Soutěž přitom škola už jednou vypsala. Loni v létě. Na poslední chvíli ji ale zastavilo ministerstvo školství, z jehož rozpočtu jde celých tři sta milionů korun na stavbu. „Zakázka měla problémy s částí, která se týkala technického vybavení,“ vysvětlil mluvčí ministerstva Tomáš Bouška.

Škola chtěla vypsat soutěž nejprve na budovu a až potom na její technické vybavení. To proto, aby technika v průběhu stavebních prací nezastarala. „Ministerstvo nám tento postup nejprve schválilo, nakonec však doporučilo řízení zastavit, přepracovat a vypsat znovu tak, aby se o vše soutěžilo dohromady,“ uvedl prorektor a bývalý rektor Janáčkovy akademie múzických umění Václav Cejpek. Právníci ministerstva na problém podle mluvčího Boušky přišli až kvůli množícím se dotazům zájemců o zakázku.

Řešení památkářů

Průtahy kvůli parametrům soutěže však nebyly jediné, co stavbu zdržovalo. Zdlouhavá byla i jednání s památkáři o vzhledu budovy. Podoba divadla, které vyroste v proluce vedle domu na rohu Měnínské a Orlí ulice, vzešla z architektonické soutěže už v roce 2004. Porota tehdy z devětačtyřiceti návrhů vybrala jako nejlepší ten od Pavla Rady, Milana Raka a Alexandra Skalického.

Památkáři však k jejich návrhu vznesli mnohou požadavků na změny. Navzdory tomu, že škola s nimi předem zadání soutěže konzultovala. „Hlavní změnou bylo snížení zadní části budovy asi o metr, aby nepřesahovala výšku římsy minoritského kostela,“ popsal úpravy Pavel Rada.

Kvůli tomu se pak musela snížit také výška jednotlivých podlaží. „Přední část domu zůstala stejná jako v návrhu. Nepřevyšuje tedy sousední stavbu,“ dodal Rada.

Změnami kvůli památkářům prošla i venkovní fasáda. „V citlivém prostředí městské památkové rezervace je běžné, že se soutěžní návrhy dlouho a složitě vyvíjí, než získají konečnou podobu,“ podotkl smířlivě architekt.

Strach Minoritů

Ačkoliv pro památkáře je nyní budova v pořádku, minorité ze sousedního kláštera s ní spokojeni nejsou. „Nejsme proti divadelní tvorbě, ale budova takových rozměrů i kompozice se sem nehodí,“ kritizuje návrh představený kláštera Bohdan Heczko. Minorité se obávají narušení statiky svého kláštera i toho, že se divadlo stane novou dominantou prostoru místo jejich kostela. „Bojíme se také, že ztratíme klid a soukromí potřebné pro náš duchovní život,“ dodal Heczko.