VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brnu chybí trolejbusy. Nakoupilo pět ojetin

Brno - Starý trolejbus evidenčního čísla 3194 slaví tento měsíc pětadvacáté narozeniny. Je posledním z brněnských trolejbusů, které jezdily v dříve typické barevné kombinaci červené a krémové.

25.9.2011 13
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Dopravní podnik jej letos odstavil. Ne však, aby poslal stroj do muzea. Čeká jej pouze oprava. Podnik má totiž jen 147 trolejbusů. A to je málo.

Za rok přitom očekává návrat trolejbusů na celou trasu linky 30, kde je kvůli stavbě Dobrovského tunelů z části nahradily autobusy. „V posledních dvou letech jsme nové vozy vůbec nenakupovali. V ideálním případě je přitom vhodné nakupovat sedm trolejbusů ročně,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Podle informací na stránkách fanoušků brněnské hromadné dopravy bmhd.cz právě nedostatek trolejbusů zachránil doposud poslední jezdící krémovo­červený vůz od definitivního konce. „Trolejbusy dopravnímu podniku výrazně chybí a mají se vrátit i na linku 30, proto tento stroj opraví,“ tvrdí v článku autor s přezdívkou Fixi.

Tuto spekulaci ovšem mluvčí popřela. „Trolejbus jsme nikdy nevyřadili. Jen jsme rozhodli o jeho opravě. Díky ní se prodlouží jeho životnost. Možná o dva či tři roky,“ řekla Škrancová.

Příliš drahý nákup

Nedostatek trolejbusů ovšem oprava jednoho veterána nevyřeší. A nákup nových je příliš drahý. Jeden stojí mezi desíti a třinácti miliony korun. Brnu pomohla nečekaně Jihlava, které se podařilo získat dotace na nákup nových vozů. A starší typy 21Tr z rozmezí let 1999 až 2001 nepotřebuje. „Rozhodli jsme se jich pět koupit. Čtyři vyjedou do ulic města a jeden poslouží na náhradní díly,“ řekla Škrancová.

Podle ní díky tomu dopravní podnik ušetří desítky milionů. „Jeden ojetý trolejbus stojí maximálně čtyři sta tisíc. Za jeho opravu zaplatíme dva a půl až tři miliony korun,“ uvedla mluvčí. Dodala, že dva z pěti koupených vozů už jsou v Brně.

Nákup trolejbusů pokryje dopravní podnik ze svého rozpočtu. Město přispívat nemusí. „Platíme dopravnímu podniku za zajištění hromadné dopravy. Jak to udělá, je hlavně jeho věc,“ upozornil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Ani nákupem ojetin z Jihlavy investice dopravního podniku do nových trolejbusů nemohou skončit. Za rok se totiž mají otevřít tunely Dobrovského. A v Brně díky tomu opět začne jezdit trolejbusová linka 30. „I proto musíme vozový park trolejbusů doplnit. Kolik jich bude, zatím nevíme,“ podotkla Škrancová.

Kvůli otevření tunelů podnik také intenzivně shání řidiče trolejbusů. „Jenže ti na trhu nejsou. Zájemcům o práci proto nabízíme rekvalifikaci z řidičských průkazů typu B nebo C na D, který je pro řízení trolejbusu potřeba,“ řekla Škrancová.

Podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka je řízení trolejbusů velmi specifické. Trolejbus má totiž trolejemi přesně vymezenou trať. „Kvůli tomu podléhá drážnímu zákonu a pro řidiče jsou předepsané přísnější zkoušky,“ vysvětlil vedoucí Bielko, proč lidé toto povolání nevyhledávají.

Lidé v Brně nárůst trolejbusové dopravy podporují. „Převezou stejný počet cestujících jako autobusy, ale nezatíží tolik životní prostředí,“ myslí si třeba Zdeňka Pavlíčková.

147 trolejbusů má v současné době brněnský dopravní podnik. Tento počet však už nestačí. Vedení firmy se proto rozhodlo nakoupit pět starších strojů z Jihlavy. Zaplatí za ně jen statisíce korun. Příští rok musí město v nákupu trolejbusů pokračovat. Po otevření tunelů Dobrovského se totiž vrátí na celou trasu linky 30.

Autor: Petr Jeřábek

25.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mladé hrdinky ocenili. Spolužačky Izabela Jefimova (světlé vlasy) a Sára Bukovská z brněnské základní školy v Mutěnické ulici zachránily letos v lednu z řeky Svitavy dvouleté dítě.
11

Musíme ji vytáhnout, řekly si. Oceněné školačky zachránily malou holčičku z řeky

V brněnské zoo přibudou i další nové expozice, například v části Himaláj se návštěvníci projdou po horském treku.
1 6

Novinky v zoo: návštěvníkům představí Afriku se lvy i drsné Himaláje

Kometa startuje semifinále proti pevné obraně a nejlepšímu oslabení v play-off

Brno /INFOGRAFIKA/ – Zatím v jejich soubojích platilo přísloví: Můj dům, můj hrad. Hokejisté brněnské Komety od roku 2013, kdy Hradec Králové vstoupil do extraligy, svého soupeře v boji o finále doma ve všech osmi duelech porazili za tři body. Nejdřív se však musí vypořádat s prvními dvěma zkouškami semifinále play-off v hradecké Fortuna Areně.

AKTUALIZOVÁNO

Studie o poloze vlakového nádraží v Brně se zpozdí o dva měsíce. Kvůli přestupům

Brno – Místo v březnu nakonec až v květnu. Studie, která měla doporučit jednu z variant modernizace brněnského hlavního nádraží, má podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zpoždění dva měsíce. Kvůli tomu se odsune i rozhodnutí Centrální komise ministerstva dopravy o konečném řešení polohy nádraží.

Konflikty na plážích přehrady chtěli vyřešit zákazem vstupu psů. Brno to odmítlo

Brno – Léto u vody mohou strávit i svými čtyřnohými nejlepšími přáteli lidé u Brněnské přehrady. Rada města v úterý totiž nepřijala návrh městské části Kníničky, aby zakázala pohyb psů v okolí Sokolského koupaliště.

Amfiteátr, základy Německého domu. Výstava ukáže další návrhy Moravského náměstí

Brno – Amfiteátr pod otevřeným nebem, sochy na vodní hladině nebo relaxační louka uprostřed prostranství – to vše navrhli architekti v soutěži o vzhled parku na Moravském náměstí v Brně. Všech dvacet projektů si mohou zájemci od středy prohlédnout v brněnském Urban centru v Mečové ulici. Kromě nich ukáže expozice také historii náměstí s archivními snímky.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies