VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestování mezi Brnem a Prahou rychlostí zvuku? Radní jednají o Hyperloopu

Brno – Dopravu budoucnosti chtějí do města přivést brněnští radní. Z Brna do Prahy nebo také Bratislavy chtějí vybudovat takzvanou Hypersmyčku.

23.8.2016 33 AKTUALIZOVÁNO 23.8.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

Z Brna do Prahy za pouhých pár minut. Zatím těžko představitelnou rychlost cestování slibuje futuristický projekt Hyperloop. Brněnští radní nyní jednají s firmou Hyperloop transportation technologies o výzkumu a provozu nové rychlodráhy z Brna do nejbližších hlavních měst. „Naše spojení s klíčovými městy je extrémně pomalé. Musíme udělat vše proto, aby se násobně zrychlilo," zdůvodnil začátek jednání o novince náměstek pro smart city Jaroslav Kacer. Další schůzky se zástupci frimy naplánoval na září.

Koncept vysokorychlostní přepravy hyperloop představil před třemi lety podnikatel Elon Musk. Spočívá v pohybu přetlakových kapslí v podtlakových tunelech. Kapsle, ve kterých budou lidé cestovat mají pohánět elektromotory a vzduchové kompresory, které dokážou dodat rychlost více než 1200 kilometrů za hodinu. „Tento nový způsob přepravy bude v ideálním případě nejen rychlejší, ale také bezpečnější, levnější a bude mít udržitelné napájení," slibuje firma. Pro příští rok společnost plánuje přepravit v Americe první cestující.

Hyperloop
• vizionářský způsob přepravy mezi městy do vzdálenosti 1 500 kilometrů
• vyvine rychlost více než 1 200 kilometrů v hodině
• v budoucnu může propojit Budapešť, Bratislavu, Brno, Prahu a také Vídeň

Důvod pro snahu Brna zapojit se do projektu hyperloop je podle Kacera potřeba urychlit spojení a také nečinnost státu. „Existují osvědčené technologie vysokorychlostních tratí, ty ale stát nestaví. Proto vítáme tento výzkumný projekt ještě rychlejší přepravy," uvedl náměstek. Datum uskutečnění projektu, ani jeho cenu, si netroufl odhadnout.

Do výzkumu už se zapojil největší německý železniční dopravce Německé dráhy. Nezávislé memorandum slibující zapojení do projektu letos podepsalo také slovenské ministerstvo hospodářství. České ministerstvo dopravy však s tunelovou dopravou nepočítá. „Tento systém zatím není otestovaný. Má ještě velmi daleko k uvedení do praxe a nelze s ním tedy realisticky počítat v dopravních plánech. Jde ale o zajímavou technologii, jejíž vývoj budeme sledovat," sdělil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Pro urychlení spojení Brna a Prahy stát dále počítá se stavbou vysokorychlostní železniční trati. S její stavbou chce začít v roce 2030, dokončit ji o deset let později. „Dobu cestování zkrátí ze dvou a půl hodiny na asi šedesát minut," podotkl Neřold. V úseku Praha-Brno vyjde stavba odhadem na sto padesát až sto osmdesát miliard korun.

Studie proveditelnosti na stavbu vysokorychlostní trati má letos začít vznikat. „Trať bude přizpůsobená pro rychlost až 350 kilometrů za hodinu," podotkla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Autor: Eva Bártová

Líbí se vám nápad cestovat potrubím?

ANO

77 %

NE

23 %

Hlasovalo: 416

Anketa byla ukončena

23.8.2016 VSTUP DO DISKUSE 33
SDÍLEJ:
Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Déšť. Ilustrační foto.

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies