Brněnští radní v tomto týdnu schválili zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí, stavební povolení a projektové dokumentace. Primátor Petr Vokřál ví, že každá taková stavba přinese dopravní komplikace. „Rekonstrukce těchto ulic jsou značnou zátěží z dopravního hlediska a řada obyvatel to nevnímá pozitivně. Je ale potřeba si uvědomit, že neopravujeme jen to, co je vidět, ale hlavně to, co vidět není," vyjádřil se Vokřál.

Dělníci se tak pustí do obnovy silnic, chodníků tramvajových tratí a trakčního vedení i kanalizace, vodovodů, plynu či elektroinstalace.

Dvojí komplikace

Ve výběru ulice pro nejbližší další plánovanou opravu hrála roli i nižší náročnost projektu. Podle náměstka primátora pro dopravu Richarda Mrázka jde ale vždy v prvé řadě právě o stáří inženýrských sítí spolu s potřebami hromadné dopravy. „Situace na Údolní je závažnější než na Veveří. Jednotlivé investice se pak uskuteční i podle finančních možností města," řekl k tomu Mrázek.

REKONSTRUKCE ULIC
Opravy, které spadají do současného volebního období:

- 2014/2015: Milady Horákové, 235 milionů Kč (již hotovo)
- 2015/2016: Minská a Horova, 220 milionů Kč (ve výstavbě)
- 2016/2017: Údolní (nejprve etapa mezi Úvozem a Náměstím Míru), celkem 400 milionů Kč
- 2016/2019*: Žabovřeská, zhruba tři miliardy Kč
- 2017/2018*: Veveří (úsek Žerotínovo až Konečného náměstí), 277 milionů Kč
- 2017/2018*: Štefánikova, 
294 milionů Kč
- 2018/2019*: Benešova a přednádraží, 245 milionů Kč

* nejbližší předpokládaný termín

Předpokládané zahájení prací na Veveří od Žerotínova po Konečného náměstí i Štefánikově ulici je podle vedení radnice v letech 2017 až 2018. O prvním termínu zapochyboval předseda spolku Brno+ a bývalý náměstek primátora Robert Kotzian. „S rekonstrukcí obou ulic souhlasím, není ale šance začít už v roce 2017," myslí si.

Kotzian se obává i záměru opravovat Veveří a Štefánikovu současně, který z prohlášení radnice vyznívá. „Dopravní komplikace způsobuje rekonstrukce už jen jedné páteřní silnice. Dvě stavby budou zátěží pro organizaci dopravy i rozpočet," uvedl.

Starosta městské části Brno-střed Martin Landa (Žít Brno) zase doufá, že opravy ulice Veveří dopadnou lépe než ty na Milady Horákové. S kolegy z radnice zažádal o vytvoření urbanisticko-architektonické studie kvůli jednotné tváři centra města. „Například co se chodníků a obrubníků týká, ve Vídni nepoznáte rozdíl mezi městskými částmi, v Brně jsou ale odlišnosti i ve stejné ulici," poznamenal Landa.

Náměstek Mrázek dodal, že město architektonickou studii nechalo zpracovat. „Ukáže nám, jak by z pohledu běžného života charakter obou ulic mohl vypadat," zmínil.

Jedna za druhou

Radnice se zatím drží hesla: co rok, to obnova jedné významné brněnské ulice, kde jsou mnohdy sítě ve zbídačeném stavu. Brněnský dopravní podnik podle mluvčí Lindy Hailichové tyto rekonstrukce vítá. „Zatím tempo zvládáme. Opravy na sebe plynule navazují. Pokud to tak bude i nadále, nemáme s tím problém. Životnost kolejí a dalších věcí okolo totiž není nekonečná," podotkla Hailichová.

Podoba možného dopravního omezení a objížděk v ulicích Veveří a Štefánikova ještě není známá. „Můžeme se tím zabývat až poté, co nás požádá zhotovitel stavby," řekl vedoucí dopravního odboru magistrátu Vladimír Bielko.