„Provoz je stejný jako v normální všední den, žádný úbytek aut na silnicích nevidíme,“ zhodnotila dopravní situaci mluvčí brněnských policistů Andrea Procházková.

Většina motorizovaných Brňanů se tak zachovala stejně jako loni, kdy se ve městě uskutečnil Den bez aut poprvé – v kolonách v centru města si „užívali“ komfort svého auta.

Podle jednoho z organizátorů Miroslava Patrika z Dětí Země přesto brněnská akce svůj účel splnila. „Důležité je upozornit na ekologické problémy v souvislosti s dopravou. Změna se musí projevit postupně a ne najednou,“ prohlásil Patrik.
Podle něj však nestačí, aby město v jeden den poskytlo Brňanům hromadnou dopravu zdarma. Politici by prý měli přistoupit i k výrazným omezením pro auta.

„Parkovné by se mělo alespoň na jeden den zdražit třeba o tisíc procent, aby řidiči ve městě nezaparkovali a měli větší motivaci využít tramvaje. Měl by se také zamezit vjezd aut do centra,“ uvedl Patrik.

Právě ve středu města páchají auta největší škody na ovzduší. Na jeho celkovém znečištění se výpary z aut podílí až z osmdesáti procent. „Do centra vjede průměrně za čtyřiadvacet hodin přes sto tisíc aut,“ sdělil Michal Švanda z Útvaru dopravního inženýrství brněnských komunikací.
Podle ekologa Patrika z Dětí Země se musí za prosazování hromadné dopravy na úkor té automobilové více postavit politici. „Problém ale je, že drtivá většina zastupitelů i radních jezdí autem. Bez osobní zkušenosti s hromadnou dopravou to totiž asi nepůjde,“ myslí si.

Přestože se brněnský dopravní podnik k akci připojil a lidé tak včera mohli cestovat městskou dopravou zdarma, s větším zájmem Brňanů podnik dopředu ani nepočítal. „Spoje jsme nijak neposilovali a ukázalo se, že to opravdu nebylo potřeba,“ poznamenala mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.