Velká zátěž pro nervy brněnských řidičů a lidí bydlících v centru města začíná už dnes v noci. Brněnské komunikace totiž na čtrnáct měsíců zcela uzavřou frekventovanou Husovu ulici a začnou ji kompletně opravovat. Skončí až příští rok na konci srpna. Centrum města se pro většinu řidičů zcela uzavře. „Na Husovu se dostanou pouze auta s povolením stavby. Všichni ostatní řidiči budou muset využít objízdných tras,“ uvedl náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Omezení výrazně pocítí i lidé z okolních ulic. Klidnou jednosměrnou Pellicovou ulicí budou po celou dobu rekonstrukce auta jezdit v obou směrech. „Vytvoříme tam místa pro vyhýbání a dočasně zrušíme parkovací stání,“ dodal Macek.

Přestože bude Pellicova přístupná jen pro dopravní obsluhu, lidé z okolí jsou zděšení. Pohodlí parkování přímo před svými domy si totiž nebudou moci užít. „Oznámili nám to už dřív, ale nějak zapomněli říct, kde tedy máme parkovat. Stání v centru je už tak hrozné a nechávat auto několik kilometrů od bytu je zbytečné. To pak mohu rovnou chodit pěšky,“ rozčiloval se například František Pokorný, který bydlí na kraji Pellicovy ulice.
Zácpy na Úvoze

Naštvaní jsou i lidé z ulice Úvoz. Právě tudy totiž budou jezdit řidiči, kteří rozkopaným centrem neproklouznou. Jeden z jízdních pruhů ve směru od Mendlova náměstí má navíc být vyhrazený pouze pro městskou hromadnou dopravu. „Už teď tam jsou ve špičkách šílené zácpy, ve kterých auta dlouho stojí. Pokud na Úvoz naženou další řidiče a navíc zruší jeden pruh, tak si to nedokážu představit. Čeká nás kolaps,“ tvrdí profesionální řidič Petr Weinhauser, který centrem města projíždí několikrát denně.

Na velké změny se musejí připravit také Brňané, kteří jezdí tramvajemi. Pět linek totiž Husovou pravidelně jezdí a bude muset změnit svou trasu. „Týká se to linek 5, 6, 7, 12 a 13. Odkloníme je přes náměstí Svobody a Rooseveltovu. Jako náhradu zavedeme autobusovou linku x5 mezi Mendlovým náměstím a Českou,“ řekla mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

Podle technického ředitele Brněnských komunikací Josefa Luňáčka nelze moc počítat s tím, že by opravy skončily dřív. „Termíny jsou našponované a velké rezervy tam nejsou. Přesto si myslíme, že se to zvládne. Nechceme nic natáhnout ani o jediný den,“ prohlásil Luňáček. A dodal, že zahájení prací může ještě ohrozit záchranný archeologický průzkum. I tak prý bude vše hotové včas.

Kompletní oprava sítí, kolejí, silnice i chodníků vyjde Brno na dvě stě čtyřicet milionů korun. Původně chtěl magistrát získat sto jednašedesát milionů od Evropské unie, nakonec musí všechno zaplatit ze svého. To ostře kritizovala opozice. „Selhalo oddělení, které má na starosti Evropské fondy. Sto jedenašedesát milionů korun tak musí zaplatit Brňané,“ zlobil se zastupitel za KSČM Ladislav Býček.

Rekonstrukce Husovy ulice - jak pojedou tramvaje, autobusy a auta.
Jak pojedou tramvaje, autobusy a auta
Čtěte komentář redaktorky Deníku Rovnost Kláry Kubíčkové: Objížďka na 14 měsíců
Je to nedomyšlené, stěžují si lidé

Milada Dubroková půjde už zítra do práce pěšky. Dnes je totiž poslední den, kdy může k jízdě do obchodu v Husově ulici použít auto. V noci začnou dělníci opravovat brněnské ulice Husovu, Pekařskou a část Šilingrova náměstí. „Opravy budou pro Brno přínosné, ale omezení se mi zdá být příliš dlouhé. Jinudy než přes Husovu se do práce nedostanu. Teď budu muset zaparkovat dál a jít kus pěšky,“ posteskla si Dubroková.

Stejně vnímá rekonstrukci i Ludmila Hudečková, která bydlí na začátku Pekařské ulice. „Nejhorší je, že opravy potrvají víc než rok. To mě překvapilo. Myslela jsem si, že ulici rozkopají tak jako vždycky jen na prázdniny. Když půjdu nakupovat pěšky na Husovu, tak mi to vadit nebude, ale když budeme chtít jet s manželem někam autem, bude to horší,“ podotkla Hudečková.

Pellicova: strach


Vůbec největší strach mají ale lidé z Pellicovy ulice. Ta se totiž z jednosměrky přemění v obousměrnou silnici se zákazem zastavení. Dělníci zde vytvoří výhybny, které jsou v Brně raritou. Znají je většinou jen lidé, kteří někdy jeli úzkými prašnými cestami například v Alpách.

O své parkovací místo má strach i Antonín Doubek. „Když jsou v Brně omezení úředníci, tak jak pak mohou vypadat dopravní omezení. Přál bych jim, aby tady bydleli,“ navrhuje Doubek.

Milada Opatřilová se zase bojí spousty aut, která budou jinak klidnou ulicí projíždět. „Je to celé nedomyšlené. V naší ulici je pěší zóna, měli by tudy jezdit dvacet a všichni tady jezdí jako blázni. Navíc je tady školka a občas nějaké dítě přebíhá silnici,“ poznamenala Opatřilová, která v Pellicově bydlí.

Lidé se však podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka nemusejí vůbec obávat. „Ulici Gorazdovu totiž uzavřeme a do Pellicovy budou moct vjet pouze auta dopravní obsluhy a zásobování,“ upozornil Bielko.

Horší situace bude na Kolišti. Nyní tudy projede asi šedesát tisíc aut denně a ulice je přetížená. Od soboty sem odbočí i velká část aut, která by jinak jela přes Husovu. „Provoz zde naroste asi o pětinu. Mohu řidičům jedině doporučit, aby jeli městskou hromadnou dopravou. S tou žádný problém nebude,“ dodává Bielko.

Některým Brňanům uzavírka Husovy ulice dokonce vyhovuje. „Autem se sice do práce nedostanu a ani to zkoušet nebudu, ale tramvají to bude skvělé. Pracuji totiž na náměstí Svobody. Tramvaj mi teď zastaví pár kroků od práce,“ vysvětlil Jan Kosek.