VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Centrum zahradí závory. Vjezd autem do historického jádra Brna se prodraží

Brno /ANKETA, INFOGRAFIKA/ – Od nového roku si návštěvníci historického centra při vjezdu autem připlatí. A ne zrovna málo. Systém kamer a závor zabrání, aby se řidiči vyhnuli platbě za parkování. Dlouhodobější parkování řidičům na návštěvě se prodraží. Čím déle jej budou využívat, tím víc mají za jednu hodinu parkování zaplatit. Na systém vypsal magistrát výběrové řízení a neměl by stát víc než třicet milionů korun.

18.3.2016 4 AKTUALIZOVÁNO 18.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Miroslava Strnadová

Konkrétní cifry ještě město nezná, protože ceník nyní připravuje. „Zcela jistě však bude nastavený tak, aby bylo parkování v parkovacích domech výhodnější než parkování v ulicích," informoval v pátek náměstek primátora zodpovědný za dopravu Richard Mrázek.

Podle ředitele společnosti Brněnské komunikace Luďka Borového poroste cena za parkování tím víc, čím déle se v centru zdrží. „Ale díky tomu aspoň zájemci najdou místo na parkování," řekl Borový. Od změn si Brno slibuje úbytek aut v pěší zóně a snadnější parkování pro obyvatele.

Návštěvníci budou mít po vjezdu nějaký čas k bezplatnému průjezdu. Jeho délku ještě město nezná. „Systém jim umožní třeba vysadit spolucestujícího. Po uplynutí bezplatné doby ale budou muset zaplatit," vysvětlil vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko.

Oblast historického centra mezi hlavním vlakovým nádražím na jihu a Jakubským náměstím na severu chce radnice rozdělit do čtyř částí. Každá z nich bude jednosměrně průjezdná a do oblasti povede pět vstupů a výstupů. „Na vjezdu do každé z těchto zón bude kamera, která bude snímat registrační značku auta," dodal Mrázek. Na výjezdu řidiče zastaví závora, přes kterou se dostanou jen ti návštěvníci, kteří zaplatili parkovné.

Závory na výjezdech řidiči od příštího ledna najdou v Orlí, Dvořákově a Veselé ulici. Vjezdy podél tratě tramvaje budou bez závor. „Systém kamer automaticky podle poznávací značky určí, jestli jde o auto tamního obyvatele, zásobovače, člověka s předplaceným parkováním či návštěvníka," popsal Mrázek.

Pro zvětšení klikněte.

Pro tamní obyvatele systém nepřinese žádné poplatky na výjezdu. „Změní se směr projíždění jednosměrnými ulicemi Dominikánskou, Veselou a Starobrněnskou," informoval Borový.

Výhodou by mělo být snížení provozu v historickém jádru města. „Jsem zvědavý, jak to bude fungovat. Většinou tam potkávám auta zásobování nebo někoho, kdo má vyřízenou propustku," shrnul zkušenosti chodců student Petr Machač.
Pro zásobování a firmy, které si v centru parkovací místa platí, novinka nahradí současný systém kartiček dokládajících oprávnění k vjezdu.

Výhodou by pro tamní obyvatele mělo být uvolnění míst k parkování. Podle sdělení magistrátu zavedení podobného systému snížilo dopravní zátěž Londýna o třicet procent a Římu o osmnáct.

K ještě radikálnější regulaci parkování došlo v polském Krakově, kde do pěší zóny auta vůbec nepouštějí. Vznikly tři zóny – vnitřní bez aut, druhá pro rezidenty a zásobování a třetí pro ostatní. „Občané Krakova proti regulaci demonstrovali, média vedla negativní kampaň, ale primátor ustál čas, než se efekt zklidnění dopravy projevil," popsal dopravní expert David Bárta. Centrum Krakova se podle něj stalo atraktivním místem setkávání a obchodu.

Práci zjednoduší systém strážníkům. „Přibližně desítka strážníků, kteří nyní kontrolují oprávněnost vjezdu do historické části, se díky tomu bude moci zaměřit na jinou činnost," popsal mluvčí strážníků Pavel Šoba.

Podle statistik strážníci vybrali za minulý rok téměř milion a půl korun na pokutách za neoprávněný vjezd či stání v historickém jádru Brna. „Současná legislativa neumožňuje vymáhat dodatečně neuhrazené parkovné," poznamenal Borecký. Nový systém má počet neplatičů snížit.

Před spuštěním systému otevře Brno parkovací dům v Panenské ulici, který nabídne téměř čtyři sta parkovacích míst. „Bylo by vhodné, aby město přimělo provozovatele parkovacích domů v centru, aby dočasně snížili hodinovou taxu a zmírnili tak dopad regulace," poznamenal Bárta. Než si lidé zvyknou na to, že za cestování autem se platí, to podle něj chvíli trvá.

Další podzemní parkoviště v Besední ulici se v současnosti staví a poskytne dvě stě míst na stání. Parkovací prostory nabídne i Janáčkovo centrum.

Autor: Jan Žlebek

Souhlasíte se zpoplatněním vjezdu do historických center měst?

ANO

68 %

NE

32 %

Hlasovalo: 667

Anketa byla ukončena

18.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
4 5

Čtyři velké letní uzavírky potrápí Brňany. Největší omezení se čeká v Křenové

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Jižní Morava – Ani ve čtvrtek Jihomoravané neodloží deštníky a bundy. Podle meteorologů bude dál pršet a nejvyšší teploty vystoupají jen k deseti stupňům.

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies