VYBERTE SI REGION

Brno 101 dává výzvu: Spojení ukončeno!

Brno - Začíná to přesně v jedenáct večer před budovou brněnského Hlavního nádraží. V pravidelných intervalech to trvá až do pěti ráno. Jakmile dostanou řidiči pokyn, sešlápnou plyn a odstartují od nástupišť. Třicet vteřin poté je v okolí Hlavního nádraží zase klid. Co je to?

6.2.2008
SDÍLEJ:

Vedoucí dopravního odboru DPMB Jan Seitl.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Noční rozjezdy. Specialita noční hromadné dopravy, která v Brně v této podobě vznikla před sedmi a půl lety.

V Brně žije více než čtyři sta tisíc lidí. Kromě batolat, která se drkotají v kočárcích, a ještě před setměním už spí ve svých postýlkách, se každému Brňanovi stalo, že musel využít služeb nočních linek. Od září 2000 jezdí po městě a jeho okolí jen autobusy. A na Hlavním nádraží čekají jejich řidiči na výzvu z dispečinku. Jakmile se z vysílačky ozve „Brno 101 dává výzvu – spojení ukončeno“, linky se rozjedou do všech směrů.

„Jedná se o jakýsi fenomén. S jedním přestupem u hlavního nádraží se prakticky dá dostat z jakéhokoliv místa do celého Brna,“ říká vedoucí dopravního odboru brněnského dopravního podniku Jan Seitl. Muž, který na systému noční dopravy pracoval.

Dispečer, který má v noci směnu, vidí všechny autobusy na pultu řídícího informačního systému. „Když se vozy přibližují k nádraží, vypadá to jako ve filmu Vetřelec. Čtverečky s číslem vozu a linky se z různých ulic přibližují až k nástupištím, kde se nakonec všechny sjedou,“ popisuje Seitl nájezd nočních spojů do centra Brna. Jakmile jsou autobusy pohromadě, musí řidiči čekat na signál, který je rozpustí. „Čekací doba je předepsaná. Od dvou do patnácti minut. Cestující, kteří jedou v opožděném spoji, se tak mohou spolehnout, že jim jiný autobus, do nějž budou přestupovat, neujede,“ tvrdí Seitl.

Nočních linek je deset. Od devadesátky až po devadesát devítku. Nejdelší linkou je osmadevadesátka, která jezdí z líšeňského sídliště až do brněnského Žebětína. Měří sedmadvacet kilometrů. „Řidič udělá za noc zhruba čtyři kola. Urazí zhruba tolik, kolik by ujel z Brna do Prahy. Snad o pár kilometrů víc,“ vypočítává Seitl. Na delších linkách jezdí o jeden autobus navíc. „Řidiči musejí mít rezervu. Jestliže by se na konečné nestačili hned na první jízdě otočit, těžko by pak stíhali jízdní řád a zpoždění by se pak přenášelo i na další linky,“ upozorňuje dopravák.

Přestože mají dispečeři propočítané trasy na metr a na minutu přesně, stává se, že se i na nočních linkách objeví zpoždění. „Většinou může za zpoždění počasí. Například sněhová kalamita, nebo také větší poptávka cestujících především v páteční noci,“ dodává Seitl. Ruku do ohně dává za všechny řidiče. „Jen ojediněle se stane, že řidič na konečné zaspí. I na to máme metody. Vzbudí ho vysílačka,“ usmívá se dopravák.

Co se vám na Brně líbí?
Jsem brněnský patriot. Líbí se mi na něm úplně všechno. Když jsem ve světě a koukám po tamním uspořádání městské hromadné dopravy, přiznám se, že bych tu brněnskou zásadně neměnil.

Co se vám na Brně nelíbí?
Maloměšťáctví. Někteří lidé v Brně tvrdí, že dopravní podnik je špatný a tečka. A jen kvůli tomu, že jim párkrát ujede tramvaj. Taková ta obecná nekonkrétní kritika mě mrzí.

Co byste chtěl, aby se v Brně změnilo?
Mohlo by se oživit centrum. Myslím tím večerní a noční život. V Brně chybějí ulice, kde je zábava, kavárny a bary, a kde to žije po celou noc. Jako ostravská Stodolní ulice. Z pohledu dopravy bych uvítal nalezení větších možností na zvýšení preference MHD.

Co byste chtěl, aby po vás zůstalo?
V mém věku je ještě brzy na nějaké bilancování. Mám před sebou ještě minimálně třicet let aktivního života. Mým přáním je změnit náhled Brňanů na Dopravní podnik města Brna. Všichni totiž děláme svou práci rádi, a hlavně pro lidi. Byl bych rád, kdyby se Brňané pokusili objektivně porovnávat kvalitu městské dopravy s jinými městy a ne jen poukazovat na to špatné.

 

 

Autor: Pavel Mokrý

6.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z aktivisty politik. Jestli jsem nezcvokl, musí posoudit ostatní, říká Hollan

Brno /ROZHOVOR NA KONCI TÝDNE/ - Už dva roky je bývalý občanský aktivista Matěj Hollan člen brněnské vládnoucí koalice. Zviditelnil se především kritikou bývalého primátora Romana Onderky. Teď ale sám musí řešit výtky a dokonce výzvy k rezignaci od bývalých představitelů města.

Přes 300 tisíc lidí. Na druhé nejvyšší návštěvnosti se výrazně podílí medvědice

Brno - Druhý nejúspěšnější. Takový je, co se týče počtu návštěvníků, pro brněnskou zoo letošní rok. Do konce listopadu totiž do zahrady zavítalo více než tři sta tisíc lidí, a to se v historii zoo zatím povedlo jen v roce 2008. Tehdy lidé chodili na čerstvě narozená mláďata ledního medvěda, samce Toma a Billa. Letos má lví podíl na rekordním počtu návštěvníků další potomek lední medvědice Cory, samice Noria.

AKTUALIZUJEME

Ve vlaku na brněnském nádraží se střílelo. U Malé Ameriky cvičily aktivní zálohy

Brno – Posily! Ozbrojený útočník! Výkřiky a výstřely se nesly v sobotu okolím brněnské Malé Ameriky. Ozbrojené zálohy na tamních kolejích trénovaly, jak se chovat při nečekaných situacích, které jejich členy mohou potkat při rutinních konrolách cestujících.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies