Desetina Evropanů má geny lovců mamutů z Dolních Věstonic, zjistil vědecký tým

Brno – Deset až patnáct procent Evropanů má ve své DNA zakódované geny lovců mamutů z Dolních Věstonic. Odborníci to zjistili při výzkumu mapujícím vývoj populací v Evropě v době ledové.

13.5.2016

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

„Do výzkumu se jako jediný zástupce České republiky zapojil i ředitel Ústavu antropologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity a zároveň vedoucí výzkumné základny Archeologického ústavu Akademie věd České republiky v Dolních Věstonicích Jiří Svoboda," uvedla Ema Wiesnerová z tiskového oboru univerzity.

Výzkum přinesl průlomová zjištění. „Je důkazem, že se v Evropě před osmatřiceti až třiceti tisíci lety vyvinula jednotná populace nosící stejnou genovou výbavu. Jejich genofond výzkumníci označili jako věstonický, a měli jej i lovci mamutů ze sídlišť v okolí Pálavy," vysvětlil Svoboda.

Genofond je soubor dědičných vlastností zakódovaných do genové výbavy jedince. „V Evropě existovala populace, jejíž členové byli vzájemně podobní a příbuzní. Měli společné znaky třeba ve stavbě kostry. Muži byli vysocí a robustní, dosahovali i výšky sto osmdesáti centimetrů. Mezi pohlavími byly velké rozdíly, ženy třeba dorůstaly přibližně jen do výšky sto šedesáti centimetrů," popsal Svoboda.

Na výzkumu se Svoboda podílel přibližně šest let. „Mezinárodní tým odborníků se skládal z výzkumníků zejména z Německa a Spojených států amerických. Většina analýz pochází z vědeckých laboratoří v německém Lipsku. Při výzkumu jsme analyzovali DNA jednapadesáti koster z celé Evropy," popsal Svoboda.

Přímo z naleziště v Dolních Věstonicích se analyzovaly čtyři celé kostry a několik částí z neúplných koster.

Výsledky výzkumu uveřejnil vědecký časopis Nature. „Publikace výsledků v tomto časopise je vždy znamením, že výzkum byl průlomový. Když se odborníkovi povede v tomto časopise uveřejnit výsledky svého výzkumu, je možné ho považovat za světovou kapacitu, a výzkum za excelentní práci. Výzkumy genofondu lidí žijících před desítkami tisíc let jsou ostatně v posledních letech velmi populární," poznamenal vedoucí Ústavu Anthropos Moravského zemského muzea Martin Oliva.

I Svoboda tvrdí, že v posledních letech se v oblasti výzkumu genofondů velmi pokročilo. „Odborníci nedávno třeba rozšifrovali genom neandrtálce. Jinak, moderní populace lidí s Věstonickým genofondem přišla po neandertálcích," podotkl Svoboda.

První lidé moderního typu ve své DNA ještě nosili stopy té neandertálské, ty se však postupně snížily na podíl dvou procent.

Genom lovců z Dolních Věstonic v populaci převládal až do doby před pětadvaceti až dvaceti tisíci léty. „Pak se po kontinentu rozšířili představitelé jiných genetických skupin," uvedla Wiesnerová.

Autor: Eliška Gáfriková

13.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
Nemocnice Milosrdných bratří v Brně. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Nemocnice Milosrdných bratří zůstane městu. Řád se postará o dlouhodobě nemocné

Konec dlouhých front? Nové domy nabídnou místo i pro řečkovickou poštu

Zraněného policistu, který se vyboural s hybridním BMW, propustili z nemocnice

Brno - Do domácí péče již lékaři propustili policistu, který utrpěl vážná zranění při nehodě luxusního policejního auta. Jako spolujezdce přitom vezl zástupce šéfa hradního protokolu Vladimíra Kruliše. Pro Deník Rovnost to ve středu potvrdil mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára. Sportovní auto sjelo s osádkou do příkopu letos v květnu v brněnských Chrlicích.

Tragické prázdniny. Na silnicích zemřelo už 17 lidí, může za to vedro i opravy

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Auto slisované projíždějícím vlakem nebo rozmlácená auta v příkopě. I takové jsou výsledky tragických dopravních nehod, při nichž umírali lidé. Počet mrtvých od začátku prázdnin na jihomoravských silnicích je už teď vyšší než v předchozích letech za celé léto. Při nehodách zemřelo od začátku července na jižní Moravě sedmnáct lidí.

Test Deníku Rovnost o důvěřivosti důchodců: Nesete přeplatek? Jdu otevřít

Břeclav /TEST/ - Deník Rovnost testoval důvěřivost důchodců. Redaktor a nejprve ukrytý strážník zkoušeli, jak starší lidé dokážou odolat lákavé nabídce podvodníka.

Krádež milionů bitcoinů: Policie částku účelově navýšila, tvrdí obhájce

Brno - Nové důkazy ve středu ráno předložil Krajskému soudu v Brně obhájce Tomáše Jiříkovského, který podle obžaloby získal provize přes pět milionů korun v bitcoinech za obchod s drogami. Dalších šestnáct milionů korun měl ve virtuální měně ukrást. Obžalovaný je také z nelegálního držení zbraní.