Nejdéle budou stavební stroje rušit obyvatele Křenové ulice, automobilovou dopravu vystřídají od července do října. „V úseku mezi Kolištěm a Štěpánskou chceme zrekonstruovat kolejový svršek, také přesuneme zastávku Vlhká před budovu úřadu práce. Nově bude bezbariérová a navázaná na přechod pro chodce u křižovatky s ulicí Špitálka,“ popsal úpravy technický ředitel dopravního podniku Jaromír Holec.

Úřad práce se o přesun zastávky snažil delší dobu. „Současná je v zatáčce a není bezbariérová. Její změna tak našim klientům zlepší přístup na úřad, také bude nově v přehlednějším místě,“ uvedla mluvčí úřadu Kateřina Beránková.

Nedaleko plánované výluky bydlí například Zdeňka Váchová. „Sice jsem až na začátku Olomoucké ulice, ale když se potřebuji dostat autem do centra města, jezdím přes Křenovou ulici. Opravy mě zdrží a zkomplikují cestu kvůli objížďkám,“ myslí si žena.

Ilustrační foto.
Příspěvek na roční šalinkartu se musí zdanit. Magistrát o povinnosti netušil

Přes opravovaný úsek neprojedou žádná auta, tramvajové linky 8 a 10 budou jezdit střídavě po jedné koleji. „Linku číslo 9 ukončíme okružní trasou v Rooseveltově ulici,“ popsal provozní ředitel dopravního podniku Jan Seitl.

Váchová se domnívá, že křížení tramvají v jednokolejném úseku způsobí jejich zpoždění. „Po loňských uzavírkách na Olomoucké a Křenové jsem doufala, že bude chvíli klid. Chápu, že opravy jsou nutné. Pokud to ale bude možné, asi budu raději do centra chodit pěšky,“ řekla Váchová.

Polovinu doby uzavírky Křenové budou na místě pracovat dělníci pro dopravní podnik, v září a říjnu ale přijdou na řadu opravy v režii Brněnských komunikací. „Budeme opravovat předjízdné pruhy. Podobně přebíráme stavby také v Lerchově ulici po vodárnách a plynárnách nebo v Erbenově a Dvorské ulici,“ uvedla jejich mluvčí Vladimíra Navrátilová.

Výrazná omezení na lince 9

Tramvajové linky číslo 9, která při opravách nepojede přes Křenovou ulici, se letní výluky dotknou nejvíce. Dopravní podnik totiž bude opravovat také smyčku v Juliánově v úseku od Dělnického domu. „Přesuneme výstupní zastávku ze smyčky Juliánov. Nově bude společná s autobusy ještě před vjezdem do smyčky. Opravíme také nástupní zastávku ve smyčce. Obě budou nově bezbariérové,“ vylíčil další opravy Holec.

Podle provozního ředitele Seitla právě v juliánovské smyčce docházelo dříve k různým mimořádnostem. „Tramvaj tam při výstupu stojí v levotočivé zatáčce a řidič má špatný přehled o cestujících. To se teď změní,“ je přesvědčený Seitl.

Potřetí omezí dopravní podnik linku 9 kvůli opravě Třídy Generála Píky mezi Provazníkovou a Fügnerovou ulicí. „Tramvaje budou končit ve smyčce Zemědělská, dopravu zajistí linka x9 do smyčky Haškova. Upravíme také provoz autobusů linek 46 a 57,“ doplnil provozní ředitel Seitl.

Patrně nejméně omezí řidiče i Brňany oprava kolejového trojúhelníku u Semilassa. „Kvůli dlouhodobým diskuzím o podobě Palackého třídy se nikdo do opravy ulice nepouští, my jsme nyní první. Je to například poslední místo v Brně, kde koleje ještě nejsou na betonových panelech, ale na starých pražcích,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Dělníci budou u Semilassa pracovat o víkendech v září a říjnu.

Červená na semaforech v nočním provozu v Brně.
Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Opravy významných úseků

Kounicova (úsek Jana Babáka – Šumavská)
Kdy: červenec až srpen
Co: Rekonstrukce kolejového svršku, oprava asfaltu.
Cena: 35 milionů korun
Ovlivněné linky: 12, 34, 36, 80, 81, N93, N99

Křenová (úsek Koliště – Štěpánská)
Kdy: koleje červenec až srpen, oprava ulice až do října
Co: Opravy kolejí, přesun zastávky Vlhká před úřad práce, oprava kanalizace
Cena: 35 milionů korun
Ovlivněné linky: 8, 9, 10, 31, 33, N89, N96, N98

Líšeňská (úsek Dělnický dům – smyčka Juliánov)
Kdy: červenec až srpen
Co: Opravy kolejí, přesun výstupní zastávky smyčky Juliánov, oprava nástupu
Cena: 22 milionů korun
Ovlivněné linky: 9, 55, 58, 75, 78

Třída Generála Píky (úsek Provazníkova – Fügnerova)
Kdy: červenec až srpen
Co: Výměna kolejí, protihluková a protivibrační opatření, oprava nástupišť a přechodů přes trať, zvýšení traťové rychlosti
Cena: 45 milionů korun
Ovlivněné linky: 9, 46, 57

Kolejový trojúhelník Semilasso
Kdy: září až říjen
Co: Výměna kolejí a výhybek, oprava silnice
Cena: 35 milionů korun
Ovlivněné linky: 1, 6, 30, 44, 53, 84