Desetina Evropanů má geny lovců mamutů z Dolních Věstonic, zjistil vědecký tým

Brno – Deset až patnáct procent Evropanů má ve své DNA zakódované geny lovců mamutů z Dolních Věstonic. Odborníci to zjistili při výzkumu mapujícím vývoj populací v Evropě v době ledové.

13.5.2016

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

„Do výzkumu se jako jediný zástupce České republiky zapojil i ředitel Ústavu antropologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity a zároveň vedoucí výzkumné základny Archeologického ústavu Akademie věd České republiky v Dolních Věstonicích Jiří Svoboda," uvedla Ema Wiesnerová z tiskového oboru univerzity.

Výzkum přinesl průlomová zjištění. „Je důkazem, že se v Evropě před osmatřiceti až třiceti tisíci lety vyvinula jednotná populace nosící stejnou genovou výbavu. Jejich genofond výzkumníci označili jako věstonický, a měli jej i lovci mamutů ze sídlišť v okolí Pálavy," vysvětlil Svoboda.

Genofond je soubor dědičných vlastností zakódovaných do genové výbavy jedince. „V Evropě existovala populace, jejíž členové byli vzájemně podobní a příbuzní. Měli společné znaky třeba ve stavbě kostry. Muži byli vysocí a robustní, dosahovali i výšky sto osmdesáti centimetrů. Mezi pohlavími byly velké rozdíly, ženy třeba dorůstaly přibližně jen do výšky sto šedesáti centimetrů," popsal Svoboda.

Na výzkumu se Svoboda podílel přibližně šest let. „Mezinárodní tým odborníků se skládal z výzkumníků zejména z Německa a Spojených států amerických. Většina analýz pochází z vědeckých laboratoří v německém Lipsku. Při výzkumu jsme analyzovali DNA jednapadesáti koster z celé Evropy," popsal Svoboda.

Přímo z naleziště v Dolních Věstonicích se analyzovaly čtyři celé kostry a několik částí z neúplných koster.

Výsledky výzkumu uveřejnil vědecký časopis Nature. „Publikace výsledků v tomto časopise je vždy znamením, že výzkum byl průlomový. Když se odborníkovi povede v tomto časopise uveřejnit výsledky svého výzkumu, je možné ho považovat za světovou kapacitu, a výzkum za excelentní práci. Výzkumy genofondu lidí žijících před desítkami tisíc let jsou ostatně v posledních letech velmi populární," poznamenal vedoucí Ústavu Anthropos Moravského zemského muzea Martin Oliva.

I Svoboda tvrdí, že v posledních letech se v oblasti výzkumu genofondů velmi pokročilo. „Odborníci nedávno třeba rozšifrovali genom neandrtálce. Jinak, moderní populace lidí s Věstonickým genofondem přišla po neandertálcích," podotkl Svoboda.

První lidé moderního typu ve své DNA ještě nosili stopy té neandertálské, ty se však postupně snížily na podíl dvou procent.

Genom lovců z Dolních Věstonic v populaci převládal až do doby před pětadvaceti až dvaceti tisíci léty. „Pak se po kontinentu rozšířili představitelé jiných genetických skupin," uvedla Wiesnerová.

Autor: Eliška Gáfriková

13.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
Špilberk obsadili v sobotu v osm hodin ráno. A večer z něj ukázali, jak vypadá Nebe na zemi. Než ale ohňostrůjci ze společnosti Flash Barrandov SFX závěrečnou show festivalu Ignis Brunensis pod tímto názvem odpálili, čekaly je dlouhé hodiny práce.

Čtvrt hodiny nebeského divadla? Ohňostroj na Špilberku chystali patnáct hodin

Auto bez řidiče i se zataženou ruční brzdou vjelo do silnice. Blokovalo provoz

Hokejista Voráček pálil i v kopačkách. Na charitativním turnaji nasázel hattrick

Mikulov /REPORTÁŽ/ - Sobotní charitativní fotbalový turnaj sportovních a hereckých osobností v Mikulově vyhrál tým pořádajícího hokejisty Jakuba Voráčka.

Abraham vyrovnal svůj nejlepší výsledek v MotoGP. V Assenu dojel sedmý

Assen, Brno – Své nejlepší umístění v nejprestižnější kategorii MotoGP mistrovství světa silničních motocyklů vyrovnal brněnský jezdec Karel Abraham. V nizozemském Assenu dojel sedmý, což je jeho nejlepší výsledek od návratu do MotoGP.

Letní kina zahajují sezonu. V Židlochovicích neotevřou kvůli staré promítačce

Brněnsko - Letos si lidé mohou užít sledování filmů pod hvězdami hned na několika místech na Brněnsku. V Židlochovicích však o oblíbenou letní zábavu přijdou.

Politické strany zbrojí na volby. Lákají na lékaře nebo buchty a koblihy

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Už jen čtyři měsíce mají jisté křesla ve sněmovně současní poslanci. Přesně 121 dnů totiž zbývá do začátku parlamentních voleb. Většina stran už má jasno, koho do boje pod svou zástavou pošle.