Cyklistům vadí hlavně situace ve středu Brna. „Na kole jezdím často a rád. Cyklostezky v okolí města mi přijdou v pořádku, ale centru se raději vyhýbám,“ řekl například Stanislav Fiala. Filozofická fakulta, na které studuje, přitom není od jeho bydliště v Černých Polích daleko. Kolo však raději nechá doma a volí městskou hromadnou dopravu.
Stejně jako on se z různých důvodů rozhodují i další. Ti, co na kolo nasednou a do centra přece jen vyrazí, se musí potýkat s mnoha problémy. „Stejně jako ucelená síť cyklopruhů a cyklostezek chybí i odstavné plochy pro kola,“ tvrdí Roman Niebauer, který se městem jako cyklista prohání velmi často. Brno je podle něj kvůli malým vzdálenostem pro tento způsob dopravy ideální. „Do patnácti až dvaceti minut člověk projede polovinu města. Při stávající struktuře cyklodopravy je to ale obtížné. Ve srovnání s Berlínem, kde jsem dříve žil, je prakticky nulová,“ myslí si Niebauer.
Problémová místa
Redaktoři Deníku Rovnost hlavní cyklotrasy v Brně otestovali. Při jízdě odhalili několik problémů. Například cyklopruh v ulici Svatopluka Čecha vede pouze jedním směrem. To ale nejde z cyklomapy vystavené na stránkách brněnského magistrátu vyčíst. „Upřesnění cyklistického značení bude v dalším vydání mapy,“ řekla k tomu Dita Havlíčková z tiskového oddělení magistrátu.
Jeden z dalších problémů čeká Brňany na cyklostezce kopírující tok Svitavy. Ta je přerušená třemi přejezdy velké silnice. Ani v jednom případě není v blízkosti přechod. „S přechodem pro chodce v Hladíkově ulici nesouhlasilo ředitelství silnic a dálnic ani Dopravní inspektorát Policie České republiky,“ vysvětlila Havlíčková.
Alespoň část problémů ale město řešit bude. Křížení cyklostezky s ulicemi Křenová a Cejl vyřeší přechod pro chodce, případně přejezd pro cyklisty. Kdy k této části úplného dokončení cyklostezky město přistoupí, ale není jasné. Podle plánu magistrátu se i přesto letos v Brně objeví dvě nové trasy pro cyklisty. „V Novolíšeňské ulici na úseku mezi Mifkovou a Jedovnickou vznikne cyklopruh,“ popsala plány Havlíčková.
Těšit se mohou i obyvatelé Kohoutovic. Tam má letos vzniknout cyklistické spojení mezi Libušinou třídou a Libušiným údolím.
Bezpečnější doprava
Podle opozice v brněnském zastupitelstvu je stále rozvoj cyklistické dopravy pomalý. „Místo pokračování ve vyznačování cyklopruhů, které mají navázat na již vytvořené trasy, se na letošek v centru nepřipravuje vůbec nic. Kromě toho stojí práce na přípravě zobousměrnění cykloprovozu ve vybraných jednosměrkách,“ upozornil zastupitel města a bývalý radní Martin Ander ze Strany zelených. Dodal navíc, že váznou i přípravy bezpečného parkování pro kola například u škol a úřadů a ani pruhy v Líšni a v Kohoutovicích podle něj letos hotové nebudou.
Jak dlouho si obyvatelé obou sídlišť počkají doopravdy, se teprve ukáže. Každý nový pruh nebo stezku, která bude znamenat bezpečnější dopravu pro cyklisty, pravděpodobně lidé přivítají s nadšením. Za poslední rok totiž zaznamenala brněnská policie šedesát střetů cyklistů s osobním autem. Číslo by se s přibývajícím počtem cyklokomunikací mohlo snížit.
VOJTĚCH KUČERÁK
ZUZANA TAUŠOVÁ