Za pár dní se změní cesta z Kuřimi do Brna v nepříjemný zážitek. Začíná velká vlaková výluka, o které Brněnský deník Rovnost už informoval. Práce za jeden a půl miliardy korun ustanou až na konci srpna.

Dělníci mezi Kuřimí a brněnským Královým Polem vymění celou druhou kolej. „Kolejnicové pásy hladce svaříme, a proto nebude vlak tolik drncat. Cestování bude příjemnější," vysvětlil Petr Mikulášek z firmy, která má opravy na starosti. Novinku ocení i lidé z přilehlých obcí, protože vlaky budou tišší.

Po nových kolejích vlaky pojedou rychleji. Nyní dosáhnou maximálně devadesát až sto kilometrů za hodinu. Po modernizaci však pojedou až 120 kilometrů. „To je běžný evropský standard," poznamenal Mikulášek.

informace k omezení dopravy
- výluka na trati mezi Kuřimí a Královým Polem v Brně začíná v pondělí a skončí na konci letních prázdnin
- rychlíky z Prahy, které jezdí přes Havlíčkův Brod, skončí v Tišnově. Tam lidé přesednou na náhradní autobusy. Tyto spoje odjíždí o dvacet minut dříve, než by podle jízdního řádu odjížděl vlak.
- regionální vlaky ze Žďáru nad Sázavou skončí v Kuřimi. Do Králova Pole lidé dojedou autobusy. Na brněnské hlavní nádraží je poté doveze posilová tramvajová linka P6.
- od 18. června je také zcela uzavřená Tyršova ulice v Kuřimi

Dělníci také opraví všech čtrnáct mostů a propustků, které slouží k vedení vody pod náspem. Železničních stanic se úpravy nedotknou. Na zastávce v brněnských Řečkovicích se však lidé dočkají nového nástupiště. „Právě to a stavba podchodu pro cestující patří mezi časově nejnáročnější akce," zdůraznil Mikulášek. Lidé na vozíku využijí novou přístupovou rampu.

Z nového nástupiště po prázdninách budou nastupovat i lidé na zastávce Česká. Dělníci tam souběžně stavějí nový přestupní terminál za dvacet milionů korun. „Výhoda je, že při výluce nebudou stavbou chodit lidé. Na druhou stranu musíme umožnit přístup pracovníkům, kteří opravují trať," popsal podmínky starosta blízkých Lelekovic Jaroslav Diviš.

Terminál firma staví od ledna a zatím jde vše podle plánu. Práce budou hotové do konce září. „Lidé dřív šli z vlakového nástupiště na autobus zarostlou cestou, na které byly často kaluže a bláto," připomněl Diviš. Stanoviště autobusů byla navíc daleko a jejich řidiči neviděli na přijíždějící vlaky. Často pak odjeli ještě předtím, než lidé stihli přestoupit.

Velká výluka začne v pondělí. „Ještě předtím se pustíme do příprav. Vykácíme keře kolem trati a budeme pracovat na základech nových stožárů," sdělil Mikulášek.

Rozsáhlá výluka se dotkne například Libuše Maršálkové z Brna, která jezdí do Kuřimi na návštěvu za příbuznými. „Jde o nepříjemné komplikace, ale chápu, že je to nutné. Hlavně doufám, že náhradní spoje budou jezdit včas," poznamenala žena.

Za každý vlak pojede náhradní autobus. V létě však jako každý jiný rok začne platit prázdninový jízdní řád. „Nyní jezdí v odpolední špičce z Brna do Kuřimi vlaky každých patnáct minut. O prázdninách v nejvytíženějších časech pojedou spoje po půl hodinách, večer po hodině," upozornil kuřimský starosta Drago Sukalovský.

Z Králova Pole se lidé nedostanou vlakem ani do Židenic. Také tato trať se bude v létě opravovat. Z Kuřimi do Králova Pole přivezou cestující náhradní autobusy. Tam přestoupí na posilovou tramvajovou linku P6, která pojede až na hlavní nádraží.

Trať patří k těm mladším, dělníci ji začali stavět v roce 1938. Kvůli druhé světové válce se však dokončení zpozdilo a první vlaky mohly vyjet až v roce 1953. Je důležitá pro nákladní dopravu a také ji k dopravě do Brna využívá mnoho obyvatel obcí v okolí.

Kvůli komplikacím část lidí zvolí cestu autem. Ani oni však nemají vyhráno. V Kuřimi dělníci začnou příští čtvrtek opravovat Tyršovu ulici, hlavní tah městem. Silnici úplně uzavřou. Řidiči přijíždějící od Drásova uzavírku objedou přes Malhostovice a Lipůvku. Ve směru od Moravských Knínic objížďka povede po Tišnovské a Legionářské ulici. Autobusy smějí projíždět stavbou.

Opravu Tyršovy ulice i železnice platí z většiny Evropská unie. Proto není možné jednu ze staveb posunout.