VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do Bosonoh zamíří tramvaj. Za 10 let

Brno /ANKETA/ - Snadné a rychlé cestování ze středu Brna do Bosonoh. To si slibují představitelé města od plánů na prodloužení tramvajové trati ze Starého Lískovce do vzdálené městské části. Rachocení tramvají uslyší Bosonožští možná už za deset let.

29.7.2009 13
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

HLASUJTE V ANKETĚ VPRAVO NAHOŘE

„V této chvíli je spojení do odlehlé městské části poměrně komplikované, přesedá se z tramvaje na autobusy. Proto počítáme s tím, že ji protáhneme,“ sdělil náměstek brněnského primátora Martin Ander. Předpokládá, že tramvaj místním zajistí komfortnější cestování.

V to doufá i Romana Petrů, jež do Bosonoh pravidelně cestuje. „Jezdím tam na návštěvu k mému snoubenci. Občas je to s autobusy docela špatné, hlavně teď, když je tam všechno rozkopané,“ uvedla mladá žena.

Špatnou obsluhu veřejnou hromadnou dopravou zmiňuje i bosonožská mistostarostka Drahomíra Medová. „Autobus sem v době před rekonstrukcí kanalizace zajížděl po dvaceti minutách. Ale myslím, že někteří naši obyvatelé by uvítali i více spojů. Žije tu asi 2400 lidí a po schválení územního plánu počítáme s další výstavbou,“ nastínila Medová.

Rychlotramvaj nebo obyčejná dráha?

Dodala, že představitelé Brna nyní vybírají, zda trať ze Starého Lískovce vznikne jako rychlotramvaj, nebo obyčejná obslužná dráha. „Jsme pro druhou možnost, ta první by nám přinesla jedinou zastávku a to by bylo na nic,“ zdůraznila Medová.

Podobný názor má i náměstek brněnského primátora Martin Ander. „Osobně jsem pro variantu obslužné tramvaje, která je levnější a stane se dopravní osou oné části města,“ řekl Ander. Také studie, kterou pro město vypracovala firma Kolejconsult, zahrnula dvě varianty.

Obě stojí stejně, přibližně půldruhé miliardy korun. Jedna z nich je původní návrh a protíná i rekreační areál v Novém Lískovci, druhá pak těsněji přiléhá k Jihlavské a pak Pražské ulici. Tu prosazují starostové Bosonoh i Nového Lískovce. „Hlavně chceme, aby se do územního plánu dostala trať, jejíž stavba bude co nejlevnější, zvýší se tím šance, že skutečně vznikne. Příznivě jí jsou nakloněni i vlastníci klíčových pozemků. Navíc lépe obslouží i sídliště Kamenný vrch. Teď odtamtud musíme chodit na tramvaj až na konečnou ve Starém Lískovci,“ sdělila novolískovecká starostka Jana Drápalová.

#nahled|http://g.denik.cz/50/66/tramvaj_trasa_bosonohy_infografika_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/66/tramvaj_trasa_bosonohy_infografika.jpg|Trasa plánovaného prodloužení tramvajové linky 8 do Bosonoh.#

I kvůli nevyjasněnému vedení trati je její stavba zatím hudbou budoucnosti. „Není to záležitost nejbližších tří let. Stavět můžeme začít ne dříve, než za šest let. Tramvaje tam nepojedou dřív než za desetiletí. Čeká nás totiž změna územního plánu, stavební řízení a samozřejmě také dohadování při vykupování pozemků,“ zdůraznil náměstek Ander.

Zatím není jasno ani v tom, která linka do Bosonoh zamíří. „Specifikovat linku, která by ji obsluhovala je předčasné. Lze předpokládat, že se bude jednat o některou ze stávajících linek, jež dnes končí ve smyčce Starý Lískovec,“ nastínil vedoucí kanceláře generálního ředitele brněnského dopravního podniku Zdeněk Rosii.

Nové tramvajové tratě: Zatím převládají sliby

Nové tramvajové tratě mají v příštích letech doplnit a vylepšit síť městské hromadné dopravy v Brně. Oblíbené šaliny totiž najednou převezou mnohem více lidí než autobusy nebo trolejbusy. Jediné, co brzdí jejich vznik, je technická náročnost stavby a s ní spojené vysoké náklady.

„Každý druh dopravy má v celkovém systému svoje nezastupitelné místo. Tramvajová doprava je páteřní systém brněnské MHD,“ uvedl vedoucí kanceláře generálního ředitele brněnského dopravního podniku Zdeněk Rossi. Autobusy pak podle něj tramvaje doplňují.

Tramvaje jsou nejvýhodnější především pro větší městské části či města s velkým počtem přepravovaných lidí. „Mají výrazně větší přepravní kapacitu v čase,“ upozornil Rosii.

To je podle něj případ nově uvažovaných tramvajových tratí z Bystrce do sídliště Kamechy, na Lesnou nebo obnovení tratě do staré Líšně. O něco menší důraz pak dopravní podnik klade na vybudování trati do Bosonoh. „Dopravní podnik ale nemůže sám o sobě rozhodnout, jestli se stavba uskuteční nebo ne. Všechny jsou v kompetenci města Brna,“ upozornil Zdeněk Rossi z dopravního podniku.
Představitelé města dávají dopravcům za pravdu ve výčtu budoucích tratí. „Prioritní je pro nás teď vystavění dráhy k univerzitnímu kampusu. Ta bude navazovat na zastávce Osová a povede nahoru přes Mikuláškovo náměstí,“ řekl náměstek primátora Martin Ander. Trasa může být podle něj hotová za šest let.

Hodně pozornosti město věnuje prodloužení tratě na Lesnou. „Dlouho ji plánujeme a nová výstavba na sídlišti ji odůvodňuje,“ dodal Ander. Uskutečnění stavby je dle něj otázka peněz. „Tipuji tak deset let,“ zahádal Ander. Peníze hrají hlavní roli i v plánu tramvaje do Bosonoh. „Chystáme také obnovení trati od Stránské skály do Líšně. S ní počítáme především v souvislosti s dalším rozvojem oblasti,“ oznámil Ander.

Za posledních dvacet let Brno stavbě nových tratí pro tramvaje moc pozornosti nevěnovalo. Asi nejvýznamější stavbou bylo v roce 1994 dokončení spojnice mezi Hlavním nádražím a Bohunicemi, která vede po Nových sadech a Renneské ulici. V roce 1998 pak dělníci dokončili prodloužení trati do líšeńské Jírovy ulice. Tam tramvaj končila v unikátní podzemní stanici.

Prodloužení Líšeňské trati až na Mífkovu v roce 2004 také bylo poslední podobnou stavbou v Brně.

„S největší pravděpodobností se jedná o trvalé ukončení. Původní projekt se zakončením tramvaje v patře obchodního centra na náměstí Karla IV. bohužel město neuskutečnilo,“ povzdechl si tramvajový nadšenec Pavel Dvořák na fanouškovských stránkách dopravního podniku www.bmhd.cz.

Autor: Petr Jeřábek

Je potřeba prodloužit trať do Bosonoh?

Ano, je to nutné

72 %

Ne

23 %

Nevím

5 %

Hlasovalo: 115

Anketa byla ukončena

29.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na panelovou diskuzi už dorazil hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek.
SLEDUJEME ON-LINE
3

Sledujte ONLINE zpravodajství ze setkání s jihomoravským hejtmanem Šimkem

Ilustrační foto.

Fakultní nemocnice? Univerzita odpovědnost převezme až bez dluhů

Věnoval se klimatizaci a vjel na přejezd. Vzápětí musel prorazit závoru

Brno – Na větší opatrnost řidičů při projíždění železničními přejezdy upozorňují jihomoravští policisté. V pondělí proto připomněli nebezpečnou situaci z loňského prosince. Řidič nákladního auta se tehdy v brněnské Kaštanové ulici směrem na Tuřany věnoval nastavení klimatizace a nepostřehl, že se blíží k přejezdu i přes to, že přejezdové signalizační zařízení blikalo červenými světly. „Zvonku si řidič všiml až v době, kdy bylo pozdě," popsal případ policejní mluvčí Pavel Šváb.

Před 140 lety se narodil jihomoravský badatel Absolon

Brno /FOTOGALERIE/ - Manažer i strůjce velkých vizí. Karel Absolon. Život i dílo jedné z nejvýznamnějších postav evropské archeologie první poloviny 20. století připomíná na nové výstavě Moravské zemské muzeum v Brně. Výstavu hostí Dietrichsteinský palác na Zelném trhu v Brně, a to u příležitosti letošního 140. výročí Absolonova narození.

Brno dnes začíná vyplácet příspěvky na levnější roční jízdné MHD

Brno - Brno začíná dnešním dnem vyplácet příspěvek 1425 korun na roční jízdné městskou hromadnou dopravou. V tiskové zprávě to sdělila Zuzana Taušová z tiskového centra brněnského magistrátu. Roční jízdenka stojí 4750 korun. Brňané platící řádně za odpad mohli letos nově zažádat město o příspěvek, díky němuž se jim třetina peněz vrátí. V konečném součtu je tak roční jízdenka vyjde na 3325 korun. Podle Taušové od začátku roku zažádalo o příspěvek přes 19.000 lidí.

Takový zápas nám určitě zvedne sebevědomí, věří Čiliak

Liberec - Sezona Komety Brno sice neprobíhá zcela v souladu s vysokými očekáváními a představami vedení klubu, přesto může mužstvo vedené kapitánem Leošem Čermákem hřát výtečná bilance ze zápasů proti obhájci titulu Liberci. Kometa z nich vytěžila deset bodů z 12 možných a díky nedělní výhře 2:1 pod Ještědem drží těsně šestou příčku před dotírajícím Chomutovem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies