VYBRAT REGION
Zavřít mapu

České dráhy budou šetřit. Sníží počty vagónů

Brno /AKTUALIZOVÁNO, ANKETA/ - Regionální dopravu v Jihomoravském kraji čekají změny. České dráhy se v pátek v dodatku ke smlouvě uzavřené s krajem zavázaly ke snižování nákladů. Mimo jiné to bude znamenat třeba snížení počtu vagónů na regionálních trasách. Zároveň dráhy slibují modernizaci vozového parku.

18.9.2009 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v neděli ve 20:00, najdete v pondělním vydání Brněnského deníku Rovnost.

Místo vlaků se šesti vagóny teď bude po regionálních trasách jezdit vagónů jen pět. „Bude to sice pro cestující méně komfortní, protože zřejmě budou muset stát, ale dosud nám na mnoha místech kraje jezdily poloprázdné vlaky, a to ohromně zvyšovalo naše náklady,“ uvedl ředitel jihomoravského centra osobní dopravy Pavel Karšulín.

Dodal, že cestující si snad zvyknou bez nějakých větších potíží. „Například cesta z Brna do Adamova trvá asi deset minut. Potom se vlak vyprázdní natolik, že ostatní cestující už si sednou bez problémů. A stát deset minut snad vydrží každý, koneckonců v tramvajích je to běžné,“ řekl Karšulín. Snížení počtu vagónů podle něj ušetří asi deset milionů korun.

Kromě snížení nákladů chtějí České dráhy modernizovat vozový park. „Současné soupravy jsou asi pětadvacet let staré, těžké a energeticky nevýhodné. Modernizace proto přinese úspory a větší pohodlí pro cestující,“ slíbil Karšulín.

Starosta Adamova Jiří Němec zatím neví, jak se k nové situaci postavit. „Zatím nedokážu odhadnout, jak moc se to lidí u nás dotkne. Pokud se počet vagónů sníží jen u spojů mimo špičku, asi to bude v pořádku. Ve špičce by to však lidem mohlo cestu opravdu znepříjemnit,“ myslí si Němec.

Dodatek ke smlouvě s Českými drahami mimo jiné stanovuje, kolik peněz zaplatí Jihomoravský kraj za provoz vlaků. Letos to bude pět set dvacet milionů korun. To je asi o pětadvacet milionů víc než loni. „Nepokládám ten nárůst za nějak výrazný. Promítlo se do něj totiž hlavně dokončování posledních etap Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje,“ řekl krajský radní Jaroslav Pospíšil, který dodatek ke smlouvě v pátek v Brně podepisoval. Dvacet milionů korun jsou podle něj výdaje za žákovské jízdné, které musí České dráhy garantovat a kraj jim potom proplácí ztráty.

Oněch pět set dvacet milionů korun zaplatí kraj z vlastní kapsy. Dalších necelých čtyři sta milionů přidá na regionální dopravu stát. „Po několikaměsíčním jednání se Asociaci krajů podařilo dohodnout se státem. Máme teď zaručen na deset let dopředu pevný příspěvek na dopravu tři sta osmdesát milionů korun ročně,“ pochlubil se hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. Státní dotace si velmi cení. „Nevěděli jsme, jestli nám stát vůbec nějaké peníze dá. Takže nás to velmi potěšilo, výrazně to přispěje k udržení regionální dopravy na tak vysoké úrovni, na jaké v současnosti je,“ řekl Hašek.

Státní dotace si velmi cení. „Nevěděli jsme, jestli nám stát vůbec nějaké peníze dá. Takže nás to velmi potěšilo, výrazně to přispěje k udržení regionální dopravy na tak vysoké úrovni, na jaké v současnosti je,“ řekl Hašek.

Nějaké peníze se kraji nejspíš ještě vrátí z pokut, které uděluje Českým drahám za zpoždění. „My nemůžeme odpovídat za zdržení, která vznikají z důvodů oprav tratí. Koleje totiž vlastní stát, a dokud na nich bude pracovat a stavět, my s tím nemůžeme nic dělat. Za zpoždění, která způsobí například výpravčí nebo vlaková četa, ale odpovědnost přebíráme,“ vysvětlil Karšulín, za co je může kraj pokutovat. Loni tak na pokutách kraji zaplatili asi devět set tisíc korun.

Autor: Markéta Forró

Jste spokojeni s úrovní vlaků na jihu Moravy?

ANO

33 %

NE

67 %

Hlasovalo: 24

Anketa byla ukončena

18.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Masopust v brněnských Kníničkách.
16

Ulicemi se proháněla pirátská loď. V Kníničkách slavili masopust

Zbrojovka porazila v prvním domácím zápase jarní části ligy Slovan Liberec těsně 1:0.
AKTUALIZUJEME
1 20

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

AKTUALIZOVÁNO

Na dálnici u Popůvek se srazilo několik aut. Tvoří se kolony

Popůvky – Se zdržením musí počítat řidiči, kteří chtějí jet dálnicí D1 ve směru na Brno v sobotu odpoledne. Nedaleko Popůvek se totiž stala dopravní nehoda, kvůli které se tvoří kolony.

AKTUALIZOVÁNO

Legendární baron Trenck se projde Špilberkem. Vědci tvoří 3D model podle mumie

Brno – Přesnou podobu jednoho z nejznámějších vězňů držených v brněnské pevnosti Špilberk, legendami opředeného barona Trencka, uvidí lidé již za dva roky. Trojrozměrný model baronova těla i obličeje připravuje vědecký tým. V sobotu baronovu mumii, která se nachází v Kapucínské hrobce, poprvé skenovali a měřili. Výzkum zatím ukázal, že jedna z legend je lživá. Baron totiž nemá v těle žádnou uvízlou střelu.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

V parku na bývalém hřbitově v Líšni rozkvetou magnólie

Brno – Dříve tam k odpočinku ukládali mrtvé, dnes tam nachází klid živí. Park v líšeňské Trnkově ulici se už na podzim možná dočká rekonstrukce. Růst v něm mají nové stromy a návštěvníkům posvítí lampy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies