VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cesta do kampusu? Město prověří lanovku z Pisárek

Brno – Město Brno a jeho dopravní podnik chystají rekonstrukci vozovny Pisárky za půl miliardy. Přibudou tam koleje, hala a ve hře je stále i lanovka ke kampusu.

2.7.2015 18
SDÍLEJ:

Pisárky s bohunickým kampusem má propojit lanovka.Foto: Dopravní podnik města Brna

Lidé zvyklí vidět na svých dennodenních cestách za prací tramvajovou vozovnu v Pisárkách si pravděpodobně za pár let budou muset zvykat na její novou podobu. Dopravní podnik připravuje její rozsáhlou přestavbu. Chce novou tramvajovou smyčku, uvažuje o zastřešené stání pro tramvaje a stále nevylučuje ani to, že se stane výchozí stanicí pro uvažovanou lanovku k univerzitnímu kampusu v Bohunicích.

O plánované rekonstrukci za půl miliardy korun informovala mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová. „Naplánovaná je do tří etap. Projekt bude hotový příští rok. Po dohodě s městem prověřujeme i možnosti dalšího využití vozovny. Například parkoviště Park and Ride, nebo lanovka ke kampusu," potvrdila mluvčí.

S nápadem využít lanovku za dvě stě milionů jako řešení dopravní obsluhy univerzitního kampusu a sousední bohunické fakultní nemocnice přišel před loňskými volbami tehdejší primátor Roman Onderka. Po volbách, ve kterých Onderka svoji pozici neobhájil, se ale o záměru moc nemluvilo. „Je to zvláštní nápad. Určitě by to byla skvělá atrakce, ale do kampusu jezdí přeplněné i autobusy. Nevím, jestli lanovka dokáže pojmout víc lidí," myslí si třeba Václav Němeček z Brna.

Skeptický k praktickému využití lanovky je i bývalý náměstek primátora a v současnosti šéf spolku podporujícího dopravní projekty v Brně Brno+ Robert Kotzian. „Je to zajímavý projekt hlavně pro turistiku, proto jej neodmítám. Ale lanovka není nejrychlejší způsob dopravy. Navíc je podle mne možné ji stavět až po rozhodnutí, co bude dál s veletrhy. Tramvaj podle mne ke kampusu pojede dřív," řekl Kotzian.

Vedoucí brněnského dopravního odboru Vladimír Bielko má ale jiný názor. „Lanovka určitě může pomoci. Zajistí krátké rychlé spojení na linky pokračující na Mendlovo náměstí. To teď trolejbusy ani autobusy nedokáží. Navíc je to atraktivní způsob dopravy. Například v Barceloně mají tři lanovky," zmínil příklad Bielko.

Dodal, že nyní musejí odborníci plán rekonstrukce vozovny propočítat, aby zjistili, jak budou jeho součásti nákladné a jak pomohou v dopravě. A pak vedení města rozhodne, zda projekt, nebo jeho části, uskuteční.
Týká se to i plánovaného záchytného parkoviště. „I to by vzniklo v areálu vozovny. Nad ním by byla vratná tramvajová smyčka," podotkl Bielko.

Nová smyčka před zastávkou Lipová je podle něj klíčová součást projektu. „Bude potřeba hlavně během plánované rekonstrukce Mendlova náměstí, kdy nebude fungovat tamní smyčka," upozornil. Na náměstí dopravní podnik v současnosti jednak zřídil konečnou některých linek a smyčku navíc využívá i pro odtažení porouchaných tramvají nebo otáčení tramvají v potřebných případech.

Stávající točnu v Pisárkách podobně využívat nelze. „Otočí se tam jen tramvaje jedoucí od centra. Ne ty od Bystrce," upozornil Bielko.

Smyčka má vyrůst až jako třetí etapa plánované rekonstrukce vozovny. V první podnik postaví čtyři nové kusé koleje. „Vozovna nemá dostatečnou kapacitu pro noční odstavení vozidel. Stojí i na dopravních kolejích, což ztěžuje odbavování tramvají při výjezdu," uvedla mluvčí Hailichová. Podotkla přitom, že návrh počítá i se zastřešením kolejí.

Ve druhé etapě podnik plánuje novou halu pro ošetřování vozidel a také mycí linku ve stávající hale.

Autor: Petr Jeřábek

2.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies