VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Černých pasažérů jezdí po Brně stále hodně. Útočí ale méně na revizory

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Jen malý pokles černých pasažérů v tramvajích, autobusech či trolejbusech. Zato však velký pokles incidentů, kdy cestující napadne revizora. To jsou hlavní zprávy statistiky práce revizorů za minulý rok, kterou zveřejnil brněnský dopravní podnik.

19.3.2012 27
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Podle mluvčí dopravního podniku Lindy Škrancové je hlavní pozitivní zprávou nižší počet napadených revizorů. „Pracovní úrazy jsme měli jen čtyři. To je nejméně od roku 1992. Přisuzujeme to používání diktafonů, kterými jsme od loňského roku revizory vybavili. V kolizní situaci upozorní pasažéra bez jízdenky na to, že hovor bude nahrávaný,“ upozornila na loňskou novinku Škrancová.

Se stále častějším napadením revizorů se přitom dopravní podnik potýkal hlavně do roku 2008, kdy jich skončilo na nemocenské třicet.

Menší počet napadených revizorů potvrzuje mluvčí městské policie Denisa Kapitančiková. „Podobných problémů, které jsme museli řešit, opravdu ubývá. Je to pravděpodobně i tím, že jakmile vidí lidé uniformu, rychle je agresivita přejde. Zhruba třikrát měsíčně navíc děláme noční akci Revizor, kdy revizory přímo doprovázíme,“ řekla Kapitančiková. Dodala, že v současnosti řeší strážníci jen jeden či dva incidenty mezi revizory a pasažéry.

Revizoři ovšem volají strážníky mnohem častěji. „Několikrát týdně nás přivolají ke zjištění totožnosti někoho, kdo jim nechce ukázat občanský průkaz,“ připomněla mluvčí.

Na rozdíl od zraněných revizorů, počet cestujících bez jízdenky klesl oproti roku 2010 jen o tisíc lidí na 114000. A podle vedoucího tarifního odboru dopravního podniku Víta Prýgla je tato změna zanedbatelná. „Pokračoval trend z let 2009 a 2010. Počet zjištěných cestujících bez platného jízdního dokladu i počet zkontrolovaných vozidel zůstal zhruba na stejné,“ upozornil Prýgl.

Stejně jako v předchozích dvou letech na pokutách dopravní podnik vybral sedmdesát milionů korun. Tedy ani ne desetinu zisku z jízdného, který byl 959 milionů.

Pokuta za černou jízdu je 1025 korun, v případě že ji zaplatí cestující na místě nebo do pěti dnů, snižuje se na 725 korun. Pokud ale černý pasažér se zaplacením váhá, může ho přijít i na desetitisíce. „Neuhrazené pokuty předáváme zhruba po šedesáti dnech inkasním společnostem. Za loňský rok jsme takto postoupili třicet tisíc pohledávek,“ varovala před soudy a exekucemi mluvčí dopravního podniku Škrancová.

Právě stále dražší pokuty i větší přísnost při vymáhání odrazují i některé dříve notorické černé pasažéry. „Když byla pokuta stovka či dvě, pořád se jezdit na černo vyplatilo i kdyby mne každý měsíc revizor chytil. Navíc když jsem si zapamatoval obličeje déle sloužících revizorů a stačil před nimi utíkat. Ale s tím, jak stárnu na to nemám nervy a se zvýšením pokut ani peníze,“ konstatoval muž, který se představil jen křestním jménem Miloš.

Ani revizoři ovšem nejsou při kontrolách neomylní. „Už se mi stalo i to, že revizorka nepoznala jízdenku koupenou v autobuse regionální dopravy. Když ji na chybu upozornila její kolegyně, ani se neomluvila. Pak přišla za pět minut s tím, že mi vypršela platnost jízdenky. Opět se spletla. O hodinu,“ postěžovala si Zuzana Sobotková cestující každý den ze Šlapanic do centra.

Na chování revizorů a řidičů loni přišlo dopravnímu podniku 518 stížností. „Jen devětatřicet z nich ale bylo oprávněných,“ upozornila Škrancová.

Autor: Petr Jeřábek

Je pokuta za černou jízdu dostatečná?

Ano

78 %

Ne

22 %

Hlasovalo: 67

Anketa byla ukončena

19.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 27
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Společnost Thermona v Rapoticích vyrábí plynové a elektrické kotle.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Manželství v kostce? S herci Kronerovou a Navrátilem v brněnské premiéře

Brno – Divadlo Komediograf uvede v brněnské premiéře inscenaci Manželství v kostce, v níž autor a režisér Luboš Balák vsadil na komediální talent Zuzany Kronerové a Oldřicha Navrátila.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies