VYBERTE SI REGION

Čtyřkoalice není jednotná. A to ji brzdí

BRNO - Přesun nádraží je doutnající problém koalice. Nevyřešené zůstává parkování a silnice R43. Povedl se rozhýbat prodej bytů

6.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ARCHÍV

ANALÝZA

Spolupráce sociálních demokratů, křesťanských demokratů, zelených a strany Brno2006 vznikla před rokem tvrdým vyjednáváním. Už tehdy bylo všem jasné, že pokud budou chtít ve vedení města vystřídat občanské demokraty, musí zkousnout schizofrenní základ: každá strana měla už od začátku jiný názor na přestavbu nádraží.

Ani po roce si tuto zásadní věc ještě jednotlivé strany nevyjasnily. Z obavy z rozpadu koalice se tomuto tématu vyhýbají. Zelení a Zlatuškova strana museli opustit své nejsilnější téma – boj za nádraží v centru – a vzbuzují tak podezření, že jim jde o to, zůstat ve vedení města za každou cenu.

Programové prohlášení rady pendluje mezi kancelářemi jednotlivých náměstků a radních až po dvanácti měsících od vzniku křehké čtyřkoalice. Formulace o podobě nového nádraží, pod kterou by se každá strana podepsala, tak ještě stále není na světě.

„Nejsem spokojen, jak se tento problém vyřešil. Mám důvěru v evropské instituce a jsem přesvědčen, že o tomto projektu budou rozhodovat bez předsudků,“ nevzdává se alespoň naoko náměstek primátora Martin Ander ze Strany zelených.

Přitom jeho další partneři – sociální demokraté a lidovci – jeho vášně utlumují a shodně říkají: Nemáme jinou možnost.

S postojem koalice nesouhlasí ani opoziční ODS. „S nadsázkou lze říci, že kdyby si dnes Onderka vzpomněl, že v Brně chybí jaderná elektrárna, zelení i lidovci by teď zvedli ruce pro. A i kdyby nebyli přímo pro, v koalici by zůstali,“ říká šéf brněnských občanských demokratů Pavel Blažek.

Nejednotnost v tak zásadní otázce ale není jediný problém, který koalici brzdí. Například strana senátora Jiřího Zlatušky Brno2006 v zásadních otázkách svého volebního programu zatím úspěšná není. Hlavní témata předvolební kampaně – nádraží v centru a dokázání korupce bývalého vedení města – se nenaplnila.

Na symbol podivného hospodaření minulé garnitury – zchátralou pasáž Jalta – se primátor Roman Onderka stále dívá ze své kanceláře.
„Jalta stojí na místě. Zatím nemůžeme předložit jasné výsledky. Ale budou. Jen se to táhne,“ vysvětluje Zlatuška. V podobném pomalém rytmu se hýbou kupředu i další projekty.

„Mrzí mě, že sportovní oblast Ponava spí. Víme, že se bude opravovat fotbalový stadion, ale neznáme koncepci toho, jak by měla tato oblast vypadat,“ kritizuje koalici komunistický opoziční zastupitel Pavel Březa.

Podobně „spí“ i téma parkování v centru Brna. Společnost Brno parking, která má za úkol postavit parkovací domy v centru, čeká na to, až se město rozhodne, jak se nakonec budou shánět peníze z evropských fondů.

I přes zdlouhavý vývoj některých kauz koaliční zastupitelé za rok fungování v koalici stihli prosadit alespoň část toho, co před volbami slibovali. Pozitivně zabodovali při vyřešení prodeje obecních bytů. Kvůli kolizi s evropskými pravidly město dva roky neprodávalo obecní byty.

„Nová pravidla prodeje domů jsou příkladem toho, jak tato koalice naslouchá každému, kdo má zájem spolupracovat. Tvoření nových pravidel bylo transparentní,“ hodnotí tuto oblast komunista Březa.

Co se povedlo
+ Prodej obecních bytů má nová pravidla. Opoziční komunistická strana si navíc pochvaluje transparentnost vzniku tohoto dokumentu.

+ Cena vody v Brně za minulý rok klesla. Po novém roce ale Brňany čeká zdražování.

+ Zastupitelé hlasují veřejně, ukládají své materiály v předstihu na internet. Plánují on-line přenosy ze zasedání. „S městem se nám také lépe mluví. Neziskový sektor není tolik opomíjený,“ říká Miloš Hotar z nadace Partnerství.

+ Fotbalový stadion podle primátora Romana Onderky bude stát v roce 2011.

+ Radní zrušili poplatky za kulturní a částečně i sportovní akce


Co se nepovedlo
– Nejasný postoj koalice k přestavbě železničního uzlu může být pro evropskou komisi důvodem, proč Brnu nedá peníze na nové nádraží.

– Vila Tugendhat se stále neopravuje. Snaha města o lepší stav památky UNESCO je ale znát.

– Parkování v centru je stále problém. V plánu je stavba dvou parkovacích domů. Není ale jasné kdy.

– Stavba silnice R43 na sever od
Brna je v nedohlednu. Brněnští zelení prosazují nové posouzení projektu.

– Programové prohlášení koalice není. Rok se radní vyhýbají formulacím kontroverzních témat.


Více si přečtěte: Většina Brňanů nezná primátora

Primátor je víc než kterýkoliv ministr

6.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Libor Zábranský, majitel a trenér Komety Brno v jedné osobě.
5

Nová hala za Lužánkami? O aréně rozhodneme podle studie, povídá Zábranský

Architekti Michal a Lea Mačudovi vsadili na hravost barev, forem a materiálů. Svůj styl pojmenovali „nová bohatost“ a staví jej do protikladu k brněnskému funkcionalismu.
18

Čtyři pokoje, devět jídelníčků. Brno má nový proměnlivý bar

Zbrojovka smetla v Tipsport lize Znojmo pěti góly, dvakrát se trefil Litsingi

Brno /FOTOGALERIE/ – Pohlednou ofenzivní podívanou nabídli fotbalisté Zbrojovky divákům v jihomoravském derby zimní Tipsport ligy. Ve svém druhém duelu skupiny C zvítězili Brňané nad Znojmem 5:1.

Město podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy v Brně

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Propadli se pod led. Záchrana? Hasiči házejí pytle nebo se plazí po žebřících

Brno /VIDEO/ – Topící se lidi vytahovali hasiči ve středu z ledové vody Brněnské přehrady. Nešlo však o bruslaře, kteří vjeli na příliš tenký led, ale o figuranty ve speciálních úborech, kteří do díry vysekané v ledu vlezli dobrovolně. Věděli totiž, že záchrana od kolegů, kteří se učili, jak tonoucího z vody zachránit, přijde téměř okamžitě. „První možnost je většinou házení speciálních pytlů, kterých se tonoucí chytí. Funguje to ale jen zhruba do patnácti metrů, málokdo dohodí dál," vysvětlil instruktor hasičů Alexandr Ficek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies