VYBERTE SI REGION

Dálnice kolem Brna se rozšíří

Brno - O dva pruhy by se možná už za dva až tři roky mohla začít rozšiřovat dálnice D1 kolem Brna na úseku od Kývalky po Holubice.

9.1.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: ARCHIV

Brněnští radní totiž ve středu navrhli zastupitelům města změnu územního plánu, ve kterém by rozšíření dálnice a s ním spojenou přestavbu křižovatek dálnic D1 a D2 a také D1 s Vídeňskou ulicí zahrnuli.

„Začneme oběma křižovatkami. Do budoucna je totiž jasné, že očekávanému provozu nebudou vyhovovat,“ uvedl náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Pokud půjde vše bez problémů, tak by první stavby podle něj mohly začít do tří let. Rozšíření o dva pruhy podle odborníků pomůže plynulejší dopravě a větší bezpečnosti řidičů na tomto více než třicetikilometrovém úseku.

Každý řidič ví, jak se jezdí po dálnici D1 více než deset kilometrů před Prahou: dálnice má v každém směru tři pruhy, provoz je díky tomu rychlejší a plynulejší. Stejně by to mělo už za několik let vypadat na D1 i v okolí Brna.

Brněnští radní totiž včera doporučili zastupitelům, aby schválili územní plán, který počítá se třemi pruhy v každém směru dálnice a také s rekonstrukcí dvou velkých dálničních křižovatek. „Pokud všechno vyjde, tak by se se stavbou mohlo začít do dvou až tří let,“ uvedl náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Rozšíření se týká celého úseku dálnice od Kývalky po Holubice včetně křižovatek dálnic D1 a D2 a také D1 s Vídeňskou ulicí (v infografice jsou označeny značkami). „Začneme přestavbou obou křižovatek. Ty jsou totiž tím úzkým hrdlem a v budoucnu nebudou provozu vyhovovat,“ upozornil Ander.

Cena: miliardy
Konkrétní plány rozšíření ani cenu zatím Ředitelství silnic a dálnic, které bude mít přestavbu na starosti, nezná. „Teď připravujeme podklady pro projektovou dokumentaci. Stavební povolení je zatím ještě vzdálené, a tak je těžké odhadovat přesnou cenu. Určitě se ale bude pohybovat v řádu miliard korun,“ prohlásil náměstek ředitele Ředitelství silnic a dálnic Evžen Cigoš.

Odborníci rozšíření dálnice na tři pruhy v každém směru vítají. „V motoristicky vyspělých zemích, jako je například Německo, pomáhá podobné rozšiřování jízdních pruhů k větší bezpečnosti a plynulejší dopravě. Je to určitě cesta dobrým směrem,“ podotkl Zdeněk Hrubý z Centra dopravního výzkumu v Brně. Zmírnit provoz na dálnici by ale podle pracovníků centra mohla i jiná opatření. „Například zákaz předjíždění kamionů v některých úsecích,“ podotkl například Vratislav Kelnar.

Méně nehod
Podle policistů by díky rozšíření mohlo na dálnici bourat méně řidičů. „Navíc při kolizích nebude dálnice zablokovaná a bude průjezdná alespoň v jednom pruhu,“ uvedl vedoucí jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil.

Brňané, kteří po dálnici jezdí, už se rozšíření nemohou dočkat, i když přiznávají, že životu poblíž dálnice neprospěje. „Pro řidiče to bude určitě veliká výhoda, ale když budu upřímná, bydlet poblíž bych určitě nechtěla,“ míní například Eva Kelarová z Bosonoh. S dalším rozšiřováním D1 v okolí Brna po těchto úpravách se již nepočítá.

EVA MODLITBOVÁ
zástupkyně ředitele, 28 let
Jsem proti, neboť se opět zhorší životní prostředí. Když už chtějí rozšiřovat dálnici, ať to udělají někde mimo obydlené oblasti. Zvětšovat ji poblíž vesnic nebo měst není podle mého názoru v pořádku.

VLASTA GAGAMOMOVÁ
asistentka, 52 let
Dálnice jsou jistě potřeba, jenže v tomto případě bych spíš zvolila variantu velkého obchvatu. Rozšíření dálnice v zalidněných oblastech nic neřeší. Jen to zase odnesou lidi. Kdo má ten vzduch dýchat?

KAREL HALÍŘ
podnikatel, 58 let
Jsem jednoznačně pro a už se nemůžu dočkat, kdy bude výstavba šestiproudové dálnice dokončená. Cesta do Prahy je katastrofální, na silnici jsou koleje a díry. Vůbec se nedivím, že je tam tolik nehod.

ANTONÍN ČOUPEK
důchodce, 68 let
Dálnici je potřeba rozšířit co nejdřív, jenže bez vybudování protihlukových stěn to bude neštěstí. Trochu se bojím hluku a špatného životního prostředí. Počet aut na silnicích pořád stoupá, musí se to řešit.

ALENA GERŠLOVÁ
na mateřské, 30 let
Rozšíření dálnice snad prospěje provozu. Zácpy jsou stále větší. Aut přibývá, pokrok se nedá zastavit. Zároveň by se mělo více dbát na lepší životní prostředí. Bez protihlukových stěn to asi bude špatné.

JIŘÍ ROŽNOVSKÝ
řidič, 27 let
Dálnice je v hrozném stavu, v této podobě ji nemá cenu rozšiřovat. Měli by ji opravit celou. Je samá díra. Pokud do některé vjedete ve stodvacetikilometrové rychlosti, jste rád, že to odnese jen auto.

 

 

9.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

Vyhnou se kolonám při cestě do Bystrce. Na dvojité fazoli

Brno /INFOGRAFIKA/ – Klidnější jízda a méně dopravních nehod, to čeká v budoucnu řidiče na cestě z centra Brna do Bystrce. Nebezpečnou křižovatku Bystrcké a Kníničské u tamního hobymarketu chtějí starostové městských částí přestavět na mimoúrovňové křížení. Cesta na přehradu, do zoo, či na bystrcké sídliště díky tomu bude plynulejší.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies