VYBERTE SI REGION

Bruslení v Brně: stále víc lidí, málo stezek

Brno - Počet in­line bruslařů neustále roste. Cyklostezky s dostatečně kvalitním povrchem jsou ve městě jen dvě. Nové prý časem přibudou.

18.8.2009 3
SDÍLEJ:

Podle radního Jaroslava Suchého je v Brně už víc bruslařů než cyklistů. Na mnoha místech jezdí mezi chodci.Foto: DENÍK/Attila Racek

Vážení čtenáři, hlasujte v nové pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v úterý ve 20:00, najdete ve středečním vydání Brněnského deníku Rovnost.

Zkouška vlastních sil, rychlost a boj s větrem. Nebo jen projížďka s kamarády. In-line bruslení je hit, kterému propadlo už mnoho lidí a další stále přibývají. Brno není výjimka. Bruslaři v něm ale příznivé podmínky zatím nemají.

Míst, kde si bez zábran a bezpečně mohou zajezdit, je v Brně málo. „Tras je málo a většinou jsou přeplněné,“ uvedl manažer brněnského in-line klubu Black Ice Michal Hrazdíra. Cyklostezky s dostatečně kvalitním povrchem jsou ve městě jen dvě. Kromě nich si bruslaři občas můžou zajezdit po části Automotodromu.

Nebezpečný nával

Jedna stezka vede podél řeky Svratky od Poříčí do Modřic. Téměř každý den je plná. Na úzkém pruhu asfaltu se potkávají cyklisté, inlinisté a pěší. „Nedávno v zatáčce přímo uprostřed stezky stáli nějaký muž a žena se psem a povídali si. Bohužel zrovna v tu chvíli se tam potkali dva cyklisté z protisměru a já s jednou bruslařkou. Pokus vyhnout se skončil hromadným pádem,“ popsal složitou situaci bruslař Daniel Bobek. Dodal, že jen díky štěstí se nikomu nic vážného nestalo.

Cestu kromě návalu chodců, cyklistů a bruslařů ztěžuje také několik přejezdů přes tramvajové koleje a silnici. Navíc Heršpickou ulici, se kterou se stezka kříží, je od letoška možné překonat pouze podjezdem. Ten má prudký sklon a z jedné strany do něj není vidět. „Podjezdem přitom chodí hodně lidí z okolních kanceláří, někdy je to tam opravdu nebezpečné. Myslím, že tam může pomoct zrcadlo. Otázka ovšem je, jak dlouho potrvá, než ho někdo rozbije,“ dodal Bobek. Druhá cyklostezka, kterou můžou díky novému povrchu využívat i bruslaři, vede z Obřan do Bílovic nad Svitavou. Otevřená je od letošního jara. I na ní je už od začátku velký nával.

Situaci navíc komplikují někteří řidiči, kteří si tudy zkracují cestu. „V okolí jsou chatové kolonie, takže na stezce někdy bývá taky dost aut,“ postěžoval si bruslař Martin Šebesta. Podle něj je Brno pro vyznavače bruslení zařízeno lépe než třeba Praha, přesto má co dohánět. „Jezdívám do Vídně, a tam to je nesrovnatelné. Rakousku by nás však přiblížil například nový povrch na cyklostezce z Bystrce. Ta je plná prasklin a pro bruslaře nebezpečná,“ Šebesta.

Městská policie situaci na stezkách hlídá. „Větší množství lidí znamená víc práce, naštěstí nijak závažně. Občas si nějaký cyklista dá pár piv nebo někdo zavolá, že děti na bruslích dělají na cestě zmatek,“ uvedla mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.

Kromě toho jednou za dva týdny na stezky vyrážejí preventivní hlídky. „Zastavují cyklisty a bruslaře a vysvětlují jim hrozící nebezpečí, pokud jezdí bez helmy a chráničů,“ dodala Kapitančiková.
Město o potřebách inlinistů ví a snaží se jim vyjít vstříc. „Studie rozvoje cyklostezek v Brně máme zpracovány do roku 2013. Do té doby určitě přibudou nějaké vhodné trasy pro bruslaře. Už teď například stavíme úsek stezky u Zábrdovického kláštera,“ uvedl brněnský radní Jaroslav Suchý.

Uzavřené ulice

Podle Suchého by si milovníci bruslení lepší podmínky zasloužili. „Dnes už jich je v Brně víc než cyklistů. Z toho důvodu uvažujeme o tom, že pro volnou jízdu bruslařů občas o víkendu na několik hodin uzavřeme méně vytížené ulice. Zatím je to však jen ve stádiu nápadu k rozpracování,“ řekl Suchý. Dodal, že v jiných městech se tento model osvědčil.

Zatím se bruslaři projíždí po ulicích jen díky sérii organizovaných jízd městem, které už od loňska pořádá klub Black Ice. „V jiných městech na celém světě mají jízdy městem velkou tradici. Chceme, aby se při nich lidé dostali tam, kam na in-linech normálně nemůžou. Díky jízdám je navíc vidět, že bruslařů je v Brně hodně a zvýšení kapacity stezek má své důvody,“ uvedl manažer klubu Hrazdíra.

MARKÉTA FORRÓ

ANKETA

Souhlasíte se zavíráním ulic pro in-line bruslaře?

Ano

61 %

Ne

39 %

Hlasovalo: 77     Anketa byla ukončena

18.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

V Králově Poli opraví nádraží. Náklady se vyšplhají na téměř dvě miliardy korun

Brno /FOTOGALERIE/ – Růžové oprýskané zdi a zanedbaná autobusová nástupiště nyní vítají cestující, kteří z vlaku vystoupí na nádraží v brněnském Králově Poli. Změnit se to má po roce 2020. Správce železnic chce opravit koleje i výpravní budovu, město okolí nádraží.

Kamery ve městech? Pozor na ztrátu soukromí, varuje expert

Jižní Morava - Pomáhají policistům v chytání zločinců, strážníkům v ochraně lidí před kapsáři a třeba i brněnskému dopravnímu podniku a Brněnským komunikacím při rychlém řešení kolapsů. Zároveň ale vyvolávají otázky ohledně možnosti jejich zneužití. Řeč je o kamerových systémech, které čeká modernizace ve většině velkých jihomoravských měst.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies