VYBRAT REGION
Zavřít mapu

České dráhy budou šetřit. Sníží počty vagónů

Brno /AKTUALIZOVÁNO, ANKETA/ - Regionální dopravu v Jihomoravském kraji čekají změny. České dráhy se v pátek v dodatku ke smlouvě uzavřené s krajem zavázaly ke snižování nákladů. Mimo jiné to bude znamenat třeba snížení počtu vagónů na regionálních trasách. Zároveň dráhy slibují modernizaci vozového parku.

18.9.2009 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v neděli ve 20:00, najdete v pondělním vydání Brněnského deníku Rovnost.

Místo vlaků se šesti vagóny teď bude po regionálních trasách jezdit vagónů jen pět. „Bude to sice pro cestující méně komfortní, protože zřejmě budou muset stát, ale dosud nám na mnoha místech kraje jezdily poloprázdné vlaky, a to ohromně zvyšovalo naše náklady,“ uvedl ředitel jihomoravského centra osobní dopravy Pavel Karšulín.

Dodal, že cestující si snad zvyknou bez nějakých větších potíží. „Například cesta z Brna do Adamova trvá asi deset minut. Potom se vlak vyprázdní natolik, že ostatní cestující už si sednou bez problémů. A stát deset minut snad vydrží každý, koneckonců v tramvajích je to běžné,“ řekl Karšulín. Snížení počtu vagónů podle něj ušetří asi deset milionů korun.

Kromě snížení nákladů chtějí České dráhy modernizovat vozový park. „Současné soupravy jsou asi pětadvacet let staré, těžké a energeticky nevýhodné. Modernizace proto přinese úspory a větší pohodlí pro cestující,“ slíbil Karšulín.

Starosta Adamova Jiří Němec zatím neví, jak se k nové situaci postavit. „Zatím nedokážu odhadnout, jak moc se to lidí u nás dotkne. Pokud se počet vagónů sníží jen u spojů mimo špičku, asi to bude v pořádku. Ve špičce by to však lidem mohlo cestu opravdu znepříjemnit,“ myslí si Němec.

Dodatek ke smlouvě s Českými drahami mimo jiné stanovuje, kolik peněz zaplatí Jihomoravský kraj za provoz vlaků. Letos to bude pět set dvacet milionů korun. To je asi o pětadvacet milionů víc než loni. „Nepokládám ten nárůst za nějak výrazný. Promítlo se do něj totiž hlavně dokončování posledních etap Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje,“ řekl krajský radní Jaroslav Pospíšil, který dodatek ke smlouvě v pátek v Brně podepisoval. Dvacet milionů korun jsou podle něj výdaje za žákovské jízdné, které musí České dráhy garantovat a kraj jim potom proplácí ztráty.

Oněch pět set dvacet milionů korun zaplatí kraj z vlastní kapsy. Dalších necelých čtyři sta milionů přidá na regionální dopravu stát. „Po několikaměsíčním jednání se Asociaci krajů podařilo dohodnout se státem. Máme teď zaručen na deset let dopředu pevný příspěvek na dopravu tři sta osmdesát milionů korun ročně,“ pochlubil se hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. Státní dotace si velmi cení. „Nevěděli jsme, jestli nám stát vůbec nějaké peníze dá. Takže nás to velmi potěšilo, výrazně to přispěje k udržení regionální dopravy na tak vysoké úrovni, na jaké v současnosti je,“ řekl Hašek.

Státní dotace si velmi cení. „Nevěděli jsme, jestli nám stát vůbec nějaké peníze dá. Takže nás to velmi potěšilo, výrazně to přispěje k udržení regionální dopravy na tak vysoké úrovni, na jaké v současnosti je,“ řekl Hašek.

Nějaké peníze se kraji nejspíš ještě vrátí z pokut, které uděluje Českým drahám za zpoždění. „My nemůžeme odpovídat za zdržení, která vznikají z důvodů oprav tratí. Koleje totiž vlastní stát, a dokud na nich bude pracovat a stavět, my s tím nemůžeme nic dělat. Za zpoždění, která způsobí například výpravčí nebo vlaková četa, ale odpovědnost přebíráme,“ vysvětlil Karšulín, za co je může kraj pokutovat. Loni tak na pokutách kraji zaplatili asi devět set tisíc korun.

Autor: Markéta Forró

Jste spokojeni s úrovní vlaků na jihu Moravy?

ANO

33 %

NE

67 %

Hlasovalo: 24

Anketa byla ukončena

18.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies