vstoupí do sezony s pěti zahraničními fotbalisty. Čeká je doučování

Ilustrační fotografie.

VIDEO: Mladík napadl dva vrstevníky čekající na rozjezd. Kvůli pohledu

DOTYK.CZ

České pivo určené ženám pobouřilo Britky. Je to sexismus, zlobí se

Česká společnost Aurosa Martiny Šmírové uvedla na trh stejnojmenné pivo, určené ženám. Když ho zkusila prodávat v Londýně, narazila. Britských žen se dotklo, že jim někdo předepisuje, jaké pivo mají pít.

Mizí zahrady i sady. Kvůli dovozu ovoce a nezájmu lidí o dražší tuzemské

Brno /INFOGRAFIKA/ – Ovoce z jižní Moravy začíná být na pultech obchodů stále vzácnější. Sady totiž z kraje dlouhodobě mizí a s nimi i zahrady. 

Rozmazané fotografie? Možná minulost. Díky metodě brněnských vědců

Brno - Policisté hledají podezřelého. Získají fotografii poznávací značky z kamer, je ovšem rozmazaná. Není to pro ně ale problém. Pomocí metody s umělými neuronovými sítěmi, které matematicky zpracovávají vložená data k žádanému výsledku, mají fotografii brzo doostřenou a značku přečtou. Podobný scénář se může stát realitou díky metodě doostřování fotek, kterou vymyslel Michal Hradiš z Fakulty informačních technologií brněnského Vysokého učení technického.

Spor o autobazar v centru Brna: vystavené vozy předčasně zmizí z náměstí

Brno – Výstava zánovních aut se v pondělí přesunula z Moravského náměstí na náměstí Svobody, ve středu zmizí z centra Brna úplně. Vypadá to, jako by vedení radnice Brna-středu zařadilo zpátečku. Oficiálně však představitelům městské části vadí, že podle nich je výstava prodejní, což údajně povoleno nebylo. S tímto závěrem ale nesouhlasí organizátoři. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení