VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do Soběšického kopce vyrazilo 250 veteránů

Brno /REPORTÁŽ, FOTOGALERIE, VIDEO/ - Z ústavu Kociánka v Králově Poli do Soběšic a zpět. Okruh, který jezdili automobilisté už za první republiky, opět po roce ožil o posledním zářijovém víkendu.

26.9.2009
SDÍLEJ:

Závod veteránů Brno - Soběšice.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Svých dvě stě padesát miláčků na dvou či čtyřech kolech vyrobených do roku 1939 vyhnali poslední zářijový víkend do soběšického kopce fanoušci veteránů.

Už u bran brněnské Kociánky, ústavu pro tělesně postižené v Králově Poli, je od devíti hodin ráno jasné, že se děje něco mimořádného. Uvnitř areálu již korzují dámy, které jakoby vypadly ze žurnálu třicátých let, z reprobeden zní dobová hudba, kterou přehlušuje burácení motorů. Všude kolem je cítit benzín. Na parkovišti před startem odpočívají hlavní hvězdy dnešního dne. Aerovky, Tatrovky, Pragovky i Zetky. Fotografům i obdivovatelům z řad laiků se samy nabízejí vypucované modely od těch nejluxusnějších jaguárů až po ty méně honosné. Těžko ale říct, který z nich má větší hodnotu. Pro majitele je to vždy ten jeho.

„Mám svoji červenou Škodu Aero 30 už více než pětatřicet let. Její cenu bych ani neodhadoval, ta je neprodejná. Prodám ji, až nebudu moct chodit, je to taková pojistka na stáří,“ říká důchodce František Pokorný, který startuje s číslem 99 a do jehož červeného kabrioletu posléze s fotografem nasedáme.

Poté, co komentátor náležitě představí auto, jeho vzhled i posádku, praporek startu už je nahoře. Již po prvních sto metrech jízdy absolvujeme prudkou zatáčku, kterou řidič vybere bez problémů. Pak stoupáme do velmi prudkého kopce, tachometr však stále zůstává na nule. „Stejně by neměřil přesně, protože auto má náhon na zadní kola. Mému kamarádovi se takto „seká“ o dvacet kilometrů v hodině. Rychlost dovedu odhadnout, vysvětluje pyšně Pokorný.

„Silnější motory“ nás předjíždějí, ale možná jen tak z hecu. Na čas tu většina milovníků veteránů stejně nejezdí. „Jezdím se sem setkat s kamarády a užít si jízdu po historické trati,“ říká Pokorný, zatímco se soustředí na jízdu. Občas však oběma rukama pustí volant a zamává divákům kolem. Jsou rozestoupení po celé trase až do Soběšic. Vlasy vlají ve větru a já si užívám pocit filmové hvězdy třicátých let. Jízda nefalšovaným veteránem je úplně něco jiného než nuda v bakelitem vycpaném autě současnosti. Kdo ví, kdy jindy bude taková příležitost?

Míjíme časomíru a okruhem se vracíme zpět na naše stanoviště. Od pořadatelů se dozvídáme, že před chvílí na trati havaroval motocyklista. „Není to nic vážného, jeden z řidičů spadl z motorky,“ potvrzuje ředitel brněnského Veteran Automoto clubu Karel Kupka, který závod pořádá.

Podle něj se závod každým rokem rozrůstá. Tento ročník se zapsalo dvě stě šedesát řidičů. „Letos jsme kvůli enormní účasti omezili start na auta vyrobený před rokem 1939. Minulý rok tu byla i auta z roku 1955. Jsme nyní jedním z nejprestižnějších závodů. Lidé tu uvidí stroje, které rozhodně jinde neuvidí, máme tu třeba devětadvacet anglických motocyklů Ariel,“ chlubí se Kupka.

Na motorce přijel i Roman Kuda z Olomouce, který dnes závodí už sedmým rokem. "Mám čtyři staré automobily a dvanáct motocyklů, celkem šestnáct veteránů. Letos jsem vytáhl motorku značky Indian. Používala ho v Americe policie, protože ve čtyřicátých letech byl nejrychlejším sériově vyráběným autem,“ vypráví Kuda, jehož čtyřválec má sílu padesát koňů a jezdí s ním až sto šedesát kilometrů v hodině.

Autor: Hana Fasurová

26.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Déšť. Ilustrační foto.

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies