VYBERTE SI REGION

Na jižní Moravě mají přibýt stovky kilometrů cyklostezek

JIŽNÍ MORAVA - Kraj má program rozvoje cyklistických tras. Jejich budování však podle odborníků bude stát až deset miliard korun. Pomoci má speciální fond kraje a získání evropských dotací.

15.7.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační: CyklistéFoto: VLP

Na kola, pánové! Tak by se dala parafrázovat výzva středověkých rytířů, kteří sedali na koně. Stále více moderních jezdců na dvou kolech bude moci vyrazit na cesty v Jihomoravském kraji, pokud vyjde plán na podstatné posílení podpory cyklistice, se kterým krajští radní vyrukovali. Podle programu rozvoje cyklistiky, který kraj zpracoval s milovníky tohoto sportu a také Nadací partnerství, jež se podporou stavby cyklotras dlouhodobě zabývá, by se měl v dohledné době znásobit počet kilometrů bezpečných stezek pro cyklisty.

Kraj chce také ustanovit cyklokoordinátora a vytvořit speciální fond na spolufinancování nových cest, na něž chce získat evropské dotace. „Kraj má zatím jen sto třicet pět kilometrů cyklostezek, které jsou vyhrazené jen pro kola. Podle mě by jich mělo být tisíc. Chceme spojit již existující úseky a napojit je na stezky v sousedních zemích, což bude práce koordinátora, zaměstnance krajského úřadu,“ uvedl náměstek hejtmana Milan Venclík.

Úředník by podle něj měl také hledat evropské zdroje, protože z krajských peněz by se budování stezek táhlo nekonečně dlouho. Rozpočet kraje podle Venclíka může uvolnit maximálně deset milionů ročně. Dobudování sítě cyklostezek přitom podle odborníků spolkne něco mezi dvěma a deseti miliardami korun. „Jeden kilometr cyklostezky stojí podle místních podmínek mezi dvěma a šesti miliony korun. Z toho se dá vypočítat, kolik bude stát těch osm set a něco kilometrů. Je to ale určitě řešitelné, vždyť samotná Vídeň má také tisíc kilometrů stezek, tak se určitě dožijeme toho, že je bude mít i jižní Morava,“ řekl Tomáš Kala z Nadace partnerství, která již pět let uděluje granty na budování nadnárodních tras Greenwyas.

Podle něj je získání peněz velmi snadné například změnou priorit. „Pro porovnání jeden kilometr dálnice stojí asi šest set milionů korun. Když si odpustíme deset kilometrů dálnice, máme tisíc kilometrů pro cyklisty jedna dvě,“ dodal Kala se smíchem. Reálně ale upozornil na možnost čerpání evropských milionů z rozpočtového období 2007 až 2013.

Důležité podle něj bude, aby vybraný cyklokoordinátor byl nejen úředník, ale také cyklista. Milovníci šlapátek iniciativu vítají. Obyčejných cyklostras včetně polních cest a frekventovaných silnic je podle nich totiž sice hodně, ale bezpečných cyklostezek výhradně pro cyklisty zoufale málo. „Podstatné je, aby nové cesty vznikly hlavně tam, kde zatím neexistuje bezpečná cyklotrasa souběžná se silnicí, po které zatím lidé musí jezdit,“ řekl Jiří Jedlička z cyklistického sdružení Bicybo.

15.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Výpadek internetu zavřel restaurace v Brně. Problém s kabelem už vyřešili

Brno /ANKETA/– Cedule s nápisem „Kvůli technických potížím zavřeno" se v úterý objevily na některých restauracích v Brně. Pokračoval totiž problém s nefunkčním internetem od společnosti UPC. Kvůli přeseknutému optickému kabela přišlo už v pondělí o internet zhruba padesát tisíc domácností. I přesto, že firma dokázala připojení u většiny zákazníků v pondělí obnovit, v úterý ještě stále některé domácnosti a podniky internet neměly.

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

V Králově Poli opraví nádraží. Náklady se vyšplhají na téměř dvě miliardy korun

Brno /FOTOGALERIE/ – Růžové oprýskané zdi a zanedbaná autobusová nástupiště nyní vítají cestující, kteří z vlaku vystoupí na nádraží v brněnském Králově Poli. Změnit se to má po roce 2020. Správce železnic chce opravit koleje i výpravní budovu, město okolí nádraží.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies