VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do Bosonoh zamíří tramvaj. Za 10 let

Brno /ANKETA/ - Snadné a rychlé cestování ze středu Brna do Bosonoh. To si slibují představitelé města od plánů na prodloužení tramvajové trati ze Starého Lískovce do vzdálené městské části. Rachocení tramvají uslyší Bosonožští možná už za deset let.

29.7.2009 13
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

HLASUJTE V ANKETĚ VPRAVO NAHOŘE

„V této chvíli je spojení do odlehlé městské části poměrně komplikované, přesedá se z tramvaje na autobusy. Proto počítáme s tím, že ji protáhneme,“ sdělil náměstek brněnského primátora Martin Ander. Předpokládá, že tramvaj místním zajistí komfortnější cestování.

V to doufá i Romana Petrů, jež do Bosonoh pravidelně cestuje. „Jezdím tam na návštěvu k mému snoubenci. Občas je to s autobusy docela špatné, hlavně teď, když je tam všechno rozkopané,“ uvedla mladá žena.

Špatnou obsluhu veřejnou hromadnou dopravou zmiňuje i bosonožská mistostarostka Drahomíra Medová. „Autobus sem v době před rekonstrukcí kanalizace zajížděl po dvaceti minutách. Ale myslím, že někteří naši obyvatelé by uvítali i více spojů. Žije tu asi 2400 lidí a po schválení územního plánu počítáme s další výstavbou,“ nastínila Medová.

Rychlotramvaj nebo obyčejná dráha?

Dodala, že představitelé Brna nyní vybírají, zda trať ze Starého Lískovce vznikne jako rychlotramvaj, nebo obyčejná obslužná dráha. „Jsme pro druhou možnost, ta první by nám přinesla jedinou zastávku a to by bylo na nic,“ zdůraznila Medová.

Podobný názor má i náměstek brněnského primátora Martin Ander. „Osobně jsem pro variantu obslužné tramvaje, která je levnější a stane se dopravní osou oné části města,“ řekl Ander. Také studie, kterou pro město vypracovala firma Kolejconsult, zahrnula dvě varianty.

Obě stojí stejně, přibližně půldruhé miliardy korun. Jedna z nich je původní návrh a protíná i rekreační areál v Novém Lískovci, druhá pak těsněji přiléhá k Jihlavské a pak Pražské ulici. Tu prosazují starostové Bosonoh i Nového Lískovce. „Hlavně chceme, aby se do územního plánu dostala trať, jejíž stavba bude co nejlevnější, zvýší se tím šance, že skutečně vznikne. Příznivě jí jsou nakloněni i vlastníci klíčových pozemků. Navíc lépe obslouží i sídliště Kamenný vrch. Teď odtamtud musíme chodit na tramvaj až na konečnou ve Starém Lískovci,“ sdělila novolískovecká starostka Jana Drápalová.

#nahled|http://g.denik.cz/50/66/tramvaj_trasa_bosonohy_infografika_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/66/tramvaj_trasa_bosonohy_infografika.jpg|Trasa plánovaného prodloužení tramvajové linky 8 do Bosonoh.#

I kvůli nevyjasněnému vedení trati je její stavba zatím hudbou budoucnosti. „Není to záležitost nejbližších tří let. Stavět můžeme začít ne dříve, než za šest let. Tramvaje tam nepojedou dřív než za desetiletí. Čeká nás totiž změna územního plánu, stavební řízení a samozřejmě také dohadování při vykupování pozemků,“ zdůraznil náměstek Ander.

Zatím není jasno ani v tom, která linka do Bosonoh zamíří. „Specifikovat linku, která by ji obsluhovala je předčasné. Lze předpokládat, že se bude jednat o některou ze stávajících linek, jež dnes končí ve smyčce Starý Lískovec,“ nastínil vedoucí kanceláře generálního ředitele brněnského dopravního podniku Zdeněk Rosii.

Nové tramvajové tratě: Zatím převládají sliby

Nové tramvajové tratě mají v příštích letech doplnit a vylepšit síť městské hromadné dopravy v Brně. Oblíbené šaliny totiž najednou převezou mnohem více lidí než autobusy nebo trolejbusy. Jediné, co brzdí jejich vznik, je technická náročnost stavby a s ní spojené vysoké náklady.

„Každý druh dopravy má v celkovém systému svoje nezastupitelné místo. Tramvajová doprava je páteřní systém brněnské MHD,“ uvedl vedoucí kanceláře generálního ředitele brněnského dopravního podniku Zdeněk Rossi. Autobusy pak podle něj tramvaje doplňují.

Tramvaje jsou nejvýhodnější především pro větší městské části či města s velkým počtem přepravovaných lidí. „Mají výrazně větší přepravní kapacitu v čase,“ upozornil Rosii.

To je podle něj případ nově uvažovaných tramvajových tratí z Bystrce do sídliště Kamechy, na Lesnou nebo obnovení tratě do staré Líšně. O něco menší důraz pak dopravní podnik klade na vybudování trati do Bosonoh. „Dopravní podnik ale nemůže sám o sobě rozhodnout, jestli se stavba uskuteční nebo ne. Všechny jsou v kompetenci města Brna,“ upozornil Zdeněk Rossi z dopravního podniku.
Představitelé města dávají dopravcům za pravdu ve výčtu budoucích tratí. „Prioritní je pro nás teď vystavění dráhy k univerzitnímu kampusu. Ta bude navazovat na zastávce Osová a povede nahoru přes Mikuláškovo náměstí,“ řekl náměstek primátora Martin Ander. Trasa může být podle něj hotová za šest let.

Hodně pozornosti město věnuje prodloužení tratě na Lesnou. „Dlouho ji plánujeme a nová výstavba na sídlišti ji odůvodňuje,“ dodal Ander. Uskutečnění stavby je dle něj otázka peněz. „Tipuji tak deset let,“ zahádal Ander. Peníze hrají hlavní roli i v plánu tramvaje do Bosonoh. „Chystáme také obnovení trati od Stránské skály do Líšně. S ní počítáme především v souvislosti s dalším rozvojem oblasti,“ oznámil Ander.

Za posledních dvacet let Brno stavbě nových tratí pro tramvaje moc pozornosti nevěnovalo. Asi nejvýznamější stavbou bylo v roce 1994 dokončení spojnice mezi Hlavním nádražím a Bohunicemi, která vede po Nových sadech a Renneské ulici. V roce 1998 pak dělníci dokončili prodloužení trati do líšeńské Jírovy ulice. Tam tramvaj končila v unikátní podzemní stanici.

Prodloužení Líšeňské trati až na Mífkovu v roce 2004 také bylo poslední podobnou stavbou v Brně.

„S největší pravděpodobností se jedná o trvalé ukončení. Původní projekt se zakončením tramvaje v patře obchodního centra na náměstí Karla IV. bohužel město neuskutečnilo,“ povzdechl si tramvajový nadšenec Pavel Dvořák na fanouškovských stránkách dopravního podniku www.bmhd.cz.

Autor: Petr Jeřábek

Je potřeba prodloužit trať do Bosonoh?

Ano, je to nutné

72 %

Ne

23 %

Nevím

5 %

Hlasovalo: 115

Anketa byla ukončena

29.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Růžový tank výtvarníka Davida Černého v Brně. Technici jej postavili před Červený kostel na Komenského náměstí. Tank je součástí výstavy Moravské galerie Kmeny 90.
5 9

Ruské velvyslanectví: Růžový tank pošpiňuje vzpomínku. Podpořilo přemalování

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Brno byla zavřená kvůli nehodě

AKTUALIZOVÁNO

Plzeň lanaří Řezníčka. Zatím jsem nic nepodepsal, říká brněnský forvard

Brno – Dost reálně vypadá, že Zbrojovka půjde do příští sezony bez střelců víc než poloviny branek v letošním ročníku nejvyšší fotbalové soutěže. Po odchodu autora deseti podzimních tref Michala Škody do norského Lilleströmu na hostování s opcí se schyluje také k přestupu Jakuba Řezníčka. Sedmigólového střelce aktuálního prvoligového ročníku lanaří plzeňská Viktoria.

VIDEO: Kachna s mláďaty zastavila dopravu u nákupního centra

Brno – Osobní stráž dostala ve středu odpoledne kachní rodina, která se vydala na cestu přes královopolskou Drobného ulici až k mokřadu pod Svitavskou radiálou nedaleko Nákupního centra Královo Pole. „Kolemjdoucí, kteří viděli, jak kachna s mláďaty přechází přes rušnou silnici a pokračuje kolem bývalého stadionu k benzínce ve Sportovní ulici, zavolali strážníky," řekl mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Brňan v Manchesteru: City a United se spojily

Manchester, Brno - Když se dozvěděl o tragédii, která se odehrála jen kousek od něj, hned díky aplikaci na sociálních sítích oznámil, že je v pořádku. „Jen aby doma neměli strach. Musel jsem dát rodině vědět, že jsem v pořádku," vysvětluje pětadvacetiletý Jan Kabourek.

Proti kasinům jsme nebyli, tvrdí náměstek primátora Matěj Hollan

Brno /PANEL DENÍKU/ - Bez Onderky, bez korupce, bez hazardu. Trojice hesel, se kterými uspělo hnutí Žít Brno v komunálních volbách před třemi lety. Přitom i zastupitelé tohoto hnutí minulý týden schválili výjimku, která v Brně umožní fungování dvou kasin. „Bojovali jsme proti tvrdému hazardu, jako jsou automaty. Proti kasinům jsme nikdy nebyli," tvrdí náměstek primátora za Žít Brno Matěj Hollan.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies