Zaměstnanci největší svíčkárny v České republice se v předvánočním čase nezastaví. Sto lidí pracuje ve firmě Krab v Zakřanech na Brněnsku denně na čtyři směny. Pracovní tempo poleví až po Novém roce.

Do té doby stihne firma vyrobit denně až čtyři sta tisíc svíček nejrůznějších tvarů, barev a velikostí. „Ve vánočním čase jdou nejvíc na odbyt adventní zdobené svíčky. Ani je neskladujeme, ale rovnou vyvážíme," uvedl majitel firmy Richard Masařík.

Na Moravě podle něj nemá zapalování svíček o Vánocích takovou tradici jako v západoevropských zemích, kam svíčkárna vyváží osmdesát procent svých výrobků. Nejvíc jich míří do Švýcarska a Rakouska.

Ačkoli podle Masaříka Češi svíčkám příliš neholdují, najdou se mezi nimi výjimky. „Svíček spotřebuji opravdu hodně. Dělají domov mnohem útulnější a příjemnější, obzvlášť teď v zimě," vyzdvihla Andrea Kučerová z Brna. Nejčastěji používá klasické čajové svíčky.

V Zakřanech vyrobí okolo dvou set tisíc kusů zboží tohoto druhu za den. „V našem oboru lidé preferují klasiku. Na módní trendy Češi příliš nedají," doplnil Masařík.

Podle bytové designérky Pavlíny Klukové letošní Vánoce ovládne stříbrná. „V kurzu tedy budou i svíčky v této barvě," nastínila trend Kluková.

Svíčkárna v Zakřanech zpracuje ročně tři až čtyři tisíce tun tekutého parafínu, který dováží z Německa. Z něho zaměstnanci buď rovnou odlévají svíčky ve formách, nebo z něj udělají prášek, který se dál lisuje. „Zní to všechno jednoduše, ale výroba svíček je ve skutečnosti věda. Na každý druh a tvar svíčky je potřeba jiný typ knotu. I ten je potřeba naplést tak, aby dobře a pomalu hořel," vysvětlil Masařík.

Právě použití kvalitního materiálu je podle něj důvod vyšší ceny domácích výrobků oproti levné konkurenci z Polska. „Lidé na první pohled rozdíl nepoznají, rozhodují se podle ceny a logicky koupí levnější svíčky. Neuvědomují si, že jim vyhoří mnohem rychleji, takže musejí brzo kupovat nové," porovnal Masařík.

Za pravdu mu dává i Anna Pivodová z Brna. „Netušila jsem, že ve svíčkách může být až takový rozdíl. Kdybych to věděla, raději bych si rovnou kupovala dražší," přiznala Pivodová.

Češi podle odhadů odborníků už letos utratili za svíčky několik stovek milionů korun. Podle majitele další jihomoravské svíčkárny Karla Krejčího z firmy Krejčí & Krejčí z Moravského Žižkova na Břeclavsku však jde pouze o výjimku z pravidla. „V letošním roce byl zájem o svíčky abnormální, ale celkově trend jejich zapalování upadá. I na hřbitovy chodí méně lidí. Jsou to jen nárazové etapy okolo Dušiček, adventu a Vánoc. To je hlavní sezona," upozornil Krejčí.

Podle Masaříka navíc může být ještě hůř a svíčky se zanedlouho zařadí mezi exkluzivní zboží. „Parafín na jejich výrobu se získává z lehkých topných olejů, které se čistí. Do roku 2025 však hrozí, že parafín dojde a budeme muset hledat náhražky. Kvůli tomu svíčky samozřejmě podraží," varoval majitel zakřanské svíčkárny.

Majitel svíčkárny: Kvalita svíček stále upadá

Moravský Žižkov – Donedávna patřila svíčkárna Krejčí & Krejčí k největším v České republice. V posledních letech se ale zvýšila poptávka po levných polských svíčkách. „Za jejich prodejní cenu nekoupíme ani materiál," posteskl si majitel firmy Karel Krejčí. Stále doufá, že svíčkárnu zachrání.

Po kterém druhu svíček je největší poptávka?
Vždy byly nejprodávanější čajové svíčky. Dlouhé roky jsme spolupracovali s Ikeou a měli jsme přesně dané parametry, jak tato svíčka musí vypadat. Jak má být široká, vysoká, jako má mít průměrnou dobu hoření. Svíčka musela být vyrobená tak, aby hořela jak v minus třiceti stupních, tak v plus dvaceti. Dnes je vše jinak. Je nastavená nová evropská norma a svíčky ztratily na kvalitě.

Teď se tedy lidé při výběru dívají spíš na cenu než na kvalitu?
Přesně tak. Cena je rozhodující. Před čtyřmi lety byl nedostatek parafínu, byl drahý, i my jsme se stali pro Ikeu drahými.

Jak je to s poptávkou? Kupují lidé hodně svíček a které?
Letos byl abnormální zájem o svíčky, ale komplexně trend svíček upadá. Svíčky vyrábíme dvacet let, ale je to čím dál horší.

LENKA ŠKLUBALOVÁ
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI