VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno 101 dává výzvu: Spojení ukončeno!

Brno - Začíná to přesně v jedenáct večer před budovou brněnského Hlavního nádraží. V pravidelných intervalech to trvá až do pěti ráno. Jakmile dostanou řidiči pokyn, sešlápnou plyn a odstartují od nástupišť. Třicet vteřin poté je v okolí Hlavního nádraží zase klid. Co je to?

6.2.2008
SDÍLEJ:

Vedoucí dopravního odboru DPMB Jan Seitl.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Noční rozjezdy. Specialita noční hromadné dopravy, která v Brně v této podobě vznikla před sedmi a půl lety.

V Brně žije více než čtyři sta tisíc lidí. Kromě batolat, která se drkotají v kočárcích, a ještě před setměním už spí ve svých postýlkách, se každému Brňanovi stalo, že musel využít služeb nočních linek. Od září 2000 jezdí po městě a jeho okolí jen autobusy. A na Hlavním nádraží čekají jejich řidiči na výzvu z dispečinku. Jakmile se z vysílačky ozve „Brno 101 dává výzvu – spojení ukončeno“, linky se rozjedou do všech směrů.

„Jedná se o jakýsi fenomén. S jedním přestupem u hlavního nádraží se prakticky dá dostat z jakéhokoliv místa do celého Brna,“ říká vedoucí dopravního odboru brněnského dopravního podniku Jan Seitl. Muž, který na systému noční dopravy pracoval.

Dispečer, který má v noci směnu, vidí všechny autobusy na pultu řídícího informačního systému. „Když se vozy přibližují k nádraží, vypadá to jako ve filmu Vetřelec. Čtverečky s číslem vozu a linky se z různých ulic přibližují až k nástupištím, kde se nakonec všechny sjedou,“ popisuje Seitl nájezd nočních spojů do centra Brna. Jakmile jsou autobusy pohromadě, musí řidiči čekat na signál, který je rozpustí. „Čekací doba je předepsaná. Od dvou do patnácti minut. Cestující, kteří jedou v opožděném spoji, se tak mohou spolehnout, že jim jiný autobus, do nějž budou přestupovat, neujede,“ tvrdí Seitl.

Nočních linek je deset. Od devadesátky až po devadesát devítku. Nejdelší linkou je osmadevadesátka, která jezdí z líšeňského sídliště až do brněnského Žebětína. Měří sedmadvacet kilometrů. „Řidič udělá za noc zhruba čtyři kola. Urazí zhruba tolik, kolik by ujel z Brna do Prahy. Snad o pár kilometrů víc,“ vypočítává Seitl. Na delších linkách jezdí o jeden autobus navíc. „Řidiči musejí mít rezervu. Jestliže by se na konečné nestačili hned na první jízdě otočit, těžko by pak stíhali jízdní řád a zpoždění by se pak přenášelo i na další linky,“ upozorňuje dopravák.

Přestože mají dispečeři propočítané trasy na metr a na minutu přesně, stává se, že se i na nočních linkách objeví zpoždění. „Většinou může za zpoždění počasí. Například sněhová kalamita, nebo také větší poptávka cestujících především v páteční noci,“ dodává Seitl. Ruku do ohně dává za všechny řidiče. „Jen ojediněle se stane, že řidič na konečné zaspí. I na to máme metody. Vzbudí ho vysílačka,“ usmívá se dopravák.

Co se vám na Brně líbí?
Jsem brněnský patriot. Líbí se mi na něm úplně všechno. Když jsem ve světě a koukám po tamním uspořádání městské hromadné dopravy, přiznám se, že bych tu brněnskou zásadně neměnil.

Co se vám na Brně nelíbí?
Maloměšťáctví. Někteří lidé v Brně tvrdí, že dopravní podnik je špatný a tečka. A jen kvůli tomu, že jim párkrát ujede tramvaj. Taková ta obecná nekonkrétní kritika mě mrzí.

Co byste chtěl, aby se v Brně změnilo?
Mohlo by se oživit centrum. Myslím tím večerní a noční život. V Brně chybějí ulice, kde je zábava, kavárny a bary, a kde to žije po celou noc. Jako ostravská Stodolní ulice. Z pohledu dopravy bych uvítal nalezení větších možností na zvýšení preference MHD.

Co byste chtěl, aby po vás zůstalo?
V mém věku je ještě brzy na nějaké bilancování. Mám před sebou ještě minimálně třicet let aktivního života. Mým přáním je změnit náhled Brňanů na Dopravní podnik města Brna. Všichni totiž děláme svou práci rádi, a hlavně pro lidi. Byl bych rád, kdyby se Brňané pokusili objektivně porovnávat kvalitu městské dopravy s jinými městy a ne jen poukazovat na to špatné.

 

 

Autor: Pavel Mokrý

6.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

První vertikální farma. Firma vypěstuje ekologické saláty v patrech nad sebou

Ilustrační fotografie.
34

Bezdomovce a prostitutky z centra už policisté nevykáží. Kvůli novele

Uspořádání Grand Prix? Rekordních 70 milionů od státu. Z dotace splatí i dluh

Brno – Rekordní příspěvek sedmdesát milionů korun získá letos brněnská Grand Prix od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Podle zástupců Brna a Jihomoravského kraje by letošní ročník měl být ziskový. Zbylé peníze by poté Spolek pro GP, který v Brně závody pořádá, měl využít pro pokrytí ztráty osmadvaceti milionů korun z loňského roku.

Jedenáctý přírůstek. V zoo vyrůstá mládě největšího hlodavce a milovníka vody

Brno - Nové mládě ve výběhu kapybar již zanedlouho uvidí návštěvníci brněnské zoo. Přírůstek do skupiny kapybar se narodil před měsícem. Brněnská zoo je v odchovech zvířat úspěšná, za odchov rosomáka sibiřského nedávno získala cenu.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Nezletilé dívky vyděsil masturbací. Onanistu díky svědkům vypátrali policisté

Brno – K muži v nákladním autě, který onanoval před třemi nezletilými dívkami, vyjížděli v lednu policisté do Sportovní ulice v Brně. Na místě ho už ale nezastihli. „Ještě před příjezdem hlídky odjel. Policisté ale vyzpovídali přítomné svědky a podařilo se jim zjistit totožnost onanisty," informovala ve čtvrtek policejní mluvčí Andrea Cejnková.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies