VYBERTE SI REGION

Cestující do Hrušovan svezou poštovní vlaky

Brno - /FOTOGALERIE/ České dráhy nasadí od prosince na trati mezi Brnem a Hrušovany nad Jevišovkou šest modernizovaných vlaků. Do Znojma navíc zavedou příměstské vlaky z Vídně.

3.3.2009 5
SDÍLEJ:

Zmodernizovaný příměstský vlak.Foto: archív

Lidé, kteří cestují vlakem mezi Brnem a Hrušovany nad Jevišovkou na Znojemsku, se mohou těšit na větší pohodlí. České dráhy na trasu od prosince nasadí moderní bezbariérové vlaky. Dopravce chystá na jižní Moravě také další novinku. Po elektrifikaci tratě na Znojemsku budou na jihomoravská nádraží zajíždět příměstské vlaky z rakouského hlavního města Vídně.

„Na cestující jezdící z Brna například také do Ivančic, Oslavan nebo Miroslavi, čeká šest nových vozů. Budou mnohem pohodlnější a moderně vybavené,“ slíbila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Nové vozy začnou jezdit s tradičně obměněným jízdním řádem. Tím se budou dráhy řídit od prosince. Trať do Hrušovan vybrala společnost proto, že je hodně vytížená.

Vlaky však nejsou úplně nové. Původně to byly řídicí poštovní vozy řady 954, které komplexně repasovala šumperská společnost Pars nova. Kromě pohodlných sedaček nabízejí také snadnější nastupování pro cestující na vozíku, starší lidi nebo matky s kočárky. „Vlak je totiž nízkopodlažní, takže do něj ženy s kočárkem nastoupí bez problému. Navíc je uvnitř plošina, na kterou si vozíčkář může najet sám,“ popsala výhody Šubová. U starších vlaků musí zatím lidé na vozíku nahlásit svou cestu předem a pracovníci drah musí plošinu přivézt.

Jednou z největších výhod modernizovaných vlaků je zajímavě řešené stanoviště strojvedoucího. Ten může vlak ovládat, i když je vůz s motorem na opačné straně soupravy. „Souprava má tedy na jednom konci motorový vůz a na druhém nový řídicí vůz. Když strojvedoucí dojede do cílové stanice, jen projde na druhý konec vlaku a může bez otáčení pokračovat v cestě, šetří to čas i peníze,“ uvedla Jana Kanavová z firmy Pars nova.

Lidé, kteří po trase dojíždějí do Brna, jsou ze změny nadšení. „Jsem starší člověk a strašně špatně se mi nastupuje po vysokých schodech. Budu moc ráda, když se to zlepší,“ těší se například Helena Slováková z Ivančic. České dráhy se chystají zlepšit také cestování do rakouského hlavního města Vídně. „V září dokončíme elektrifikaci trati ze Šatova na Znojemsku, a díky tomu začnou až do Znojma zajíždět vídeňské příměstské vlaky,“ popsala plány Šubová. Vlaky z Rakouska zamíří na Moravu také od prosince a bude jich sedm.

České dráhy počítají s tím, že přímé vlaky nalákají turisty. „Do Vídně nebo pohraničí jezdí nejčastěji studenti na střední školy nebo lidé do práce. Očekáváme, že lidé z Vídně budou na jižní Moravu jezdit za kulturou,“ dodala Šubová.

Autor: Vendula Jičínská

3.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Nemocní z léčebny se přestěhují do Úrazové nemocnice. V březnu

Brno – Pětadvacet lidí z Léčebny dlouhodobě nemocných na Červeném kopci přesídlí vedení města do Úrazové nemocnice v Brně. Současné budovy totiž podle náměstka primátora Petra Hladíka nevyhovují dnešním potřebám. „Pacienti si zaslouží prostředí, které odpovídá jednadvacátému století," vysvětlil.

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies