VYBERTE SI REGION

Chátrající nádraží? Opravy brzdí plánovaný převod z drah na železničáře

Brno – Smutný pohled se nabízí lidem, kteří přijedou vlakem do Brna a vystoupí na hlavním nádraží. Nástupiště pomalu chátrají, v nejlepším stavu není ani budova. Kolem pátého nástupiště se pohybují lidé trávící většinu dne popíjením u proslulého stánku.

17.4.2014 29
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Zlepšení slibovala firma Brno New Station Development, která má nádraží pronajaté do roku 2048, už před dvěma lety. V roce 2013 chtěla začít s rekonstrukcí za půl druhé miliardy korun. Zatím se ale nic neděje. Mohou za to nevyjasněné majetkové poměry.

Zástupci firmy tvrdí, že nevědí, s kým jednat. „Základní problém je v tom, že stále není dořešený převod nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Kdo bude nakonec vlastník, jsme přitom měli vědět už před rokem. Zatím ale stále nevíme, s kým jednat," upozornil předseda představenstva soukromé firmy Radek Konečný.

Lidé z Brna z toho nadšení nejsou. „Připadá mi, že nádraží má nyní tak úroveň menšího okresního města. Nějaké větší opravy si určitě zaslouží, vždyť tam zastavují evropské expresy. Zvláště když o stavbě nového nádraží se pořád jen mluví," řekl Karel Tesař.

Podle investorů se na odkladech podepsaly politické změny v minulých měsících. „O převodu majetků drah na železničáře rozhodla vláda Petra Nečase. Pak ji ale nahradila vláda odborníků a jí současná vláda. Způsob převodu tak stále není jasný," krčil rameny Konečný.

Ministerstvo dopravy s převodem váhá kvůli možným sankcím od Evropské unie. Ministr Antonín Prachař si totiž není jistý, zda nemůže jít o nedovolenou veřejnou podporu. „Oslovili jsme obě dráhy i železničáře s žádostí o podrobné informace o převáděném majetku. Jakmile je dostaneme, zahájíme konzultace. Teprve jejich výsledky určí další postup včetně termínů," řekl mluvčí ministerstva Novák.

Představitelé drah jsou ovšem přesvědčeni, že soukromník opravovat může. „Rekonstrukci nádraží z našeho pohledu nic nebrání. Firma se k opravám zavázala ve smlouvě. Změnou nájemce se na závazku nic nemění," upozornila mluvčí drah Kateřina Šubová.

Šéf Brno New Station Development ale zůstává opatrný a do nejasné investice se pouštět nechce. „Z naší strany problém není. Jsme nachystaní," ujistil Konečný.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský upozornil, že pokud společnost dostane nádraží, chceještě smlouvy se soukromníkem projednávat. „Od stolu nemůžeme říct, jak se k projektu postavíme. Detailně pročteme smlouvy a budeme jednat. Pokud ale má záměr hlavu a patu, nevidím důvod, proč by nepokračoval," řekl.

Společnost chce nádraží rekonstruovat na dvě etapy. V každé uzavře polovinu budovy a opraví ji. Upraví přitom prostory pro obchody. Kromě oprav budovy plánuje postavit i nové čekárny u pátého nástupiště. S rekonstrukcí počítá bez ohledu na budoucí polohu nového nádraží, které Brno chce do roku 2020. O ní má do konce roku rozhodnout studie srovnávající takzvanou odsunutou variantu s variantou blíž centru.

Autor: Petr Jeřábek

17.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 29
SDÍLEJ:
Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies