Otvor má jen asi metr v průměru. „Prorazili jsme ho proto, že z druhé strany je to větrání strašlivě daleko, téměř kilometr. Pořádného denního světla a konečného proražení obou štol se dočkáme až v polovině března,“ upozornil ředitel výstavby tunelů Vladimír Macík.

Stavbařům zbývá prorazit už jen asi šedesát metrů v každém tunelu. „Pokud vše dobře půjde, prorazíme oba dva ve stejný den, možná dokonce ve stejnou hodinu,“ slíbil Macík. Teď už jsou podle něj tunely za kritickými místy, jako bylo koupaliště Na Dobráku nebo hustě obydlené ulice Dobrovského nebo Jana Babáka a nic už by stavbu nemělo ohrozit. „Přesto neustále měříme a monitorujeme možná nebezpečí, nenecháváme nic náhodě,“ podotkl Macík.

Stavbaři pracují nonstop a až roku 2011, kdy mají být tunely spuštěny, si neodpočinou. Štoly, které jsou součástí brněnského velkého městského okruhu, se totiž začaly razit s téměř dvouletým zpožděním. Se způsobem ražby tenkrát nesouhlasili ekologové a majitelé domů v okolí. „Kvůli jednadvacetimě­síčnímu zpoždění teď pojedeme nonstop i při ostatním stavebních úpravách. Čeká nás ještě sekundární betonové ostění tunelů a další věci. Hotovo snad bude v roce 2011 před Vánoci,“ dodal Macík.

Úspěšné zprovoznění Dobrovského tunelů je však podmíněné stavbou takzvané Svitavské radiály, mimoúrovňové křižovatky, která má navázat na jejich vyústění. Na tu ale zatím nejsou peníze. „Technologické postupy termín spuštění v roce 2011 u obou staveb umožňují. Horší je to s penězi. V rozpočtu pro letošek je zatím na stavbu radiály dvě stě padesát milionů korun, což nestačí,“ uvedl ředitel Závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal.

Ředitelství silnic a dálnic proto bude letos hledat možnosti, jak situaci vyřešit. „Rozhodující okamžik pro nás bude polovina letošního roku. Doufám totiž, že ačkoli je už rozpočet schválený, ještě dojde k nějakým přesunům a tak tou dobou už budeme moci říct: Ano, ty peníze máme,“ řekl Doležal.

Pokud totiž peníze na radiálu nebudou, otevření tunelů bude možné jen s velkými komplikacemi. „Najít jiné řešení než je Svitavská radiála bude velmi obtížné. A i potom tam bude ztížená dopravní situace. Takže se snažíme hledat nejlepší řešení, jak obě stavby zprovoznit zároveň,“ dodal Doležal.

V úspěšné dokončení obou staveb doufají i Brňané. Přejí si, aby se dopravní situace v Brně konečně zlepšila a právě tunely v tom mají pomoct. „Až se otevřou, bude to určitě velká úleva pro Purkyňovu i Palackého ulici, řidiči i lidé si oddechnou. Jen mě zajímá, jak to vyřeší s napojením. Pokud totiž Svitavská radiála nebude, moc se tím nezlepší,“ myslí si například Dana Stračárová z Králova Pole.