Desetina Evropanů má geny lovců mamutů z Dolních Věstonic, zjistil vědecký tým

Brno – Deset až patnáct procent Evropanů má ve své DNA zakódované geny lovců mamutů z Dolních Věstonic. Odborníci to zjistili při výzkumu mapujícím vývoj populací v Evropě v době ledové.

13.5.2016

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

„Do výzkumu se jako jediný zástupce České republiky zapojil i ředitel Ústavu antropologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity a zároveň vedoucí výzkumné základny Archeologického ústavu Akademie věd České republiky v Dolních Věstonicích Jiří Svoboda," uvedla Ema Wiesnerová z tiskového oboru univerzity.

Výzkum přinesl průlomová zjištění. „Je důkazem, že se v Evropě před osmatřiceti až třiceti tisíci lety vyvinula jednotná populace nosící stejnou genovou výbavu. Jejich genofond výzkumníci označili jako věstonický, a měli jej i lovci mamutů ze sídlišť v okolí Pálavy," vysvětlil Svoboda.

Genofond je soubor dědičných vlastností zakódovaných do genové výbavy jedince. „V Evropě existovala populace, jejíž členové byli vzájemně podobní a příbuzní. Měli společné znaky třeba ve stavbě kostry. Muži byli vysocí a robustní, dosahovali i výšky sto osmdesáti centimetrů. Mezi pohlavími byly velké rozdíly, ženy třeba dorůstaly přibližně jen do výšky sto šedesáti centimetrů," popsal Svoboda.

Na výzkumu se Svoboda podílel přibližně šest let. „Mezinárodní tým odborníků se skládal z výzkumníků zejména z Německa a Spojených států amerických. Většina analýz pochází z vědeckých laboratoří v německém Lipsku. Při výzkumu jsme analyzovali DNA jednapadesáti koster z celé Evropy," popsal Svoboda.

Přímo z naleziště v Dolních Věstonicích se analyzovaly čtyři celé kostry a několik částí z neúplných koster.

Výsledky výzkumu uveřejnil vědecký časopis Nature. „Publikace výsledků v tomto časopise je vždy znamením, že výzkum byl průlomový. Když se odborníkovi povede v tomto časopise uveřejnit výsledky svého výzkumu, je možné ho považovat za světovou kapacitu, a výzkum za excelentní práci. Výzkumy genofondu lidí žijících před desítkami tisíc let jsou ostatně v posledních letech velmi populární," poznamenal vedoucí Ústavu Anthropos Moravského zemského muzea Martin Oliva.

I Svoboda tvrdí, že v posledních letech se v oblasti výzkumu genofondů velmi pokročilo. „Odborníci nedávno třeba rozšifrovali genom neandrtálce. Jinak, moderní populace lidí s Věstonickým genofondem přišla po neandertálcích," podotkl Svoboda.

První lidé moderního typu ve své DNA ještě nosili stopy té neandertálské, ty se však postupně snížily na podíl dvou procent.

Genom lovců z Dolních Věstonic v populaci převládal až do doby před pětadvaceti až dvaceti tisíci léty. „Pak se po kontinentu rozšířili představitelé jiných genetických skupin," uvedla Wiesnerová.

Autor: Eliška Gáfriková

13.5.2016 VSTUP DO DISKUSE

Kamery ve městech? Pozor na ztrátu soukromí, varuje expert

Jižní Morava - Pomáhají policistům v chytání zločinců, strážníkům v ochraně lidí před kapsáři a třeba i brněnskému dopravnímu podniku a Brněnským komunikacím při rychlém řešení kolapsů. Zároveň ale vyvolávají otázky ohledně možnosti jejich zneužití. Řeč je o kamerových systémech, které čeká modernizace ve většině velkých jihomoravských měst.

Za zločin přišel trest: Zbrojovku čeká boj o udržení

Brno /INFOGRAFIKA/ - Pro vedení brněnského fotbalového klubu přichází po zpackaném podzimu rozhodující fáze sezony. V zimní přestávce potřebuje Zbrojovka ulovit posily, které ji zvednou ze čtrnácté pozice v první lize.

AKTUALIZUJEME

Přítele své sestry střelil do obličeje, úmyslně, tvrdí obžaloba

Brno - Přítele své sestry střelil jednadvacetiletý muž v Cetkovicích na Blanensku podle obžaloby do obličeje, u brněnského krajského soudu se v úterý zpovídá z pokusu o vraždu. Mladíkovi hrozí 10 až 18 let vězení. Muž popírá, že by střílel úmyslně. Poškozený a jeho matka žádají jako odškodné celkem 11 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.