VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestující mezi Žďárem a Nedvědicí zapláčou

Nedvědice - Nový jízdní řád Českých drah zruší Nedvědici osm spojů. Jihomoravský kraj a Vysočina se obviňují, kdo za to může. Platit budou cestující.

1.12.2009 29
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Vlakem z Nedvědice na Brněnsku každý den v pět ráno odjíždějí do Žďáru nad Sázavou zdravotní sestřičky, dělníci i učňové. Za dva týdny si ale budou muset najít nový způsob, jak se do práce nebo do školy dostat včas. Od poloviny prosince začne platit nový jízdní řád Českých drah, a obyvatelé Nedvědice tak rázem přijdou o osm spojů.

„Čtyři vlaky od Brna skončí v Nedvědici a spoje jedoucí dále do Žďáru pojedou až z Bystřice. A v opačném směru zase lidé jedoucí ze Žďáru skončí v Bystřici a dál se nedostanou. Spojení na Brno budou mít až z Nedvědice,“ popsal problém starosta Nedvědice Pavel Vejrosta.

O provedené změně v řádu se dozvěděl náhodou, podle něj to s obcí nikdo neprojednával. „Alespoň kdyby s námi řešili, který vlak zrušit, a který ne. Takhle odstranili jeden z nejvytíženějších vlaků. Ráno jím jede spousta lidí na sedmou do práce, stejně jako studenti do škol,“ řekl rozhořčeně Vejrosta.

Z dopravních komplikací viní vedení kraje Vysočina. Podle starosty o Nedvědicko nejeví dostatečný zájem. „Je zvláštní, že mezi Tišnovem a Nedvědicí nezrušili ani jeden vlak, kdežto o pár kilometrů dál hned osm. Vidím v tom rozdílný přístup krajů. Jihomoravský k nám přistupuje jako ke své obci, Vysočina zřejmě tuto oblast nepovažuje za zajímavou,“ sdělil pro deník Rovnost Vejrosta.

Vysočina plánuje v patnáctikilometrovém úseku mezi Nedvědicí a Bystřicí zavést jako náhradu autobusovou dopravu. To je ale podle Vejrosty špatné řešení. „Z obce vyrazí autobus už v půl páté ráno. To lidé určitě využívat nebudou. Je to příliš brzo, a stejně vlak na autobus nenavazuje dobře,“ míní starosta.

Náhradní řešení znamenají pro místní více výdajů. „Syn jezdí do práce do Žďáru ranním vlakem v pět hodin. Teď bude muset jezdit autem, dost se mu to prodraží,“ postěžovala si třeba Nedvědičanka Jitka Koukolová.

My nic, to oni

Podle vyjádření jihomoravského radního pro dopravu Jaroslava Pospíšila byl výsledek jednání s krajem Vysočina před třemi měsíci odlišný. „V srpnu jsme se dohodli na jiném řešení,“ reagoval překvapeně Pospíšil a dodal, že žádné stížnosti se k němu zatím nedostaly. Připustil zároveň, že s úpravami dopravy v obcích na hranicích kraje jsou vždy potíže. „Bohužel se změny některých lidí dotknou. Pokud je to ale v Nedvědici tak, jak tvrdí starosta, je to skutečně problém. Bohužel, my s tím už moc nenaděláme,“ řekl rezignovaně radní.

Jeho slova potvrzuje i mluvčí Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje Květoslav Havlík. „Je to záležitost kraje Vysočina. My o jejich hospodaření nerozhodujeme, naše spoje zůstaly při starém,“ sdělil mluvčí úřadu, který zajišťuje dopravu mezi Brnem a Nedvědicí.

Vedení kraje Vysočina ovšem tvrdí, že situaci nezavinilo. „Chtěli jsme současný stav zachovat. Byl to Jihomoravský kraj, který podal v červenci návrh nového jízdního řádu,“ prohlásil Zdeněk Navrkal z odboru dopravy kraje Vysočina. Podle něj daný stav nezpůsobil a pouze řeší důsledky, protože není zpracovatelem nového jízdního řádu.

Než se kraje domluví a začnou hledat řešení, někteří lidé se už rozhodli vzít situaci do svých rukou. „Obyvatelé z naší i okolních obcí sepsali petici. Hodně lidí si stěžuje, vůbec se nám to nelíbí,“ uvedla starostka obce Rožná Eva Sýkorová.

Rožná leží na trase mezi Nedvědicí a Bystřicí. „Spoje na sebe nenavazují tak, aby lidé stihli přestoupit. Od nás nyní musí dojet autobusem do Nedvědice a tam přesednout na vlak. Jenže autobus staví u tamní lékárny, odkud je to k nádraží ještě půl kilometru,“ vylíčila Sýkorová.

Na přestup tak mají cestující podle jejích slov asi deset minut a je to velká zátěž zejména v zimě pro starší obyvatele. „Příští středu pojedeme na úřad kraje Vysočina a budeme jednat o změně,“ dodala starostka.

Autor: Marija Nobilisová

1.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 29
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.
AKTUALIZUJEME

Stávka! vyzvaly celostátní odbory. Linkové autobusy nevyjedou 6. dubna

Ilustrační foto.

Kometa startuje semifinále proti pevné obraně a nejlepšímu oslabení v play-off

AKTUALIZOVÁNO

Studie o poloze vlakového nádraží v Brně se zpozdí o dva měsíce. Kvůli přestupům

Brno – Místo v březnu nakonec až v květnu. Studie, která měla doporučit jednu z variant modernizace brněnského hlavního nádraží, má podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zpoždění dva měsíce. Kvůli tomu se odsune i rozhodnutí Centrální komise ministerstva dopravy o konečném řešení polohy nádraží.

Konflikty na plážích přehrady chtěli vyřešit zákazem vstupu psů. Brno to odmítlo

Brno – Léto u vody mohou strávit i svými čtyřnohými nejlepšími přáteli lidé u Brněnské přehrady. Rada města v úterý totiž nepřijala návrh městské části Kníničky, aby zakázala pohyb psů v okolí Sokolského koupaliště.

Amfiteátr, základy Německého domu. Výstava ukáže další návrhy Moravského náměstí

Brno – Amfiteátr pod otevřeným nebem, sochy na vodní hladině nebo relaxační louka uprostřed prostranství – to vše navrhli architekti v soutěži o vzhled parku na Moravském náměstí v Brně. Všech dvacet projektů si mohou zájemci od středy prohlédnout v brněnském Urban centru v Mečové ulici. Kromě nich ukáže expozice také historii náměstí s archivními snímky.

AUTOMIX.CZ

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

Tu a tam se na aukčních portálech objeví něco opravdu speciálního. Jako třeba československá Tatra 613, která sloužila sovětské tajné službě KGB. Zvláštní také je, že je na prodej ve Spojených státech amerických.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies