VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyklisté v centru Brna: Na náměstí Svobody je pustí ještě letos v říjnu

Brno – Zajet si v polední pauze na kole na oběd? Na brněnském náměstí Svobody bez porušení předpisů zatím nemožné. Jak už Brněnský deník Rovnost informoval dříve, má podle prohlášení lidí z vedení města začít platit vyhláška, která cyklistům vjezd do centra města umožní i přes den, nejen po páté večer. Jenže cyklisté na ni stále čekají.

25.8.2015 147
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Lidé ze sdružení Brno na kole, které dlouhodobě bojuje za volnější pohyb cyklistů v centru města, jsou už skeptičtí. „Na úřední desce vyhláška jednou visela. Bylo to v březnu. Zmizela a platit nezačala," upozornil předseda spolku Michal Šindelář.

Na desce se nyní vyhláška objevila znovu. Podle šéfa odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka už potřetí. „Nejprve tam bylo chybně uvedené, že cyklisté mohou i do České ulice, což není pravda. Potom jsme řešili administrativu. Domnívám se, že konečná podoba vyhlášky začne platit do dvou měsíců," nastínil Bielko.

Cyklisté ale chtějí do centra co nejdříve. „Když nám magistrát vjezd povolí až v listopadu, bude to k ničemu. Napadne sníh a vyjedeme stejně až příští sezonu," poznamenala například Barbora Grmelová.

Omezení chodců?

Zatímco lidé, kteří se po městě pohybují na jízdním kole, se platnosti vyhlášky nemohou dočkat, někteří další z ní radost nemají. „Už teď tam cyklisti i přes zákaz jezdí, nedodržují rychlost a omezují pohyb lidí v pěší zóně. Jeden z nich dokonce v Masarykově ulici málem porazil moji pětiletou dceru," poukázala například Alena Horáčková.

Magistrát proto chystá nejrůznější kampaně, které cyklisty i chodce na nové situace připraví. „Budeme je například učit, jakou nejvyšší rychlostí mohou v pěší zóně jezdit," nastínil Bielko.

Opatření plánují také brněnští strážníci. „Ve chvíli, kdy začne vyhláška platit, posílíme hlídky. Budeme dohlížet na to, aby cyklisté dodržovali maximální povolenou rychlost, tedy dvacet kilometrů v hodině," potvrdil mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Vedení města chce proškolit i řidiče. „Vysvětlíme jim například, co znamená dopravní značení týkající se cyklistů, které nacházejí namalované na silnici," upozornil náměstek primátora Martin Ander.

Stojany na kola

Kromě vyhlášky připravuje vedení města i další projekty, které cyklisté vítají. „V září chceme spustit projekt, ve kterém budou lidé sami dávat podněty, kam umístit stojany na kola," slíbil Ander. Domnívá se totiž, že právě nedostatek míst, kam kolo bezpečně odložit, je jedním z důvodů, které mnohé odrazují od jeho využívání.

S tím souhlasí i Grmelová. „Jezdím na kole hlavně do školy a na menší nákupy. Často se ale potýkám s tím, že ho před obchodem nemám kde odložit," postěžovala si.

Situaci ve městě mají zlepšit i chystané zóny třicet, o kterých Brněnský deník Rovnost už informoval. Radní je chtějí zavést ve vedlejších ulicích v centru města. „Cyklisté si je budou pochvalovat. Nejvyšší povolená rychlost tam je třicet kilometrů v hodině, zvýší se tak bezpečnost," myslí si Bielko.

Stejný názor má také Šindelář. „Kvitujeme to a plán magistrátu jednoznačně podporujeme," souhlasil předseda sdružení.

Méně nadšení jsou ale brněnští řidiči. „Cyklisté mají mít své vlastní stezky a nepřekážet na klasické silnici nebo dokonce na chodníku. Vadí mi, že kvůli nim budu muset jezdit pomalu i v místech, která jsou jinak naprosto bezpečná," oponoval například Karel Málek.

Podle Bielka však snížená rychlost přinese také nová parkovací místa. „Nechystáme se ji zavádět výhradně kvůli cyklistům," zdůraznil.

Autor: Lenka Šklubalová

25.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 147
SDÍLEJ:
Cizinecká policie - ilustrační foto

Anonym nahlásil bombu ve vlaku. Policisté po oznamovateli pátrají

Koupaliště v Tišnově.
15

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo po vyšlapané pěšině sejdou ještě letos na podzim lidé z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice po schodech. Radnice Brna-středu a brněnská veřejná zeleň na projekt získaly téměř jeden a tři čtvrtě milionu korun. „Jde o frekventované místo, kudy si lidé zkracují cestu už mnoho let. Je to pro ně nebezpečné a svah to ničí," vysvětlil význam stavby za městskou část Filip Chvátal.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Oběti holocaustu a odbojáře připomínají v ulicích Brna další kameny zmizelých

Brno /FOTOGALERIE/ – V domě číslo dvanáct v Radnické ulici kdysi žili Oskar a Marta Löfflerovi. Brněnští Židé. Jejich životy ukončili nacisté, když je v roce 1942 poslali jedním z transportů Židů z Brna do Terezína a později do polského tábora Izbica. Tam oba zemřeli. V ulici dvojici nově připomínají zlaté kameny zasazené v chodníku.

AKTUALIZOVÁNO

Opilý řidič naboural do rodinného domu. Vjel přímo do ložnice

Malešovice /FOTOGALERIE/ – Do ložnice rodinného domu se strefil mladý řidič, který v noci na neděli boural v Malešovicích na Pohořelicku. Byl opilý.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies