VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestování mezi Brnem a Prahou rychlostí zvuku? Radní jednají o Hyperloopu

Brno – Dopravu budoucnosti chtějí do města přivést brněnští radní. Z Brna do Prahy nebo také Bratislavy chtějí vybudovat takzvanou Hypersmyčku.

23.8.2016 33 AKTUALIZOVÁNO 23.8.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

Z Brna do Prahy za pouhých pár minut. Zatím těžko představitelnou rychlost cestování slibuje futuristický projekt Hyperloop. Brněnští radní nyní jednají s firmou Hyperloop transportation technologies o výzkumu a provozu nové rychlodráhy z Brna do nejbližších hlavních měst. „Naše spojení s klíčovými městy je extrémně pomalé. Musíme udělat vše proto, aby se násobně zrychlilo," zdůvodnil začátek jednání o novince náměstek pro smart city Jaroslav Kacer. Další schůzky se zástupci frimy naplánoval na září.

Koncept vysokorychlostní přepravy hyperloop představil před třemi lety podnikatel Elon Musk. Spočívá v pohybu přetlakových kapslí v podtlakových tunelech. Kapsle, ve kterých budou lidé cestovat mají pohánět elektromotory a vzduchové kompresory, které dokážou dodat rychlost více než 1200 kilometrů za hodinu. „Tento nový způsob přepravy bude v ideálním případě nejen rychlejší, ale také bezpečnější, levnější a bude mít udržitelné napájení," slibuje firma. Pro příští rok společnost plánuje přepravit v Americe první cestující.

Hyperloop
• vizionářský způsob přepravy mezi městy do vzdálenosti 1 500 kilometrů
• vyvine rychlost více než 1 200 kilometrů v hodině
• v budoucnu může propojit Budapešť, Bratislavu, Brno, Prahu a také Vídeň

Důvod pro snahu Brna zapojit se do projektu hyperloop je podle Kacera potřeba urychlit spojení a také nečinnost státu. „Existují osvědčené technologie vysokorychlostních tratí, ty ale stát nestaví. Proto vítáme tento výzkumný projekt ještě rychlejší přepravy," uvedl náměstek. Datum uskutečnění projektu, ani jeho cenu, si netroufl odhadnout.

Do výzkumu už se zapojil největší německý železniční dopravce Německé dráhy. Nezávislé memorandum slibující zapojení do projektu letos podepsalo také slovenské ministerstvo hospodářství. České ministerstvo dopravy však s tunelovou dopravou nepočítá. „Tento systém zatím není otestovaný. Má ještě velmi daleko k uvedení do praxe a nelze s ním tedy realisticky počítat v dopravních plánech. Jde ale o zajímavou technologii, jejíž vývoj budeme sledovat," sdělil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Pro urychlení spojení Brna a Prahy stát dále počítá se stavbou vysokorychlostní železniční trati. S její stavbou chce začít v roce 2030, dokončit ji o deset let později. „Dobu cestování zkrátí ze dvou a půl hodiny na asi šedesát minut," podotkl Neřold. V úseku Praha-Brno vyjde stavba odhadem na sto padesát až sto osmdesát miliard korun.

Studie proveditelnosti na stavbu vysokorychlostní trati má letos začít vznikat. „Trať bude přizpůsobená pro rychlost až 350 kilometrů za hodinu," podotkla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Autor: Eva Bártová

Líbí se vám nápad cestovat potrubím?

ANO

77 %

NE

23 %

Hlasovalo: 416

Anketa byla ukončena

23.8.2016 VSTUP DO DISKUSE 33
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

V Líšni našli padesátikilovou bombu. Pozůstatek z války pyrotechnik odpálil

Vizualizace plánovaného komunitního centra.
10 12

Teplárenské objekty ožívají. Mění se na centra i parky

Přes pět tisíc obyvatel bez teplé vody. V Bystrci vymění potrubní rozvody

Brno – Bez teplé vody bude od úterý do pátku mezi osmou hodinou ráno a šestou hodin večer přes pět tisíc obyvatel brněnské Bystrce. Brněnské teplárny odstaví výtopnu v Teyschlově ulici. Bez teplé vody tak bude celé sídliště Kamechy. 

Chcete lístky na Zbrojovku? Soutěžte s Deníkem Rovnost

Soutěžte s Deníkem Rovnost o vstupenky na domácí zápasy fotbalové Zbrojovky Brno v sezoně 2017/2018!

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Povinnost nosit při chůzi po neosvětlených silnicích mimo obec reflexní prvky platí rok a půl. Smyslem novely zákona, která novou povinnosti zavedla, bylo zvýšit bezpečnost chodců. Jak se jí to podařilo, je vidět na číslech. Minulý rok bylo v Jihomoravském kraji devět usmrcených chodců, o šest méně než předloni. Stejný trend hlásí policie i celostátně. „Podíl na tom nepochybně mají i reflexní prvky,“ řekla Zuzana Ambrožová z oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Brno - Bojovník je zpět. Hokejista brněnské Komety Jan Káňa na ledě většinou jezdí s elánem a nevypustí žádný souboj. Svou aktivitu musel na delší čas utlumit. Přesně po pěti měsících od zranění zápěstí si pak zahrál přípravný zápas proti Jihlavě, který Brňané vyhráli 3:1. „Tréninků už bylo hodně, určitě chci hrát a budu se snažit s rukou pracovat, aby byla dobrá,“ slíbil pětadvacetiletý útočník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení