VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chátrající nádraží? Opravy brzdí plánovaný převod z drah na železničáře

Brno – Smutný pohled se nabízí lidem, kteří přijedou vlakem do Brna a vystoupí na hlavním nádraží. Nástupiště pomalu chátrají, v nejlepším stavu není ani budova. Kolem pátého nástupiště se pohybují lidé trávící většinu dne popíjením u proslulého stánku.

17.4.2014 29
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Zlepšení slibovala firma Brno New Station Development, která má nádraží pronajaté do roku 2048, už před dvěma lety. V roce 2013 chtěla začít s rekonstrukcí za půl druhé miliardy korun. Zatím se ale nic neděje. Mohou za to nevyjasněné majetkové poměry.

Zástupci firmy tvrdí, že nevědí, s kým jednat. „Základní problém je v tom, že stále není dořešený převod nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Kdo bude nakonec vlastník, jsme přitom měli vědět už před rokem. Zatím ale stále nevíme, s kým jednat," upozornil předseda představenstva soukromé firmy Radek Konečný.

Lidé z Brna z toho nadšení nejsou. „Připadá mi, že nádraží má nyní tak úroveň menšího okresního města. Nějaké větší opravy si určitě zaslouží, vždyť tam zastavují evropské expresy. Zvláště když o stavbě nového nádraží se pořád jen mluví," řekl Karel Tesař.

Podle investorů se na odkladech podepsaly politické změny v minulých měsících. „O převodu majetků drah na železničáře rozhodla vláda Petra Nečase. Pak ji ale nahradila vláda odborníků a jí současná vláda. Způsob převodu tak stále není jasný," krčil rameny Konečný.

Ministerstvo dopravy s převodem váhá kvůli možným sankcím od Evropské unie. Ministr Antonín Prachař si totiž není jistý, zda nemůže jít o nedovolenou veřejnou podporu. „Oslovili jsme obě dráhy i železničáře s žádostí o podrobné informace o převáděném majetku. Jakmile je dostaneme, zahájíme konzultace. Teprve jejich výsledky určí další postup včetně termínů," řekl mluvčí ministerstva Novák.

Představitelé drah jsou ovšem přesvědčeni, že soukromník opravovat může. „Rekonstrukci nádraží z našeho pohledu nic nebrání. Firma se k opravám zavázala ve smlouvě. Změnou nájemce se na závazku nic nemění," upozornila mluvčí drah Kateřina Šubová.

Šéf Brno New Station Development ale zůstává opatrný a do nejasné investice se pouštět nechce. „Z naší strany problém není. Jsme nachystaní," ujistil Konečný.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský upozornil, že pokud společnost dostane nádraží, chceještě smlouvy se soukromníkem projednávat. „Od stolu nemůžeme říct, jak se k projektu postavíme. Detailně pročteme smlouvy a budeme jednat. Pokud ale má záměr hlavu a patu, nevidím důvod, proč by nepokračoval," řekl.

Společnost chce nádraží rekonstruovat na dvě etapy. V každé uzavře polovinu budovy a opraví ji. Upraví přitom prostory pro obchody. Kromě oprav budovy plánuje postavit i nové čekárny u pátého nástupiště. S rekonstrukcí počítá bez ohledu na budoucí polohu nového nádraží, které Brno chce do roku 2020. O ní má do konce roku rozhodnout studie srovnávající takzvanou odsunutou variantu s variantou blíž centru.

Autor: Petr Jeřábek

17.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 29
SDÍLEJ:
Fanoušci Komety na Moravském náměstí. Ilustrační foto.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Autonomní Audi A7 samo ujelo téměř 900 kilometrů v provozu.
14

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Brno - Nevšední obrázek mohli minulý pátek zahlédnout Brňané v Lidické ulici. Skupina lidí popíjela pivo a zároveň šlapala do pedálů v pojízdné cyklohospodě. Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek. „Zatím řešíme detaily, abychom splnili všechna pravidla ve vyhlášce. Počítám s tím, že už v dubnu spustíme první jízdy pro zájemce," uvedl Fišer.

Věžáky v Šumavské ulici se změní. Přibude nákupní galerie i parkoviště pod zemí

Brno – Budovy bývalého Cheposu v brněnské Šumavské ulici čeká další přestavba. Po obnově pláště budovy C se změní i budovy A a B.

AKTUALIZOVÁNO

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Hradec Králové, Brno – Sektory dvou fanouškovských táborů ve Fortuna Areně dělí jen pár metrů, fanoušci brněnské Komety si však zaplatí za vstupenku o 280 korun víc. Brňané v semifinále hokejové play-off extraligy, které startuje ve středu a ve čtvrtek v Hradci Králové, dají za lístek 450 korun, domácí fandové jen 170. „Ceny do sektoru hostí jsme nastavili ve stejné výši, jako budou mít naši fanoušci na stání v Brně," potvrdil generální manažer Hradce Králové Aleš Kmoníček.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies