Bude-li mířit k Bystrci, po pravé ruce zahlédne za rezavějícími stěnami plechového plotu vyčuhovat špičku věže. Je to zanedbaná kaplička zasvěcená svatému Antonínu Paduánskému.

Dostat se k ní není tak složité, jak to může na první pohled pohled vypadat, stačí plot obejít zprava. Půda, na které kaple stojí, patří brněnskému dopravnímu podniku. Dříve tu v plechových garážích stála dopravácká technika, dnes z nich zbyly pouze korodující skořápky.

Původ kapličky je poměrně nejasný. I významní odborníci obvykle pouze krčí rameny. „Je to velmi běžná stavba. Takových vznikla spousta. Už od pohledu to není umělecky příliš kvalitní budova, její cena je spíše v praktičnosti,“ myslí si historik architektury Bohumil Samek.

Podle jednoho z mála dostupných pramenů z internetové stránky vilemwalter.cz, která se věnuje pouze brněnským kapličkám, je jejím autorem zednický mistr Hugo Prochaska.

Ten kapli postavil v roce 1884 podle projektu Aloise Franze nákladem sedmi set zlatých. Podle autora zmíněných stránek stávala na místě kaple její barokní předchůdkyně z roku 1617.

Kapličky nikdy nepatřily mezi architektonické skvosty, i když i mezi nimi se najdou významné stavby. „Některé máme zapsané jako kulturní památky, ale i ty, které na seznamu nejsou, vypadají obvykle velmi dobře. Místní farníci nebo města se o ně dobře starají,“ uvedl ředitel Národního památkového ústavu v Brně Petr Kroupa. Kapličky v Brně vznikaly především v místech, kde vznikla náhle potřeba nějakého duchovního života. Typickým příkladem je vznik dělnických kolonií v okolí továren.

„Ne všechny kapličky byly samozřejmě vysvěceny. Některé ale byly vybaveny zvonicí. To bylo na nich hlavní – aby byl slyšet zvon,“ vysvětlil historik Bohumil Samek. Zvon oznamoval například pohřby nebo přírodní katastrofy.

Význam kapliček byl vždy hlavně praktický a ani stavitelé je obvykle nevnímali jako umění. O jejich původu se proto často nedochovala žádná zmínka.
„Kapli mělo každé předměstí v Brně, stavěly se hlavně na přelomu devatenáctého a dvacátého století,“ vysvětlil Miloš Stehlík z památkového ústavu.
Okolí kapličky čekají velké změny. Právě tudy by měl v roce 2010 vést nový městský okruh.

„Existovaly celkem čtyři varianty, jak stavbu zasadit do nového prostředí. Ale ani jedna z nich nepočítala s tím, že by měla být zbourána. I v budoucnu by tam měla zůstat,“ potvrdil technický ředitel Brněnských komunikací Josef Luňáček.