VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Co měsíc, to zaměření na jinou plodinu. Zelný trh oslaví duben medvědím česnekem

Brno – Nejen jablka a mrkve najdou návštěvníci Zelňáku na trzích. Čekají je také kulturní a osvětové akce zaměřené každý měsíc na jinou plodinu. Sezona na Zelném trhu se tak rozvine od medvědího česneku na jaře, přes letní jahody až k podzimním bramborám.

1.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Radnice Brna-středu chce prostor Zelného trhu rozdělit do tematických zón, aby se návštěvníci snáz orientovali. Vychází při tom z výzkumu Masarykovy univerzity. „V dolní části pod Parnasem budou převážně zemědělci, nad Parnasem najdou návštěvníci obchodníky a úplně v horní části náměstí bude vyhrazený prostor pro pořádání akcí," vyjmenovala místostarostka Jasna Flamiková.

K dalším plánům patří také pořádání farmářských trhů každý měsíc. První z nich budou dvoudenní farmářské slavnosti medvědího česneku. Trhy vždy doplní kulturní program zaměřený na konkrétní plodinu. „V květnu budou slavnosti chřestu, v červnu jahod a třešní a sezonu uzavřou na podzim slavnosti brambor," sdělila mluvčí Brna-středu Denisa Kapitančiková.

Tematické akce některé lidi zajímají. „Líbí se mi ty slavnosti chřestu. Oblíbila jsem si ho v zahraničí, ale u nás na něj zas tak často nenarazím," zmínila studentka Markéta Kočičková.

největší změny na Zelném trhu
- tematické rozdělení tržiště: v dolní části náměstí budou mít stánky převážně zemědělci s vlastními výrobky, v horní části bude prostor pro pořádaní akcí. Mezi nimi najdou návštěvníci překupníky ovoce a zeleniny.
- pravidelné farmářské trhy: každý měsíc budou zaměřené na jinou plodinu a provázet je budou tematicky cílené kulturní akce
- jednotný vzhled stánků: radnice zvýhodnila při rozdělování míst prodejcům ty, kteří se rozhodli používat předepsaný stánek
- registrace stánků: trhovci si mohli místo zajistit přes internet

V plánech radnice je také festival malých netradičních pivovarů nebo akce zaměřená na nevařenou stravu. Chybět nebude ani Biojarmark, který se letos bude konat už po pětadvacáté.

Pořádání akcí ale neleží tento rok jen na bedrech městské části. Zapojit se se svými nápady mohli také jiní pořadatelé s tím, že jim Brno-střed pomůže s organizací. „Přihlásilo se pět pořadatelů, kteří by chtěli uspořádat třináct akcí. Některé z těchto akcí jsou jednorázové, jiné na sebe pravidelně navazují," vysvětlila Flamiková.

Zabránit situaci z loňska, kdy na náměstí chyběly stánky trhovců, měl nový systém registrací. Zatímco loni kritizovala opozice Brno-střed za losování volných míst, letos se rozhodla radnice umožnit zájemcům přihlásit se přes internet. „Místa jsou v tuto chvíli rozdělena, vzhledem k postupnému nástupu prodejců a přebírání míst se o případných volných místech budeme dozvídat až v průběhu března," řekla Kapitančiková. Podle ní přijali trhovci změnu pravidel hladce.

Prodejci na místě to ale vidí jinak. „Proč mají místní zemědělci levnější pronájem ve své části Zelňáku? Copak tady bude český zemědělec v březnu prodávat své plodiny? Bude to tam akorát prázdné," rozčiloval se stánkař, který odmítl prozradit své jméno. Záměrem radnice bylo podpořit regionální výrobce potravin a ne překupníky ovoce a zeleniny.

Jak již informovala Rovnost dříve, některé stánkaře na trh nepustí. Pět zájemců mělo na svědomí přestupky u Státní zemědělské a potravinářské inspekce a jeden dluží Brnu-středu peníze za nájem.

Prodejní stánky mají letos být jednotného vzhledu. Stánkaři si je buďto mohli vyrobit podle nákresů radnice, nebo si je mohou půjčit. „Stálí prodejci budou pravděpodobně používat svoje stoly, zájem o půjčení očekáváme především u těch, kteří budou na tržišti prodávat krátkodobě," doplnila Flamiková.

Prodejci, kteří se rozhodli využívat předepsaný stánek, měli při rozdělování prodejních míst výhodu. Radnice je měla upřednostnit ve výběru.

Venkovní tržiště na Zelném trhu je v provozu od 1. března do 12. listopadu. Program farmářských trhů a doprovodných akcí pořadatelé teprve připravují. První akce farmářské trhy plánují na duben.

Autor: Jan Žlebek

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brno dům ulice Vranovská č.p. 22
6 10

Na chodbách jim vadí lidská moč a výkaly. Obyvatelé domu si stěžují

Ilustrační foto.

Kometa půjde do další bitvy, prověří ji "Bedýnka"

AKTUALIZOVÁNO

Zavadil zůstal na tribuně a Zbrojovka bez něj zklamala, v poháru končí

Opava /FOTOGALERIE/ – Měli dokázat, že se zvedají, jenže ani tohle se jim nepovedlo. Fotbalisté Zbrojovky po nevýrazných výkonech v nejvyšší soutěži nepřesvědčili ani v domácím poháru. Ve čtvrtfinále se utkali jako jediní s druholigovým protivníkem, jenže v Opavě prohráli 1:2 a v Mol Cupu končí. „Opava podala velice dobrý výkon. Její postup je zasloužený," uznal brněnský trenér Svatopluk Habanec.

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

Brno - Na nový parkovací dům čekají lékaři, návštěvníci a pacienti Masarykova onkologického ústavu zoufale. Kromě něj ale u zařízení může vyrůst také sběrné středisko odpadu. Radní Brna se v úterý rozhodli nechat tuto možnost prověřit úředníky.

Muž, co bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, tak jsem raději skončil

Brno /ROZHOVOR/ - Výhrůžné zprávy, rozbité okno nebo zapálené auto. Podobná překvapení zpestřují od Nového roku život Brňana Víta Kalvody. Muže, který se až do letoška věnoval boji proti takzvaným finančním šmejdům, kteří své klienty díky poplatkům připravují o peníze. O problematice natočil i dokument. „Čekal jsem, že to bude studentský šuplíkový film," říká Kalvoda. Netušil, že dokument bude oblíbený a vzbudí pozornost kritizovaných firem.

OBRAZEM: Dětské zboží? Lidé ho vybírali na veletrhu ProDítě

Brno – Petra Moučková s přítelem čekají první dítě. „Vybíráme právě kočárek a tady na veletrhu jich je docela dost. Možná tu jeden i koupíme," vysvětlila Moučková, proč na veletrh ProDítě přišla.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies