Dobrovského tunely, které mají výrazně ulehčit dopravě v Brně, přišly o platné stavební povolení. Zrušil ho pražský městský soud, který tak vyhověl žalobě občanského sdružení VMO Brno. Odůvodnění tohoto verdiktu však zatím není dostupné, soud ho písemně zpracuje do třiceti dní od vynesení rozsudku.

Žalobu podalo občanské sdružení VMO Brno v roce 2007 kvůli tomu, že lidé bydlící v okolí tunelů nebudou dostatečně chráněni před hlukem. „Krajský úřad se při vydávání stavebního k našim námitkám postavil tak, že tunely napřed zprovozníme, a pak uvidíme, jak to s tím hlukem bude vážné. Tento verdikt pak potvrdilo i ministerstvo dopravy, takže jsme se mohli bránit už jen soudní cestou,“ vysvětlil předseda sdružení Karel Štěpaník. Problém s hlukem se podle něj týkal především okolí mimoúrovňové křižovatky v Žabovřeskách v okolí ulic Hradecká a Žabovřeská.

Pražský městský soud dal nyní žalobcům za pravdu a celou věc vrátil k dalšímu řešení ministerstvu dopravy. Teprve až z odůvodnění rozsudku však bude jasné, jak velkých a závažných chyb se úřady dopustily. „Soud o případu rozhodl v neveřejném jednání 27. října a podle zákona má poté na vyhotovení písemného odůvodnění třicetidenní lhůtu,“ upřesnila mluvčí pražského městského soudu Martina Lhotáková.

Úřady, kterým pošta doručuje verdikt teprve v těchto dnech, se k němu zatím nechtějí příliš vyjadřovat. „S rozhodnutím soudu se musíme napřed důkladně seznámit a teprve poté bude možné vyhodnotit, jak budeme postupovat dál,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Možné je podle něj i to, že ministerstvo využije možnosti podat proti verdiktu kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Jasné stanovisko zatím nezaujalo ani Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem celé stavby. „Vyjádření poskytneme zřejmě v úterý,“ slíbil ředitel brněnského pracoviště podniku Pavel Doležal.

Dobrovského tunely už přitom o stavební povolení přišly podruhé. Poprvé poukázal pražský městský soud na chyby úředníků před třemi lety na základě žaloby občanského sdružení Děti země, které od roku 2004 jedním z účastníků stavebního řízení. „Nynější rozhodnutí soudu je dalším dokladem toho, že úředníci ministerstva dopravy znovu nedodrželi zákony a poněkud svérázně vyřešili námitky občanů. Ani podruhé nebyli schopni vydat toto stavební povolení bezchybně,“ upozornil Miroslav Patrik z Dětí Země.

Právě Patrik je přitom od letošního září jedním z poradců ministra dopravy Víta Bárty, a vede tak spory s ministerstvem, kterému má radit. „Soudních sporů vedu s ministerstvem asi padesát. Všechny žaloby ale poukazují na staré hříchy úřadu a podal jsem je v době, kdy jsem poradcem ministra nebyl,“ tvrdí Patrik.

V případě nespokojenosti s dalšími kroky ministerstva by se však ani nyní žalobám nebránil. „I když je pravda, že z pozice poradce mám více příležitostí na případné nesrovnalosti poukázat jinak,“ podotknul Patrik.Vyjádření ministra Bárty ke dvojí roli jeho poradce se v pondělí Brněnskému deníku Rovnost získat nepodařilo. Podle mluvčího úřadu Karla Hanzelky se ministr s Patrikem o soudních sporech zřejmě bude bavit.

Stavbu bezmála za sedm miliard korun, která má být hotová v roce 2015, řadí ministerstvo dopravy mezi své priority. Při letošní návštěvě Brna to ministr Bárta potvrdil a slíbil, že úspory v jeho rezortu se stavby nedotknou.

Nyní se kvůli stavbě chystají další dopravní omezení. Od zítřka bude uzavřen průjezd od Husovického tunelu po ulici Porgesově směrem na Řečkovice. Z ulice Sportovní navíc nebude možné odbočit doprava k Husovickému tunelu. V obou případech najdou řidiči na místě objízdné trasy.