VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brzdící vlaky zahrají lidem melodie, plánuje studentka

Brno – Postávala na lávce přes maloměřické nákladní nádraží a poslouchala roztodivné nádražní zvuky. Právě zvuky brzd, motorů, skřípění těžkého kovu nebo výhybek inspirovaly studentku architektury v Brně Terezu Buryovou k návrhu nové lávky. Takové, která bude rezonovat. Za návrh získala nedávno Cenu Bohuslava Fuchse.

1.3.2016 AKTUALIZOVÁNO 1.3.2016
SDÍLEJ:

Tereza Buryová.Foto: archiv Terezy Buryové

Její navržená lávka by měla stát v místě té staré. Lidé tudy totiž často chodí na výlety. „Právě v místě staré lávky je zvuková rozmanitost největší. Když jsem na ní stála poprvé, nahrávala jsem vše na kameru a mikrofony. Z té rozmanitosti zvuků jsem byla nadšená," popisuje Buryová. Na nápad nové rezonující lávky přišla se svou spolužačkou Karolínou Melichárkovou.

Lávka přes maloměřické nákladní nádraží v Brně by mohla být především zážitek pro procházející. „Často se uprostřed lávky zastavují, koukají na kolejiště a poslouchají. Nová lávka by perfektně reagovala na místo a zvukovou zátěž," slibuje si čtyřiadvacetiletá studentka.

Projekt využívá systému Echosound. „Zvuk je mechanickým vlněním v látkovém prostředí. Pokud je tedy struna naladěna na stejný tón jako vydaný zvuk, pak má tendenci se rozpohybovat a rozeznít," přibližuje studentka. Na stejném mechanismu by fungovala celá lávka.

Tvořila by ji ocelová lana. Znějící lanová struktura se vpravuje do nosných prvků mostu. Ocelová lana mezi vazníky se rozeznívají na základě reálných zvuků o různých tónech. „Reagují například na brzdění vlaků nebo skřípění výhybek. Jsou laděna tak, aby dohromady zněla melodicky. Vytváří celek v jednom místě," říká Buryová.

Nosné prvky mostu jsou inspirované hudebními luky. „Jde o jednostrunný nástroj, rozšířený především v subsaharské Africe a v minulosti i v Jižní Americe. Má zajímavý zvuk," doplňuje studentka.

Celý návrh vznikl jako školní práce a podle Buryové tak také skončí. „Možná je to škoda. Stavbě rezonující lávky v Maloměřicích bych se nebránila, ale takové ambice si zatím nedělám," směje se budoucí architektka.

Další návrhy lávek studentka neplánuje. „Projekty se zvukem nevylučuji. Díky tomuto jsem získala nové zkušenosti," pochvaluje si dívka, která jarní semestr tráví v portugalském Lisabonu. Tam se inspiruje slavnými secesními stavbami.

Autor: Ema Zezulová

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Kratochvíl.

Zbrojovka zvládla generálku, střelecky jí vyšel úvod duelu s Kayserisporem

Hromadná nehoda na dálnici D1. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Vyškov je průjezdná. Hromadnou nehodu už odklidili

Brno chystá výstavu k výročí 100 let od vzniku první republiky

Brno – Století od vzniku samostatného československého státu a devadesát let od první výstavy na brněnském výstavišti. Dvě velká výročí, která se příští rok v květnu dočkají oslav. Představitelé Brna v pátek  schválili první přibližný návrh, jak by expozice mohla vypadat.

Hráz dokáže vypustit celou Brněnskou přehradu za tři dny

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Hráz Brněnské přehrady, kterou nacisté za druhé světové války chtěli odpálit, zadržuje až jednadvacet milionů kubických metrů vody. Do nitra stavby dokončené v roce 1940 a přilehlé zmodernizované vodní elektrárny vyrazili redaktoři Brněnského deníku Rovnost v dalším díle seriálu Za zavřenými dveřmi.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Brno – Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení