VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čtyři z pěti billboardů stojí načerno. Je to krádež za bílého dne, říká Závodský

Brno - V Brně chybí řádná regulace billboardů. Až osmdesát procent z nich nemá řádné povolení a stojí načerno. Na vině jsou i nejasné zákony a vyhlášky.

19.3.2015 33 AKTUALIZOVÁNO 19.3.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
7 fotografií

Billboard v Brně.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Usměvavé tváře nadlidských rozměrů a peníze do městského rozpočtu. To vše jsou pro Brňany billboardy, kterými je poseto okolí nejedné brněnské silnice. Většina z nich stojí ale nelegálně. Z nich město nemá ani korunu.

Na problém začal v roce 2014 upozorňovat zastupitel městské části Brno-střed Michal Závodský. „Spíše náhodou mou pozornost upoutala hustá síť billboardů na krátkém úseku Jihlavské ulice mezi Vídeňskou a Heršpickou ulicí," tvrdí.

ČTĚTE VE ČTVRTEČNÍM TIŠTĚNÉM BRNĚNSKÉM DENÍKU ROVNOST:
- infografika s mapou nejproblémovějších silnic

- rozhovor se zastupitelem městské částo Brno-střed Michalem Závodským

- rozhovor s vedoucím dopravního inspektorátu Brno Romanem Póčem

Infografika s mapou nejproblémovějších silnic

Podle něj jsou nelegální billboardy krádeží za bílého dne. „Zaneřáďují město, aniž by z toho samospráva něco měla a mohla z peněz z nájemného financovat jiné, prospěšnější projekty," dodal.

Několik let na problém upozorňuje i Petr Marčišák ze sdružení Nechceme billboardy v Brně. „Nejhorší situace je na brněnských hlavních tazích, tedy v Bítešské ulici, Vídeňské, Hradecké, Olomoucké a dalších," upozornil Marčišák, který se věnuje mapování situace na nejfrekventovanějších brněnských silnicích.

Podle něj je hlavní důvodem vznikání nelegálních reklamních ploch i shovívavý přístup stavebních úřadů jednotlivých městských částí. Od roku 2007 musí mít každý z nich minimálně územní souhlas úřadu. „Nejdřív musí obdržet konkrétní podmět, aby prověřily zda je reklamní zařízení postaveno legálně. I proto jsou v Brně stovky nelegálních billboardů, které úřady ignorují," zdůraznil Marčišák. Jejich majitelům přitom hrozí i půlmilionová pokuta.

Problémem nelegálních billboardů se zabývá už i Magistrát města Brna. „Není možné, aby někdo využíval městský majetek bez souhlasu," uvedl náměstek primátora Martin Ander.

Podle něj je regulace a hlídání legálnosti reklam důležitá i kvůli ochraně zdraví Brňanů. „Mnoho z nich je například nepřiměřeně nasvíceno," vysvětlil.

Právě osvětlení reklam je důvod, proč s billboardy u silnic nesouhlasí ani brněnský dopravní inspektorát. „Je dokázané, že velké reklamní plochy odvádí pozornost řidičů. U dopravních nehod se pak taková souvislost dokazuje špatně," uvedl jeho vedoucí Roman Póč.

Řešením by podle Závodského a Marčišáka mohlo být zavedení centrální evidence billboardů. „Existuje mnoho silnic, na které dohlížejí rozdílné silniční správní úřady, z toho důvodu není možné jednoduše zjistit, zda je billboard povolený či nikoliv," zdůraznil Marčišák.

Úřady by tak podle nich měli především lépe vzájemně komunikovat. Návrh konkrétních kroků při mapování a řešení černé reklamy společně předložili na začátku března náměstku Anderovi.

Podle něj náprava současného stavu potrvá i několik měsíců. „Nejenže problém spadá pod několik různých odborů magistrátu a pod stavební úřady státní správy, roztříštěná je ohledně umístění reklam i platná legislativa," upozornil Ander, který chce co nejdříve začít jednat o společném postupu úřadů se svými koaličními partnery.

Spolupráci se snaží snaží magistrát zajistit už nyní. „Od začátku roku jsme rozeslali padesát výzev k odstranění billboardů a tři jsme odstranili sami," uvedl mluvčí magistrátu Pavel Žára.

Proti nelegálním billboardům bojují i firmy, které si reklamní plochy pronajímají řádně. „Nájemní podmínky majitelů pozemků jsou bohužel někdy i násobně vyšší než je prodejní cena reklamní plochy na trhu. Pro nás pak pronájem ztrácí smysl, město přichází o zisk a jediným vítězem je majitel černé plochy, který žádný nájem nezaplatí," vysvětlil Marcel Heide z agentury Realmedia, která ročně za pronájem reklamních ploch zaplatí městu víc než jeden milion korun.

ALŽBĚTA NEČASOVÁ

Autor: Redakce

Rozptylují vás billboardy u silnice?

ANO

85 %

NE

15 %

Hlasovalo: 175

Anketa byla ukončena

19.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 33
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

Kvůli cigaretě dívku chytil pod krkem. Bývalého trestance hledali se psem

Ilustrační foto.

Fašanky v Brně: v Líšni popraví medvěda

Hasiči vyjížděli k popadaným stromům. Výstraha před silným větrem stále trvá

Jižní Morava – Na osmi místech napříč Jihomoravským krajem museli od čtvrtečního večera do pátečního rána zakročit hasiči. Kvůli silnému větru totiž padaly stromy. „Stromy spadlé přes silnice jsme odstranili pomocí motorových pil. Zatím nevíme o žádných způsobených škodách," poznamenal krajský mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

AKTUALIZOVÁNO

Tramvaj přejela muže ležícího na kolejích. Amputovala mu obě nohy

Brno – V kritickém stavu převezli záchranáři do nemocnice mladého muže, kterého ve čtvrtek večer v Brně přejela tramvaj. Muž při nehodě utrpěl vážná zranění, přišel o obě nohy.

V bývalém pivovaru chceme stavět domovy důchodců, má jasno vedení Brna

Brno – Desítky bytů místo dvou domovů důchodců v areálu bývalého pivovaru v brněnských Jehnicích soukromá firma nepostaví. Nechá si jen část pozemku pro výstavbu bytů, zbytek chce prodat městu. To totiž trvá na tom, že v místě musí vzniknout domov důchodců. „Projekt jsme ale ještě nepřevzali. Až developer nabídne rozumnou cenu, předložím návrh zastupitelstvu," oznámil náměstek primátora Petr Hladík.

Dříve ofenzivní mašiny, teď se na gól nadřou. Kometa hostí Třinec

Brno – V listopadu v Brně se utkaly ofenzivní mašiny hokejové extraligy. Kometa po 23. kole, kdy zdolala Třinec 3:2 po nájezdech, byla nejproduktivnější mužstvo s 88 góly. Třinec měl o dva duely víc, přesto ztrácel na Brňany osm zásahů.Před pátečním zápasem 49. kola, který začíná v šest hodin večer v DRFG Areně, je Kometa třetí nejgólovější a Třinec čtvrtý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies